Da har jeg satt i gang med mitt lille motor bytte prosjekt. Skulle egentlig ikke begynt riktig enda, men da min GTI motoer døde momentant sånn plutselig hadde jeg ingen valg lenger.
Planlagt oppgaver:
Bytte motor
* Motor er lett overhalt.
* Byttet alle slitte slanger og reimer. Regrei og vannpumpe så fine ut.
* Lakert mange deksel, og festeanordninger
* Kjøpt og montert Europeisk GT4 ledningsnett.
* Overhale turbo. Vil ikkie kjøpe ny turbo nå, da jeg skal overhale og trimme motoren om ca 2 år.
Drivverk
* Skal bruker GT4 girkasse
EDIT 27.06.06: Bruker forløpig GTI kasse og akslinger. Dette funker, men anbefaler da og overhale GTI kassa først så denne er i tipp topp stand.
* Har tatt av fordelingskassa, men har problemer med en annen aksling som ikke kommer av. MÃ¥ mulig splitte kassa (HÃ¥per ikke)
* Skal bruke GT4 drivaksler
* Det ser ikke ut til at det er ABS på den bilen forstillinga er tatt i fra. Den har ingen mulighet til å koble inn ABS sensor.
Montere GT4 forstilling
* Skla bytte alle løse foringer. Stabstag.
EDIT 27.06.06: Stapstag og mulig fishbone passer (ser veldig like ut), men ikke traværs.
Bytte fjærtårn, mansjetter og gummi polstring foran.
* skulle gjort det bak ogå. Får se
Montere GT4 calitere forand og bak
* Disse skal sandblåses, lakeres og overhales.
* Bestilt Slissa bremseskiver, Redstuff bremseklosser og rustfrie bremseslanger
Montere A-Stolpe med Turbotrykks måler (skal ha feler målere sener)
Montere TRD Sportsratt
Bytte håndbrekkvaier og klosser.
EDIT 27.06.06: Hva må til av deler for bytte?
- Motor
- ECU
- Ledningsnett
* Anbefales serkt og bruke Europeisk nett, da dette vil passe rett over og forandringen er minimale.
* Ved bruk av eksisterende nett må du bygge på dette så du får ledninger til alle sensorene og målere som trenger dette.
Jobben er meget krevende, men fult gjennomførbar for de med innsikt og kompetanse.
- Drivverk
- GTI
* GTI gearkasse
* GT4 clutch trykkplate
* GTI clutch lamell, og trøstelager (kan også bruke GT4)
* GTI drivaksler
* GTI bære bru med gear og motorfeste
* Behold GTI forstilling
- GT4
* GT4 gearkasse
* GT4 clutch trykkplate, lamell, og trøstelager
* GT4 drivaksler
* GT4 bære bru med gear og motorfeste
* Behold GTI forstilling
Jeg har kjøpt et Japansk frontcut (klip) i fra Egon Bush i Danmark http://www.motorimport.dk. Jeg demonterte motor, girkasse, drivverk, forstilling, ECU og andre ting jeg ville trenge eller som er kjekke å ta vare på. GT4 motoren skal ha gått 41000 Km i følge spidometeret. Motoren fikk en lett overhaling og oppfrisking, + et nytt ledningsnett, som jeg kjøpte i fra en europeisk (vensterestyrt) GT4. Dette nye ledningsnetter trenger bare noen få endringer. Må legge til kabler til oksygensensor og sensor under katalysator. Sparer mye jobb der.
Har fortsatt litt jobb igjen med girkassa.
Demontrering av min bil.
Etter at min GTI motor døde hadde jeg ikke annet valg en å begynne demonteringen av motor, girkasse, drivverk, forstilling og ECU. Dette ble gjort på lørdag og søndag. Må nå vente litt til jeg har gjort meg ferdig med GT4 motoren før jeg fortsetter.
Bilder så langt
Dag 1 (Lørdag)[/b]
Planlagt oppgaver:
Bytte motor
* Motor er lett overhalt.
* Byttet alle slitte slanger og reimer. Regrei og vannpumpe så fine ut.
* Lakert mange deksel, og festeanordninger
* Kjøpt og montert Europeisk GT4 ledningsnett.
* Overhale turbo. Vil ikkie kjøpe ny turbo nå, da jeg skal overhale og trimme motoren om ca 2 år.
Drivverk
* Skal bruker GT4 girkasse
EDIT 27.06.06: Bruker forløpig GTI kasse og akslinger. Dette funker, men anbefaler da og overhale GTI kassa først så denne er i tipp topp stand.
* Har tatt av fordelingskassa, men har problemer med en annen aksling som ikke kommer av. MÃ¥ mulig splitte kassa (HÃ¥per ikke)
* Skal bruke GT4 drivaksler
* Det ser ikke ut til at det er ABS på den bilen forstillinga er tatt i fra. Den har ingen mulighet til å koble inn ABS sensor.
Montere GT4 forstilling
* Skla bytte alle løse foringer. Stabstag.
EDIT 27.06.06: Stapstag og mulig fishbone passer (ser veldig like ut), men ikke traværs.
Bytte fjærtårn, mansjetter og gummi polstring foran.
* skulle gjort det bak ogå. Får se
Montere GT4 calitere forand og bak
* Disse skal sandblåses, lakeres og overhales.
* Bestilt Slissa bremseskiver, Redstuff bremseklosser og rustfrie bremseslanger
Montere A-Stolpe med Turbotrykks måler (skal ha feler målere sener)
Montere TRD Sportsratt
Bytte håndbrekkvaier og klosser.
EDIT 27.06.06: Hva må til av deler for bytte?
- Motor
- ECU
- Ledningsnett
* Anbefales serkt og bruke Europeisk nett, da dette vil passe rett over og forandringen er minimale.
* Ved bruk av eksisterende nett må du bygge på dette så du får ledninger til alle sensorene og målere som trenger dette.
Jobben er meget krevende, men fult gjennomførbar for de med innsikt og kompetanse.
- Drivverk
- GTI
* GTI gearkasse
* GT4 clutch trykkplate
* GTI clutch lamell, og trøstelager (kan også bruke GT4)
* GTI drivaksler
* GTI bære bru med gear og motorfeste
* Behold GTI forstilling
- GT4
* GT4 gearkasse
* GT4 clutch trykkplate, lamell, og trøstelager
* GT4 drivaksler
* GT4 bære bru med gear og motorfeste
* Behold GTI forstilling
Jeg har kjøpt et Japansk frontcut (klip) i fra Egon Bush i Danmark http://www.motorimport.dk. Jeg demonterte motor, girkasse, drivverk, forstilling, ECU og andre ting jeg ville trenge eller som er kjekke å ta vare på. GT4 motoren skal ha gått 41000 Km i følge spidometeret. Motoren fikk en lett overhaling og oppfrisking, + et nytt ledningsnett, som jeg kjøpte i fra en europeisk (vensterestyrt) GT4. Dette nye ledningsnetter trenger bare noen få endringer. Må legge til kabler til oksygensensor og sensor under katalysator. Sparer mye jobb der.
Har fortsatt litt jobb igjen med girkassa.
Demontrering av min bil.
Etter at min GTI motor døde hadde jeg ikke annet valg en å begynne demonteringen av motor, girkasse, drivverk, forstilling og ECU. Dette ble gjort på lørdag og søndag. Må nå vente litt til jeg har gjort meg ferdig med GT4 motoren før jeg fortsetter.
Bilder så langt
Dag 1 (Lørdag)[/b]
Vedlegg
HPIM0545.JPG (408.26 kiB) Vist 1188 ganger
HPIM0543.JPG (360.69 kiB) Vist 1188 ganger
HPIM0542.JPG (403.32 kiB) Vist 1184 ganger
HPIM0540.JPG (316.06 kiB) Vist 1179 ganger
Sist redigert av Biggen den 27 jun 2006 09:42, redigert 7 ganger totalt.