TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Boost controller , Senkesett.

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt MR2
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt MR2
 #121562  av Foe

heihei!

Lurer på om dere har noen boostcontrollere å annbefale, gode/dårlige erfaringer osv,. helst dual stage!

Justerbart senkesett, helst et som duger.. :)

#121680  av chris

Jeg har bestilt Greddy Profec SpecB II .. har hørt den skal være ganske knall :)

#121869  av Foe

hva må du gi for denne da? er det dual?

#121950  av chris

Foe skrev:hva må du gi for denne da? er det dual?
aner ikke, kjøpte det fra mtte sammen med en del andre ting og fikk samla pris.

"Based on the very popular B-Spec., the all new PRofec B-Spec. II's basic function to increase boost is as easy as the original, with an added built in boost pressure display and optional features like real-time, peak or last boost display (in either kPa or PSI). There are optional warning and boost limiter functions that can be programmed to offer much more control. The two presets values can be stored and are executed by a larger capacity inline solenoid valve. This unit does not require extensive programming and is ideal for low to high boost levels for single or twin turbos with actuator or external wastegates. The GReddy PRofec B-Spec. II is available in black or silver cased head units. "

"PROFEC B SPEC II black 80x21mm electronic boost controller 15500209 $420.00"

http://www.greddy.com

#121966  av Master

Hvor ofte trenger man stille på turbotrykket? Dessuten kan du regulere det med gasspedalen.... uansett, kjøp det beste, enkleste og billigste.

350 kr ferdig levert: http://www.twosrus.com/new/Lower_Frames ... ed/mbc.htm

Manuell boostcontroller med trinnløs justering og lang nok slange til å legge den inn i cupèen for justering om man absolutt må det under kjøring...

Bruk heller pengene du sparer på å kjøpe en skikkelig downpipe eller noe slikt :P

#121984  av chris

Jeg valgte å kjøpe meg noe skikkelig (og mer nøyaktig) når jeg først skulle handle, men det er mye penger å spare om man vil kjøpe en manuell skrue ja :)

#121999  av Master

ingenting er mer nøyaktig enn en manuell boostcontroller med kule/fjær design.

#122000  av CelicaTurbo

elektroniske controllere gir nå litt mer justeringsfrihet, bl.a. gain for å motvirke boost-spike akkurat idet trykket når sitt toppnivå, samt at den ikke er like variabel når det gjelder trykkforskjeller mellom vinter/sommer-vær. Men, så koster de elektroniske skjorta og det er ganske vanlig at folk rapporterer at boost controlleren opplyser om ganske annet turbotrykk enn den mekaniske trykkmåleren gjør (og jeg vil nå stole mest på den mekaniske da) så det ser ut til at noen elektroniske controllere kan slite litt med troverdigheten ved visning av trykk.. jeg vet ikke hvorfor, men det er mulig at noen boost controllere tar sitt trykksignal fra samme sted som ventilen er montert, dvs i utporten ved turboen; de vil da lese høyere trykk og vil heller ikke være i stand til å lese vakum.. jeg ser ingen annen grunn til hvorfor så mange rapporterer betydelig forskjell ihvertfall..

#122032  av Amund

greddy profec b-spec II tar turbo trykket fra samme sted som en eventuell mekanisk måler. har nettopp kjøpt meg en slik en, og de er noe av de mest seriøse elektroniske boost controllerne eg har sett. skru tilkoblinger på solenoiden, ekstra utgang til å måle trykket i innsug ++.
Har i grunn sett på mekanisk boost controller som uaktuell for mitt behov nå. Den mekaniske eg hadde, samme som kennethx, var grei nok, men hadde litt problem med spiking. og høyere trykk på kalde dager.

ville vert litt forsiktig med å montere en manuell boost controller inne i bilen, er letter å få spiking, og unøyaktig trykk da.

#122181  av chris

Amund skrev:greddy profec b-spec II tar turbo trykket fra samme sted som en eventuell mekanisk måler. har nettopp kjøpt meg en slik en, og de er noe av de mest seriøse elektroniske boost controllerne eg har sett. skru tilkoblinger på solenoiden, ekstra utgang til å måle trykket i innsug ++.
Høres lovende ut :D

#122182  av TheStig

det er iallefall sikkert at om man ikke skal forandre trykk ofte og ikke skal kjøre trykk som er på grensen av det motor klarer så vil en manuell være god nok for de aller fleste.
Behovet kommer først når man skal fintune samt ha hurtigvalg av flere trinn trykk at elec cont kommer til sin rett
Men sånn som meg som skal kjøre 0.9 bar så er manuell billig og god nok i massevis ...

#122184  av CelicaTurbo

jeg kunne gjerne tenke meg en elektronisk kontroller men prisen er jo mange ganger høyere enn de mekaniske ball-fjær ventilene som er nesten like gode så det er vanskelig å forsvare innkjøpet, samtidig som at jeg liker at det er litt ryddig i kabinen og det er vanskelig å finne en god plass for en såpass flashy dingest som en elektronisk boost controller er :D

#122186  av TheStig

Enig der, missliker sterkt å ha uoriginale skjermer og lys og dikkedarier i kupeen.
witch brings me to, hvor har dere turbotrykkmåleren? Elektronisk? Bilde?

#122261  av CelicaTurbo

jeg har en mekanisk (analog) trykkmåler montert i en plate som står i DIN-slotten under stereoen.. det er en grei plassering med tanke på ryddighet osv, men det er ikke den mest synlige plasseringen om man skal stirre på meteret etter å ha justert på trykkventilen f.eks... Med tanke på sikt til meteret er nok a-stolpen greiest ;)