TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Ødelagte stempelringer?

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt MR2
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt MR2

#121525  av sleeper

hm... du får si ifra hvis du skal selge blokka di for en billig penge da!?

#122199  av FireWalk

Ser ut til at det blir ny motor ja... Jeg er ingen bil mekaniker, og jeg har ingen anelse om hvor alle vakum slanger og ledninger skal kobles på igjen på denne motoren.. ender med at den tar kvelden etter kort tid om jeg skal begynne med dette selv..

Jeg tenkte derfor at det kan jo bli billigere enn å kjøpe ny motor om jeg leverer den inn på et motorverksted med alle delene som trengs, så får de maskinere til alt som trengs og sette den sammen igjen...

Nå har jeg jo ringt til et par motor verksteder rundt om i Ålesund...Men det er ingen av dem som vil ta på seg jobben med å sette sammen motoren igjen... "hadde det vært en annen motor så skulle vi tatt den inn" Men de mener på at siden den motoren er så spesiell så må de ha verkstedbøker osv, og det vil ta så lang tid.. så ingen vil ta den på seg..

Det er jo ganske typisk.. Så da blir det vel ny motor uansett, når ingen er villig til å fikse den selv mot betaling.. :shock: :? :evil: :!:

#122218  av andre 1

hva med å høre med toyparts!!!! er vel ikke det største problemet å få motoren ned dit ???

#122221  av FireWalk

har sendt han en PM. Jeg hørte med sapsborg Motorverksted hva de skulle ha for å sette den sammen igjen.

De skulle ha ca 25-35000 kr i deler og maskinering... dvs forutsatt at jeg demonterte alle deler og rengjorde dem selv før levering, og at jeg satte sammen igjen motoren etterpå.. eh... så da kan vi vel regne med 50.000 for montering inkludert? heh.. nei ellers takk ;)

Men har sendt en PM til toyparts nå.. får se hva han sier. Om det blir billigere å fikse motoren så gjør jeg såklart det, hvis ikke blir det ny motor..

Slenger med noen triste bilder av Bilen nå....

Nylakkert bil... som nå er mer ripete enn den var før den ble lakkert...

Sjekk ripen i sylinderen.. er ikke rare greiene, lurer på om den kan hones vekk?
Vedlegg
Sylinderen det er ripe i. Ripen ses ca midt på om man ser nøye etter.
Sylinderen det er ripe i. Ripen ses ca midt på om man ser nøye etter.
P1010006.JPG (27.57 kiB) Vist 928 ganger
rett og slett støvet ned....
rett og slett støvet ned....
P1010004.JPG (67.85 kiB) Vist 523 ganger
Trist bilde av ny lak...
Trist bilde av ny lak...
P1010003.JPG (55.83 kiB) Vist 530 ganger

#122642  av funkes

Hei!
Jeg hadde nok gått for overhaling av motor. Det koster noen kroner, men tviler sterkt på at det vil tippe opp mot 30 000 kr. Pluss at da vet du at du får en motor som er i bra stand, som andre tidligere har nevnt :)
Har du ikke bilen kjørbar til du får igjen lappen er det vel ikke sååå farlig? Bedre å ha en bil du vet er 110% vel? Se på meg, jeg har kjørt bilen min 3 dager på et og et halvt år :D

Jeg har også nyoverhalt motor, og prisen ble ikke sååå ille. Dette er en Mitsubishi, og prisene jeg oppgir er fra hukommelsen da det er sent på natta og jeg egentlig ikke tør å tenke på budsjett :D Men tror ikke Mitsubishi og Toyota er så veldig forskjellig prismessig.

Kan starte med motorversted-delen. Jeg brukte Cylinder Og Motorservice i Trondheim. Trykktesting av toppen med plansliping og fresing av ventilfester kom seg på rundt 2000kr (kanksje de gjorde mer også, jeg husker ikke akkurat nå). Honing av sylinder koster seg på rundt 200kr pr stempel. Plansliping av blokka koster overkant av 1000 kr. Polering og balansering av veiv koster rundt 700kr.

Av andre ting jeg har gjort som du også burde gjøre når du først er opp med den er følger. Komplett pakningssett. Dette kostet meg rundt 1500kr. Dette inneholder alt av pakninger og ringer osv, som det tidligere var snakket om. Rådelager og bærelager (veivlager) kan du også bytte med det samme. Dette tror jeg kom seg på underkant av 1500kr. Stempelringer kostet rundt 1500kr. Regreim og balansereim (hvis Toyotamotorene har sånn da??) burde du også bytte. Og i ditt tilfelle, burde du jo også bytte stempler :)

Om den må borres eller ikke aner jeg ikke noe om, du kan jo ringe Cylinder og Motorservice og høre med de? De er flinke i jobben sin. Lokker du med en fylletur til Trondheim får du sikkert skyss av noen kompiser oppover, hvis du bestemmer deg for å bruke de :)

Angående turboen din, så ser jeg at du bor i Ålesund. Jeg vet kun om et verksted der nede, og det er Voldsund motor. De er jo store på Subaru rallybiler (de som har Subaru-cup'en i Norge), og gutta som skrur på rallybiler kan å åpen en turbo for å se hva som er galt. Responssystem gir ikke mange mils fart før turbo må overhales vet du :) Folka der nede er veldig reale, så jeg ville dratt innom de og hørt om de kunne sett på den, hvis jeg var deg.

Du får ha lykke til med motoren din!
Natta :)

#122651  av FireWalk

Takker for infoen :) Men jeghar så å si bestemt meg. Pga manlende ressuser til å fikse den, (jeg har jo ikke lappen lenger engang, så detr utrilig vansklig å kjøre frem og tilbake med del og få ting ordnet.. er total avhegig av andre for å få ting jort.

Jeg har estimert at å fikse motoren, deler og maskinering vil koste rundt 8-10.000 kroner... Det er i beste fall. I tillegg trenger jeg mye hjelp for å få motoren satt sammen igjen og få bilen i kjørbar stand, og jeg har ingen som har tid til å hjelpe meg med dette, alternativet da er å betale for å få dette gjort, og det vil jo bli temmelig dyrt.

Jeg har muligheten til å få tak i en motor til en billig penge.. så da regner jeg med at det er like greit å sette inn en ny motor, og selge delen som er bra fra den har.På den måten vil jeg komme billigere ut av det enn om jeg velger å fikse opp den jeg har.. Også sparer jeg meg masse arbeid og slit.. og mas og fjas.. :)

#122666  av Speeder

FireWalk skrev:
Jeg har muligheten til å få tak i en motor til en billig penge.. så da regner jeg med at det er like greit å sette inn en ny motor, og selge delen som er bra fra den har.På den måten vil jeg komme billigere ut av det enn om jeg velger å fikse opp den jeg har.. Også sparer jeg meg masse arbeid og slit.. og mas og fjas.. :)
Da er jo som nevnt mange ganger før: Du vet ikke om den du kjøper er i noe serlig bedere stand en den du har. Det som er fordelen med å legge litt mere tid\penger i den du har. Da har du noe du kan stole på :wink:

#122723  av FireWalk

Speeder skrev:
FireWalk skrev:
Da er jo som nevnt mange ganger før: Du vet ikke om den du kjøper er i noe serlig bedere stand en den du har. Det som er fordelen med å legge litt mere tid\penger i den du har. Da har du noe du kan stole på :wink:
Har tenkt mye på det.. Men Markus sier den er i god stand, så da får jeg ta han på ordet.. :) Om jeg skal fikse opp igjen min egen så må jeg jo gå over hele blokka, og jeg aner ikke hvilken stand toppen er i heller, så da må jeg overhale hele toppen... slikt kan jeg ikke selv, og kjenner ingen andre som kan det heller, så da må den leveres inn på motorverksted der de har maskinene som trengs for å utførejobben.. og de prisene jeg har fått oppgitt er så hårreisende at det vil bli mye dyrere å fikse motoren enn å kjøpe en ny. Og når Markus sier den er i god stand den jeg kjøper så får jeg bare stole på han :)

Nå har jeg jo en del reservedeler liggende så det burde vel ikke by på noe problem. Tenkte å flytte over girkasse og chlutch til den andre motoren, siden begge deler var så godt som ny på den motoren jeg hadde... (overhalt girkasse og ny chlutch).

Turbo, Blokk, topp, IC, sensorer, stag, slanger og pumper osv burde vel kunne være mulig å få solgt etter hvert... håper jeg.. :) vet ikke hvordan etterspørselen er på slike deler..