TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Plassering av ekstra oljekjøler

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt MR2
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt MR2
 #126750  av Christian

Merket på Japsetreffet i helga at den orginale oljekjøleren på 3gen turboene er lite verdt, etter 2 runder var jeg oppe i 120grader og etter 6 runder lå jeg opp i mot 135 :? (På slutten av dagen, da horna hadde vokst endel :roll: )

Har en kjøler liggende fra en Audi som jeg tenkte jeg skulle prøve å plassere, men er usikker på hvor... Er det kurrant å plassere denne før luft filteret, altså helt innerst mot chassiet på førersiden? Eller er det en mulighet å montere den liggende over filteret, der hvor org ressonanseboks skulle vært?

Noen som evnt. vet hvordan det er å ha kjøleren høyere enn motoren, tenker på trykkfall ol?

Kjøleren er relativt stor, husker ikke i farten, men mener den er ca 30cmx20cmx5cm. Innbiller meg derfor at den bør kjøle greit nok, selv om den ikke er optimalt plassert. Som er i fronten eller stående under bilen, noe som medfører store ulemper med montering og driftsikkerhet :?

#126761  av TheStig

markus er vel et nøkkelord her

#126762  av Christian

Sist jeg hørte fra ham lurte han på å plassere der org ic sitter, noe som visstnok ikke var så gunstig....dessuten regner jeg med at det er flere enn han som kan ha noe å bidra med :)

#126830  av Hobbes

Hvorfor ikke gå helt fram til foran radiatoren? Eventuelt legge den i luft inntak på motsatt side av IC. Og så få tak på en "snorkel" som leder luft direkte inn i luftfilteret. Da vil en også spare filteret for alt støvet som virvles opp av framhjulet.

#126832  av TheStig

en vesentlig ting å huske er oljetrykk da..

#126874  av Christian

Hobbes skrev:Hvorfor ikke gå helt fram til foran radiatoren? Eventuelt legge den i luft inntak på motsatt side av IC. Og så få tak på en "snorkel" som leder luft direkte inn i luftfilteret. Da vil en også spare filteret for alt støvet som virvles opp av framhjulet.
Regner med at du mener oljekjøler og ikke luftfilter...?
Har allerede en plan for filteret, men vet ikke om det er helt gjennomførbart :wink:

Vil helst ikke legge oljeslanger under bilen helt frem, pga faren for å ødelegge noe ved en tur i sandfella ol. Selv om dette selfølgelig er den optimale plasseringen for kjøling.

#126876  av Christian

TheStig skrev:en vesentlig ting å huske er oljetrykk da..
Jeg vet det, men er usikker på hvor mye lengde/høydeforskjell som kan brukes uten at det får konsekvenser...?

#126888  av TheStig

det får konsekvenser nesten uansett når man går utenom det originale men alle biler har mye å gå på da. Men har sett oljekjølere plasert på en slik måte at oljetrykket har fallt med over 3 bar.. det er vel mye

En annen ting å huske er termostat. På den måten fungerer dette året rundt

#126986  av MR2turbo

Plasseringen min ser ut til å funke utmerket, den... Men det er jo litt problem siden du har intercooleren der...

Du kan jo sette den nede foran girkassa... det er jo en vanlig plass å ha den på mr2... :)

#127002  av Christian

Var sikker på at TomG frarådet deg å ha den der pga eksosvarme....så det funker greit altså?

#127008  av Hobbes

Det jeg tenkte på var å sette olje kjøleren i luft inntak på venstre side. Men dette vil antageli varme opp lufta som skal inn i luft filteret. Så da må en få tak på kald luft til luftfilteret. Dermed sette på en " Snorkel" som gir kald luft til luft filteret. Men det er jo plass nede foran gearkassen. Og et vameskjold mot eksosen hjelper vel.

#127035  av sleeper

hvordan kobler dere til den nye kjøleren?? er det luftavkjølt org på 3gen motoren?
skal ha ny kjøler på min 2 gen men er ikke sikker på hvordan jeg skal få koblet den til!(jeg har flyttet oljefilteret og kan jo koble den i serie med filteret da... men da vil jeg jo aldri få temp i olja siden kjøleren altid er i bruk...!?!?)

#127068  av Christian

Har kjøpt meg en ei adapterplate som kobles inn i mellom blokka og filteret, denne har også innebygget termostat, så olja blir fort varm.

#127366  av Arne rebel

Litt OT, men de som har ettermontert oljekjøler, hvor mye motstand (lengre oljeslanger, trykkfall i ribbene, etc) tåler den orginale oljepumpa? Må man ha mere olje på slik at sumpen ikke går tom? Hvis en har montert kjøleren høyere enn sumpen, hva skjer når pumpa stopper...renner all olja ned i sumpen slik at nivået blir for høyt slik at ved start igjen vil trykket i bunn av blokka bli for høyt slik at en presser olja opp i stemplene?

#128034  av Christian

Aner ikke, og det virker som om andre her inne heller ikke er sikre...Har i alle fall bestemt meg for å montere kjøleren forran girkassa, det er nok der kjøle effekten er best uansett. (Bortsett fra i fronten da, men da må røra under bilen og det har jeg lite lyst til å gjøre)

Satser på å få montert det i helga :)