TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• chip

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt MR2
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt MR2
 #121689  av funkyfung

hvor får man tak i chip til mr2 turbo, rimelig??
ser man får chip til 200sx for 1300,-
noen tips??

#121708  av CelicaTurbo

Det er ikke så enkelt å bytte chip på MR2 (eller de fleste andre Toyotaer) pga at minnet som er interessant å bytte ut ved "chipping" ligger på prosessorbrikken og ikke på en egen seperat minnebrikke som enkelt kan byttes/reproduseres. Derfor må det dyrere løsninger til for å justere bensin/tenning på disse bilene, billigste er å gå for en piggyback løsning som Dastek Unichip eller Greddy eManage men vent å betale minst 7-10.000 for jobben ettersom boksen må programmeres med bilen på dynoruller. Fordelen er at du får en bedre løsning enn hva en klassisk "chip" kan gi igomed at en slik pigguback blir tilpasset din bil slik den er nå med tanke på sportseksos osv.

#121715  av ADHD:-)))

Hei eg og har lurt på mulighetene for ciping til min GTI 2gen motor???
Eg ser noen skriver de har .... ting kobla mellonm hjernen og motor eller har eg TOTALT missforstått???
All info tas imot med sor TAKK!!!:-)

#121726  av Raze_r

da sikter du sikkert en sånn "chip" mellom iat og ecu...
det er en boks med motstand inni som kobles ved å kutte de 2 ledningen som går til iat, det den motstanden gjør er å fortelle ecu at den trekker inn så så mye grader og menge luft... eller noe i den duren..
og da pumpes det inn mer bensin og dermed mer effekt...
noe i den duren ihvertfall..
har det på min... og på prøveturen etter jeg hadde montert den syntes jeg at den dro mere ut på girene enn før. men bensinforbruket vil øke :wink:

#121728  av ADHD:-)))

Raze_r skrev:da sikter du sikkert en sånn "chip" mellom iat og ecu...
det er en boks med motstand inni som kobles ved å kutte de 2 ledningen som går til iat, det den motstanden gjør er å fortelle ecu at den trekker inn så så mye grader og menge luft... eller noe i den duren..
og da pumpes det inn mer bensin og dermed mer effekt...
noe i den duren ihvertfall..
har det på min... og på prøveturen etter jeg hadde montert den syntes jeg at den dro mere ut på girene enn før. men bensinforbruket vil øke :wink:
Hei KULT !!! men vor for eg taki en slik ting til min bli???

#121731  av CelicaTurbo

et sånt triks vil jeg ikke akkurat kalle "chipping" da, og det er flere måter å lure ECU til å gi mer bensin på GTI men jeg kjenner ikke detaljene og jeg aner ikke om det egentlig er så mye å vinne på det. Vær obs på at dette trikset bare er en ulempe på turbomotoren og vil føre til tapt effekt ettersom denne motoren allerede hindres effektmessig av alt for mye bensin..

#121774  av Raze_r

det er derfor jeg sa "chip" med "" :wink:
men en chip i ecu er jo laget av samme type elektronikk det og da...
men den ser mer ut som en IC...
IC og motstand er jo samme elektronikk..
en slik kan du bare lage. ved å avisolere litt på begge ledningene som går tl iat,og sette imellom en motstand på 3.2kohm (mener det er størrelsen på motstanden)...

#121777  av urq26

Monterte Apexi SAFC i helga, det blir noe av det samme. Kan nå justere luftmengde i + - 50 %, det vil med andre ord si at hvis jeg justerer i + så vil bensinmengden reduseres.

Har fått ett mye jevnere drag i bilen, og den går som ei kule. Og det er før jeg har fått bremset og justert inn. Skal bestille time hos Trond Stensbøl nå. Han mente jeg kunne forvente meg ganske mye.

Men Jeg på det varmeste anbefale APEXi SAFC 1 eller 2, ganske enkel og montere!!!

I tillegg virker det endelig som om bilen min bruker litt mindre drivstoff, på pen kjøring. (og mere på hard??? hmmmm!!)

#121785  av CelicaTurbo

bare vær obs på at om du tynner bensinblandingen med en SAFC så blir også tenningspunktet avansert (pga at du lurer ECU til å tro at det er mindre luft i motor enn det egentlig er) og det er ikke helt heldig så vær litt forsiktig med å justere ekstreme verdier.. ellers er det mange som har gode erfaringer med den boksen men som sagt er litt forsiktighet på sin plass ;)

#121840  av urq26

selvsagt, men jeg må si jeg er imponert så langt. Vi snakker tross alt kun om endringer på under 10%, og de endringene som er gjort har kun vært til det bedre. Får blant annet ikke like flammer i bakpotta lenger på oppslepp. Det er jo greit å ha litt lakk igjen bak også. Bilen har i hvertfall blitt mye bedre å kjøre. Og så går den bedre.

#121865  av Raze_r

og hvor får man kjøpt det?
men det er vel ikke så veldig skadelig på motoren hvis man setter justeringen til en som virkelig kan det.. slik du har gjort?

prisen er?
hvis du har kjøpt det på en nettside så er jeg veldig takknemlig for link :D

#121883  av CelicaTurbo

raze: den boksen er hovedsaklig ment for turbomotoren og jeg tror egentlig ikke at den fungerer så bra på GTi, uten at jeg skal si det så alt for sikkert ;)

#121893  av Master

Ja disse boksene er hovedsaklig ment for turbomotorer da 3s-gte fra 90-92 ikke har noe fuelmap for over 12 psi. ECU dumper originalt mye fuel inn over 12 psi for å forhindre at man kjører for mager blanding og blåser et stempel. En 3s-ge vil jeg ikke tro man skal gi så mye mer bensin uten at man har endra luftmengda som går gjennom motoren (innsug, porting osv osv) 3s-ge kjører veldig aggressivt fuelmap fra fabrikken, og noe feiltuning av dette vil stort sett bare hindre effekt.

#122025  av urq26

Jeg kjøpte den brukt på ebay, fra et firma i Japan. Super fornøyd med service og produkt.

Jeg tror nok ikke den har noe funksjon på bil uten "kønntørke" nei.

Kommer tilbake med bilder og mere info når jeg har justert og bremsa.

#122587  av urq26

legger inn bilder av Apexi Safc
Vedlegg
foreløpig plassering
foreløpig plassering
HPIM0023web.jpg (28.88 kiB) Vist 903 ganger