TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

  • Skal kjøpe turbo til mk3

  • Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt MR2
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt MR2

 #124370  av jan-erik
 
a_fly_guy skrev:Hva med dette?
http://monkeywrenchracing.com/power_ent ... o_kit.html

Pris $3395.00
Hass har også et Stage I kit til denne prisen. Men legg på litt frakt, mva og tolldeklarering så stiger nok prisen litt til. I tillegg kan ting som oljekjøler, div. instrumenter, ny clutsj øke prisen med ganske mye. Så totalprisen for et turbokit blir nok veldig nærme 40-50K.

 #124383  av Amund
 
ser ikke noe problem med godkjenning, men avgiftene er vel et større pengesluk enn selve jobben vil jeg tro :evil: jævla molbo land vi lever i!

 #124537  av a_fly_guy
 
celicat23 skrev:Kontaktet toyota norge angående montering av turbo kit i bilen min. Fikk til svar at så lenge jeg ikke brukte toyota deler, så vil ikke de ha noe med det å gjøre. Og kontakter du biltilsynet og spør om godkjenning, så vil jeg tro du får beskjed om at du må ha TUV papirer og/eller papirer fra toyota norge som sier at det å montere turbo kit på bilen din er kjempe flott.

Og, etter det lille jeg vet, så får du ingen av delene. Så, ved kontroll så vil du stryke glatt hvis du har ett turbo kit montert. Husk også at du skal betale effekt avgift hvis du trimmer bilen din. Den er på rundt om kring 900kr pr hest eller noe sånt vilt. Så øker du fra 144hk opp til 210hk så skal du betale for 66hk økning. Ikke billig.

Derfor ville jeg heller puttet en tsport motor i den, og ikke sagt det til noen ;-)
Jeg blir ganske forvirret her..
Jeg snakka med toyota i sarpsborg, og de sa at det ikke var noe problem med å sette inn en turbo(ikke hos toyota), uten å melde ifra til noen, og at mulighetene for å bli tatt var veldig små.
Han sa at på eu-testen så kicka de ikke på motoren, bare om avgasser osv. var ok..

PÃ¥ hvilken kontroll er det at de vil merke at jeg har turbo?

 #124542  av lasse
 
Er vel på teknisk kontroll de kan sjekke det, men hvor ofte blir man stoppet i det?
Og jeg tror ikke man trenger tuv godkjenning på motor-modifikasjoner, tror bare det gjelder bremser og understell...

 #124545  av Fredrik
 
Om du skulle øke effekten og ikke si ifra, så bør du holde deg unna ulykker...
Kan få mye pes hvis effekt-økning ikke er godkjent.. Forsikrings-selskapene ser rødt!

Men det er jo opptil deg ;)
 #126442  av a_fly_guy
 
jan-erik skrev:
a_fly_guy skrev:Noen som vet sånn ca pris på dette og hvor dette kan gjøres?
Bor i sarpsborg. Er det biligere i sverige?
Er det noe annet jeg kan gjøre for å øke effekten?
Har remus-eksos nå, og et eller annet grønt-luftfilter :wink:
Spørsmålet er jo litt hvor mye effekt du ønsker å hente ut når det gjelder pris på dette. Hass sitt stage II kit kommer vel med frakt og mva på ca. 40-50000,- alt etter hvor mye ekstra du skal ha med. Gir deg ca. 210-230whp. Legg på montering på dette igjen.

Andre alternativer er 2ZZ swap (T-sport motoren), og vil tro prisen vil bli omtrent det samme. Eller du kan gå for en unichip som kanskje kan gi deg 5-15hk alt ettersom hvor god tuneren som gjør jobben er.

Selv blir det nok et Hass Stage II kit i løpet av vinteren for min del. Er derfor jeg har ombestemt meg å beholder MR2-en og skal selge Porsche'n igjen.
Skal du da forsikre og melde fra osv?

 #126443  av a_fly_guy
 
jan-erik skrev:
celicat23 skrev:Kontaktet toyota norge angående montering av turbo kit i bilen min. Fikk til svar at så lenge jeg ikke brukte toyota deler, så vil ikke de ha noe med det å gjøre. Og kontakter du biltilsynet og spør om godkjenning, så vil jeg tro du får beskjed om at du må ha TUV papirer og/eller papirer fra toyota norge som sier at det å montere turbo kit på bilen din er kjempe flott.

Og, etter det lille jeg vet, så får du ingen av delene. Så, ved kontroll så vil du stryke glatt hvis du har ett turbo kit montert. Husk også at du skal betale effekt avgift hvis du trimmer bilen din. Den er på rundt om kring 900kr pr hest eller noe sånt vilt. Så øker du fra 144hk opp til 210hk så skal du betale for 66hk økning. Ikke billig.

Derfor ville jeg heller puttet en tsport motor i den, og ikke sagt det til noen ;-)
Stemmer nok det. Nå har imidltertid TTE kommet med turbokit til MK3 som er Tüv godkjent, men kit'et koster litt for mye ut ifra hvor mye effekt det gir. Husk også på at du får bruksfradrag på de 900kr pr. hest, så blir ikke like ille. Med justerbart turbotrykk så trenger du jo ikke og ta ut så mange HK når den skal godkjennes heller da...

Men enig at t-sport motor er det enkleste om man bor i et distrikt med mange kontrolljævler.
Vet du hvor mye TTE-kittet kommer på ferdig godkjent?