TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Motor bytte GTI til Turbo pÃ¥ Celica (S3-GE - 2. gen S3-GTE)

• Bil-, motor- og stereoprosjekter.
Bil-, motor- og stereoprosjekter.
 #130731  av Biggen

Da har jeg satt i gang med mitt lille motor bytte prosjekt. Skulle egentlig ikke begynt riktig enda, men da min GTI motoer døde momentant sånn plutselig hadde jeg ingen valg lenger.

Planlagt oppgaver:
Bytte motor
* Motor er lett overhalt.
* Byttet alle slitte slanger og reimer. Regrei og vannpumpe så fine ut.
* Lakert mange deksel, og festeanordninger
* Kjøpt og montert Europeisk GT4 ledningsnett.
* Overhale turbo. Vil ikkie kjøpe ny turbo nå, da jeg skal overhale og trimme motoren om ca 2 år.

Drivverk
* Skal bruker GT4 girkasse
EDIT 27.06.06: Bruker forløpig GTI kasse og akslinger. Dette funker, men anbefaler da og overhale GTI kassa først så denne er i tipp topp stand.

* Har tatt av fordelingskassa, men har problemer med en annen aksling som ikke kommer av. MÃ¥ mulig splitte kassa (HÃ¥per ikke)
* Skal bruke GT4 drivaksler
* Det ser ikke ut til at det er ABS på den bilen forstillinga er tatt i fra. Den har ingen mulighet til å koble inn ABS sensor.

Montere GT4 forstilling
* Skla bytte alle løse foringer. Stabstag.
EDIT 27.06.06: Stapstag og mulig fishbone passer (ser veldig like ut), men ikke traværs.

Bytte fjærtårn, mansjetter og gummi polstring foran.
* skulle gjort det bak ogå. Får se

Montere GT4 calitere forand og bak
* Disse skal sandblåses, lakeres og overhales.
* Bestilt Slissa bremseskiver, Redstuff bremseklosser og rustfrie bremseslanger

Montere A-Stolpe med Turbotrykks måler (skal ha feler målere sener)

Montere TRD Sportsratt

Bytte håndbrekkvaier og klosser.

EDIT 27.06.06: Hva må til av deler for bytte?
- Motor
- ECU
- Ledningsnett
* Anbefales serkt og bruke Europeisk nett, da dette vil passe rett over og forandringen er minimale.
* Ved bruk av eksisterende nett må du bygge på dette så du får ledninger til alle sensorene og målere som trenger dette.
Jobben er meget krevende, men fult gjennomførbar for de med innsikt og kompetanse.

- Drivverk
- GTI
* GTI gearkasse
* GT4 clutch trykkplate
* GTI clutch lamell, og trøstelager (kan også bruke GT4)
* GTI drivaksler
* GTI bære bru med gear og motorfeste
* Behold GTI forstilling

- GT4
* GT4 gearkasse
* GT4 clutch trykkplate, lamell, og trøstelager
* GT4 drivaksler
* GT4 bære bru med gear og motorfeste
* Behold GTI forstilling

Jeg har kjøpt et Japansk frontcut (klip) i fra Egon Bush i Danmark http://www.motorimport.dk. Jeg demonterte motor, girkasse, drivverk, forstilling, ECU og andre ting jeg ville trenge eller som er kjekke å ta vare på. GT4 motoren skal ha gått 41000 Km i følge spidometeret. Motoren fikk en lett overhaling og oppfrisking, + et nytt ledningsnett, som jeg kjøpte i fra en europeisk (vensterestyrt) GT4. Dette nye ledningsnetter trenger bare noen få endringer. Må legge til kabler til oksygensensor og sensor under katalysator. Sparer mye jobb der.
Har fortsatt litt jobb igjen med girkassa.

Demontrering av min bil.
Etter at min GTI motor døde hadde jeg ikke annet valg en å begynne demonteringen av motor, girkasse, drivverk, forstilling og ECU. Dette ble gjort på lørdag og søndag. Må nå vente litt til jeg har gjort meg ferdig med GT4 motoren før jeg fortsetter.

Bilder så langt
Dag 1 (Lørdag)[/b]
Vedlegg
Dag 1 (Lørdag)
Dag 1 (Lørdag)
HPIM0545.JPG (408.26 kiB) Vist 1189 ganger
Dag 1 (Lørdag)
Dag 1 (Lørdag)
HPIM0543.JPG (360.69 kiB) Vist 1189 ganger
Dag 1 (Lørdag)
Dag 1 (Lørdag)
HPIM0542.JPG (403.32 kiB) Vist 1185 ganger
Dag 1 (Lørdag)
Dag 1 (Lørdag)
HPIM0540.JPG (316.06 kiB) Vist 1180 ganger
Sist redigert av Biggen den 27 jun 2006 09:42, redigert 7 ganger totalt.

#152722  av Bull

hvordan går/gikk dette prosjektet?

#155153  av Biggen

Beklager (meget) treg respons og dårlig oppfølging her......! :oops:

Prosjektet ble delt opp i flere små prosjekter etter mye klaging i fra sure naboer bare fordi jeg sto å skrudde på bilen uten for leiligheten der jeg bor. :( :evil: :twisted:
Del 1 var forsåvidt ferdig for bortimot et halt år siden, og det var selve motor bytte. Men pga. tid og "plass å stå" problem måtte jeg bare sette inn min GTI kasse og drivaksler for å bli ferdig. Og det funker helt gull.

Så nå venter jeg bare på sommeren skal komme så jeg kan sette inn GT4 kassa og drivaksler. Vuderer å anskaffe meg en aldri så liten LSD, men får se åssen lommeboka er til sommeren. :shock:

#155261  av TheStig

hvor vanskelig er dette med ledningsnett? Har en 90 gti som banebil og føler for en 3sgte i den ja ....

Hva med forstilling? Slapp du KUN nedi gt4 motoren og bruker gti deler ellers overalt?

#155562  av Biggen

TheStig skrev:hvor vanskelig er dette med ledningsnett? Har en 90 gti som banebil og føler for en 3sgte i den ja ....
Med europeisk gt4 (e.l.) ledningsnett er det få problemer. Da må en bare bytte over 1 stk ledning inne i kupeen. (FC)
Men får du ikke tak i det, må du bruke ditt eksisterende gti ledningsnett, og bygge på med det som evt. fulgte med motoren (gt4 e.l.). Dette blir nok passe avansert for de som ikke har gjort det en del ganger før, så jeg er glad jeg slapp unna dette... :D
TheStig skrev:Hva med forstilling? Slapp du KUN nedi gt4 motoren og bruker gti deler ellers overalt?
Vel, stabstaget, og de foringene som støtdemperne og drivakslinngene festes i (hva nå de kalles) mener jeg burde passe. Men verken traversen eller bundplata passer.

Ja jeg festa gti kassa på gt4 motoren og satte den nedi. brukte da gti drivaksler. Men skal bytte om til gt4 kasse og drivaksler til sommeren.
Det er mye sporing/vingling under gasspådrag. Og det iriterer meg mye. Så en LSD ville vært tingen.... :D

#155572  av TheStig

okei takk

SÃ¥ det er mao frontcut som er tingen siden man trenger mer enn bare motor og delvis ledningsnett..

#155641  av Biggen

TheStig skrev:okei takk

SÃ¥ det er mao frontcut som er tingen siden man trenger mer enn bare motor og delvis ledningsnett..
Vel, det kommer an på hvor mye du vil bytte over. Personlig vill jeg anbefale å holde foratillinga så orginal som mulig. Med untak av gt4 stabstag hvis det passer, for det er jo stivere. Men med motor, girkasse kan en jo songlere som man vil med.
Det går utmerket fint å kjøre med gt4 motor og gti kasse, bare en holder godt i rattet... :D
Ledningsnettet er klart den største utfordringen. Men hvis en har litt peilig på elektronikk, og motorens elektriske komponenter, så bør det går greit.
Vet det er folk i statene som påtar seg sånne jobber.

#155642  av TheStig

hmm, ja men tror det er en kar i oslo med en rød GTI som påtar seg slike jobber også.. Han har vel nettopp gjort det på sin og han kjører faktisk med gti drivaksler og kasse . Kaller seg Biggen eller noe slikt

#155670  av CelicaTurbo

angående sporingen er det en god mulighet for at det vil fungere bra å bytte foringer og kuleledd i forstillingen slik at dette flytter minst mulig på seg under pådrag, og så klart gjennomføre forstillingskontroll etter byttet.

#155678  av TheStig

hmm, ja skulle til å si, hvorfor sporer det mindre med gt4 kassen? Er ikke så mye flex i kassen at det skulle innvirke. Er vel div foringer og dekkbredde som påvirker sporing i største grad

#156179  av Biggen

Joda, er klar over det. Og jeg vet at understellet mitt generelt trenger en seriøs overhaling. Men mye grunnen at til sporinga er pga trekk på et hjul. Får jeg inn gt4 kassa med LSD, vil det hjelpe en god del vil jeg tro....!

#156182  av Biggen

TheStig skrev:hmm, ja men tror det er en kar i oslo med en rød GTI som påtar seg slike jobber også.. Han har vel nettopp gjort det på sin og han kjører faktisk med gti drivaksler og kasse . Kaller seg Biggen eller noe slikt
:D :D :D Noe av det stemmer i alle fall........

#156211  av TheStig

øhm, lsd ?! Hmm, hvordan blir da dette, trodde det var kun lsd på midten og bak på gt4 .....

#156220  av CelicaTurbo

er ikke front LSD på GT4 nei, kun senter og bak, men det er jo mulig å kjøpe innsatser for frontdiffen da. Hvorfor GT4'en ikke sporer i samme grad har vel lite med kassen å gjøre vil jeg tippe, og tror ikke hjulopphenget er dramatisk endret men jeg vil nå tro at det er mest pga at forhjulene kun får halvparten av momentet pga firehjulsdriften, og det igjen fører til at du ikke ender med kun ett forhjul som spinner og drar bilen i hytt og i pine ;)

#156223  av Speeder

E56 Kassa fra ST202 har LSD, hvis du er ivrig på å få tak i det.