TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• FAKTA OM KJØREEGENSKAPENE TIL MR2?

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt MR2
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt MR2

#128829  av sindrejl

Anders gullstein skrev:Biler med midtplassert motor kan være veldig ustabile hvis de blir kjørt feil. Det jeg har merka med min ihvertfall, er at man må være bestemt. En kan ikke bremse forsiktig inn mot en sving, en må nesten trå pedalen litt ned, og deretter ligge å korrigere med gass i svingen, kjører man igjennom svingen med null gass, kan rompa komme hvis farten er høy nok, og da er man fort passasjer. Litt vanskelig å forklare, men dere har sikkert opplevd egne erfaringer på området. På den måten har man ganske god kontroll over bilen.

Så man må være litt mer mann (eller kvinne som det er tilfelle med enkelte på forumet :wink: ) bak rattet på en MR2.
Stemmer godt dette.. å komme inn i svingen med gassen av er som å be om bråk.. slakker av før svingen og gir på inn/gjennom. Man må være knallbestemt, si at DU er sjåfør.. slipper bilen litt med rumpa er det bare å gi litt mere, be bilen om å kutte ut og sette rumpa på plass igjen. Synes mk1 iallefall (har ikke så mye erfaring med mk2) er veldig enkel å kontrollere drift/skrens i høy hastighet.

#129518  av 2fastgt4

klarte ikke å dy meg når jeg leste dette.

men når det gjelder mr2 fra 1990 og oppover så hadde vel de ett lite rykte på seg for å plutselig komme ned rompa(under ekstreme kjøreforhold) og att det var tilnermet umulig for en uerfaren man å rette opp?
leste selv att toyota forbedret hjulopphenget bak og forlenget bærearmene bak for å gjøre den mere beregnelig å lettere å rette opp.
Mener dette ble gjort etter 92-93 engang.Stemmer ikke det?Bare lurer jeg? :)

Når det er sagt så har jeg sittet på med en mr2 90 modell.Det satt som lim i svinga og det gikk fort overalt.Skal sies at han jeg satt på med ikke bremser så mye.Hender han bremser litt før en sving,men han har alltid noe gass i starten av svingen og gir på ut.
Hadde aldri problemer med att det slapp.

Og att en 1,6l golf kjører fra en mr2 på retta eller sving er BULLSHITT.

Men att en banerigga golf gti som er letta kan kjøre fra en orginal mr2 på en liten bane som rudskogen,det tror jeg på.

som en annen her nevnte så er det mange som har kjørt forbi meg eller dere på veien,men da har jeg eller dere ikke gitt på :twisted:
sånn er det med den saken.

#129548  av FireWalk

etter 92 fikk MR2 en revisjon på understellet bake. For å gjøre bilen mer forutsigbar under ekstreme forhold. Det var mange uerfarne sjåfører som tøyde grensene og kolliderte med ræva først som en følge av dette.
Dette hadde ikke noe med at bilen hadde dårlige kjøreegenskaper, men at sjåførene var uerfarne.

Toyota konstruerte bilen etter en ekte racerbil og designet understellet deretter. Det viste seg imidlertid fort at mennesker flest er ikke racer-sjåfører og trenger derfor en viss sikkerhet bygd inn i bilene.

Sikkerheten går på bekostning av kjøreegenskapene, men gjør bilen mer forutsigbar som sagt.

Erfarne sjåfører, racersjåfører foretrekker faktisk 90-91 understellet fremfor 92+ understellet. For folk flest er nok 92+ understellet å anbefale.

her er quote fra Mr2.com:

I own a '93 MR2T and a '91 MR2T and prefer the '91 MR2T.

Here are the reasons why: With an experienced driver the '91 has
better rold holding capabilities. With its shorter arms, the car is
VERY responsive to all movements. It is ADVANTAGEOUS to have control
over the rear-end in or out. In corners the '91 holds MUCH, MUCH
harder than a comparably set up '93 suspension if IF you keep the gas
on. Let up once and the tail will wake you up and tap you on the
shoulder. My feelings with the '93 is that for the general public the
suspension changes were an improvement. SCCA drivers typically drive
the '91-92 models if they have a choice. I feel Toyota made the car to
fit the vision of a production racer. Realizing the general public
needs saftey built into their cars (because they aren't competent
enough drivers) Toyota made the suspension changes.

les hele artikkelen her: http://www.mr2.com/TEXT/91_vs_93.html

#129549  av Mr2Nyter'n;p

Lurer på hvor Mk1 plasserer seg i denne saken jeg.. Sku vært artig å vite.. Er jo lettere og minst like stiv som Mk2.

#129682  av BrennaRacing

Her er det jo en fin test man kan se litt på :D

http://www.ts-ogn.no/modules.php?op=mod ... load&cid=1

Er den andre artikkelen ovenifra