TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Supra pÃ¥ vinter`n?

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt Supra
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt Supra
 #124661  av supraespen

Hei
Er det noen som har prøvd å kjøre Supra på vinter`n?
Jeg har kjøpt en 94 modell og med all forsikring å sånn så blir det ganske dyrt, så lurte på om det går ann å kjøre den på vinter`n. Noen som vet? :?
 #124733  av sindrejl

supraespen skrev:Hei
Er det noen som har prøvd å kjøre Supra på vinter`n?
Jeg har kjøpt en 94 modell og med all forsikring å sånn så blir det ganske dyrt, så lurte på om det går ann å kjøre den på vinter`n. Noen som vet? :?
klart det går :) Bare kjøp noen skikkelige dekk og kjør med måte så er det ingen problemer.
 #124790  av @lpher

sindrejl skrev:
klart det går :) Bare kjøp noen skikkelige dekk og kjør med måte så er det ingen problemer.
Hihi :D Carefull nå Sindre...du har ikke prøvd mkIV på vinterføre enda...har du vel? :D Men rent bortsett fra den teknikaliteten :D ...så har du helt rett :D Gode vinterdekk og måtehold med pedalen er det som gjelder :)

Jeg har kjørt Supran (automat)(i utrimmet originalstand) i 2 sesonger nå...og synes det går helt greit :)

Bruker traction controllen i motorveihastigheter over når det er glatt :)
...og ikke i "normale" hastigheter da traction controllen er fra "steinalderen" og derfor er VEL restriktiv om underlaget er speilblankt :D

Men...etter å har justert litt turbotrykk på min...så vil jeg vel påstå at 0,7 bar (originalt på mkIV) er mer enn nok på vinterstid :D ...da til og med en "liten" økning til 1,1 er STYGGSKUMMELT bare det regner litt ute!! :D

#124825  av supraespen

Åssen dekk dimensjon anbefaller dere å bruke på vinter`n da?
Går det 16" på den?
Bilen er helt orginal fra japan med 280hk.

#124952  av @lpher

supraespen skrev:Åssen dekk dimensjon anbefaller dere å bruke på vinter`n da?
På en US eller eurospec får du ikke på mindre 17"..medmindre du filer calipperne ihvertfall :)
supraespen skrev: Går det 16" på den?
I utgangpsunktet så er det bare (tidlige...) JDM-Supras og N/A-Supras (de har samme bremsene) som kan benytte så så felger som 16" :)

However...JDM-Supraene fikk samme bremser som eu/euro etter 95 mener jeg det var :)
supraespen skrev: Bilen er helt orginal fra japan med 280hk.
Enda ja?! :D 280hk på papiret ihvertfall :D Men de fleste ser ut til å ligge på rundt 300-320hk når de blir målt :D

#124955  av supraespen

Skal på biltilsynet med den i morra så håper alt går i orden da :D Er nok en 300 hk i den tenker jeg ja, det sies jo at en får ca 20 hk mer bare med sportsluftfilter. Men hvis jeg må ha 17" da, åssen dimensjon burde jeg bruke da?

#124990  av @lpher

supraespen skrev:Skal på biltilsynet med den i morra så håper alt går i orden da :D
Med rett innstilling...og med litt flaks med hennsyn til å treffe på "den rette" kundeveiledern..så går det meste bra :)
supraespen skrev: Er nok en 300 hk i den tenker jeg ja,
Ser sånn ut på de fleste JDM-supras ja :)
supraespen skrev: det sies jo at en får ca 20 hk mer bare med sportsluftfilter.
Dont do it! :D Step away from the luftfilter please! :D Trenden både i USA og England er nå å bruke originalfilterboksen med ett kurant innsatsfilter. Grunnen er rett og slett at om man benytter ett mushrom-filter...så vil det dra inn MYE...veldig VARM luft :D Som selvfølgelig ikke er spesielt bra for effekten :) Så...dropp mushrom på mkIV Supra :)
supraespen skrev: Men hvis jeg må ha 17" da, åssen dimensjon burde jeg bruke da?
På de europesike Supra'ene så var 17x8" (50ET) hele veien rundt med 235x45-17" anbefalt til vinterbruk ihvertfall :)

Jeg bruker standardstørrelse sjøl...235/40 og 255/35 på vinterdekkene...MEN...det er ene og alene fordi jeg benytter de originale Suprafelgene som er 8" og 9,5" brede :)

Kommer litt ann på hvordan vintrene er der du bor egentlig...hva du bør kjøpe...eventuelt hva du kommer av gode tilbud på brukte felger? :)

Ble mye bla bla fra meg nå...så jeg vil runde av med å konkludere at etter mitt skjønn så vil 17"x8" (7,5" KAN sikkert fungere det også?) med 235/45-17" hele veien rundt er det beste om man kjører mye på snødekte veier :)

#125551  av Gjertsen

artig at det er kommet en supra til i Tønsberg :)
Får holde øyene oppe jeg da om jeg ser deg i tbg,sfj eller larvik :)
Er jo endel slaps her nede! er nok ikke som oppe i tr.heim der det er 3meter høye brøytekanter :lol:
 #125554  av sindrejl

@lpher skrev:
sindrejl skrev:
Hihi :D Carefull nå Sindre...du har ikke prøvd mkIV på vinterføre enda...har du vel? :D Men rent bortsett fra den teknikaliteten :D ...så har du helt rett :D Gode vinterdekk og måtehold med pedalen er det som gjelder :)
Bare vet at supra overhode ikke skal være noe værre enn andre biler og da gjelder det det samme med alle andre bakhjulstrekkere.. dekk og kjør med måte ;)
 #125573  av @lpher

sindrejl skrev:
Bare vet at supra overhode ikke skal være noe værre enn andre biler og da gjelder det det samme med alle andre bakhjulstrekkere.. dekk og kjør med måte ;)
Sant nok...MEN...begrepet "kjør med måte" får en helt ny mening med 330-400hk!! :D Trust me on this! :D
 #125581  av sindrejl

@lpher skrev:
sindrejl skrev:
Sant nok...MEN...begrepet "kjør med måte" får en helt ny mening med 330-400hk!! :D Trust me on this! :D
hehe joda, men du har skrytt så mye av hvor lett supraen er så det kommer fra dine ord ;) tror jeg må slutte å høre så mye på deg btw.. :P
 #125595  av @lpher

sindrejl skrev: hehe joda, men du har skrytt så mye av hvor lett supraen er så det kommer fra dine ord ;)
"Kommer fra mine ord"? :D Du mener jeg har sagt det med andre ord? :D Kan nok stemme det :) ...men jeg har fått en helt "ny type" respekt for Supran...etter at jeg upp'a ladetrykket litt..kan man vel si :D

Så mine motiver for å dempe supraespen's iver med nyinnkjøpt redskap er purely for at han skal gi bilen den respekten den forlanger på vinterføre :) Come to think of it...jeg håper du klarer å respektere grensene på NA SUpran din på vinterføre også...og HUSK at det ikke er Traction Controll på NA'n heller :) ...hvilket gjør det enda mer viktig i ditt tilfelle :)

Det er få nok supras på norske veier som det er gutter...og jeg vil helst ikke se noen av dem med hjula i været. Deler og delebiler kan vi være så kyniske å handle i utlandet :)
sindrejl skrev: tror jeg må slutte å høre så mye på deg btw.. :P
Pfft...trodde du hadde slutte med det for lenge sia jeg?! :D