TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Datatrimming av chip

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt MR2
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt MR2
 #124430  av Magne_F

Hei. Jeg kom i dag i kontakt med en kar som driver med datatrimming av fabrikk-chip. Han mente at jeg for 4800 ink mva skulle få ca 10% høyere ytelse fra motoren min. Har noen vært borti dette? Videre lurer jeg på hvilke "computer" som sitter i min 2000 mk3, og hvor denne sitter.

#124454  av CelicaTurbo

tror du skal være sikker på at fyren har gjort dette på en Toyota chip ihvertfall. Det er mulig at nyere modeller er annerledes, men Toyota har som regel brukt en løsning i sin ECU som vanskelig lar seg chippe uten bruk av et tilleggskort som må loddes inn i ECU (det er ikke bare snakk om å bytte en chip).

#124484  av Raze_r

bruttarn har en audi a4turbo 95mod... og han byttet ut det som ser ut som en IC... den platen du snakker om... der var det bare å loddet det inn(byttet med det gamle) og så var det bare å kjøre... med 50+hk :P

#124487  av FireWalk

hmm.. Toyota har det med å gjøre det vanskelig når det gjelder enkelte ting... :roll:

#124503  av Speeder

Raze_r skrev:bruttarn har en audi a4turbo 95mod... og han byttet ut det som ser ut som en IC... den platen du snakker om... der var det bare å loddet det inn(byttet med det gamle) og så var det bare å kjøre... med 50+hk :P
Blir jo en helt annen sak på denne bilen, både fordi den har turbo, og att audi leverer 'samme' motor med opptil 220(?)HK. Litt annen en hjernen er annerledes selvsagt da.

#124518  av CelicaTurbo

Raze_r skrev:bruttarn har en audi a4turbo 95mod... og han byttet ut det som ser ut som en IC... den platen du snakker om... der var det bare å loddet det inn(byttet med det gamle) og så var det bare å kjøre... med 50+hk :P
Det er litt mer komplisert enn å bare bytte en chip ("IC") på de fleste Toyotaer, den platen jeg snakker om er et såkalt "rom board" som består av flere IC'er og komponenter som er mer eller mindre snikkoblet inn på microprosessoren i orginal ECU.

her er et bilde av en orginal 7MGTE ECU:

Bilde

og her er den samme ECU'en med en Techtom "rom board", det er så tett som man kan komme på "chipping" av våre biler siden disse brettene (som jeg kalte plate, men egentlig heter PCB) monteres i boksen til den orginale ECU'en:

Bilde

Her er det godt synlig at det er et brett med tre chipper (IC) og flere komponenter som er montert over den orginale prosessoren som var synlig på det første bildet. Derfor er det ikke like enkelt å bytte på våre biler som på Audi dessverre ;)

Magne_f: du bør undersøke nærmere med denne fyren om han er klar over at det ikke bare er en chip som kan byttes med en omprogrammert på de fleste Toyotaer. Faktisk kjenner jeg ikke til noen Toyotaer nyere enn medio-80-tallet som kan chippes uten å bruke en slik løsning som jeg har omtalt ovenfor, med et tilleggsbrett som er spesiellt designet for den prosessoren som brukes i Toyotas ECU'er. Det hadde derimot vært fint om noen kunne bekrefte hvilken type ECU og prosessor som står i nyeste modell MR2 så vi kan stadfeste det for sikkert ;)
Sist redigert av CelicaTurbo den 11 aug 2005 21:54, redigert 1 gang totalt.

#124525  av Magne_F

Han jeg snakket med virket relativt seriøs http://www.ultimo.no/ , men han hadde ikke info om styringsenheten i min MK3. Han ba meg finne ut hvilke enhet som satt i min, slik at han kunne se om han kunne trimme den. Dersom dette funker så kunne jo kanskje en grupperabatt være noe??

#124534  av CelicaTurbo

Egentlig er jo det noe han selv bør svare best på da ;) Men men, jeg sjekket siden hans og de tilbyr både datatrimming og chiptrimming. Om chiptrimming med bytte av chip er mulig bør noen andre bekrefte/avkrefte men jeg stiller meg tvilende. Ellers tilbyr de hva de kaller "datatrimming" som er trimming via ODB-II-porten. Din bil har en slik, men når jeg følger nettsidens link til leverandøren av ustyret som brukes for trimming via den porten så er det kun Toyotaer med dieselmotor som er oppført i listen. Jeg vil tro at det beste er om han selv undersøker med sine leverandører hva som er mulig for oss her på forumet, for det er trossalt de som vet aller best hva som er prøvd og ikke prøvd med det utstyret som han har tilgjengelig ;)

#124536  av Magne_F

Han tok en telefon til tyskland mens han så på bilen, men de hadde vist nok ikke noe data på den der. Imidlertid kunne det virke som han mente at det var en del standard enheter som var brukt. Han nevnte bl.a bosch og siemens.