da snakker jeg om den på venstre side bak.
den første var den orginale som hadde gått 220.000km.kjørte lenge på ødelagt hjulager.og var på rudskogen altfor mange ganger
kjøpte bilen da han hadde gått 148.000km og har voldtatt den siden.
hadde bilen på toy for å skifte lager begge sider bak.hadde bilen også til etter justering.
plutselig knekker ytre drivled bare noen få uker etter sist banekjøring.
stedet han knakk er innenfor gjengene der du skrur sentermutteren på plass for stramming av hjulager.
noe som kjelden kjer på toyotaer.
i dette tilfellet leverte jeg bilen på toyota alnabru.
dem skifta komplett aksel da dette er en del og hjulager.
tror jeg betalte 6800 kr med 25% rabbat på alt.
dem sa dette kankje kjedde fordi dem hadde dratt til for mye ettermoment på en alerede gammel aksel.
alt virka greit til jeg var nesten hjemme.gikk ut for å se,det var blit slerk i systemet igjen.
toyota tok inn bilen å etterstramma.
det virka forsåvidt greit men ble slarkete igjen etter en bane kjøring.
prøvde å etterstramme igjen men det var ikke mulig,prøvde å løsne først men de var ikke mulig.(moment nøkkelen min er 80+cm lang.)
dro på ett treff til så røyk den nye på vei hjem.
denne gangen gjorde jeg all jobb selv,utenom å presse lager nav sammen i spindelen.
denne gangen skifta jeg navet lager abs sensor og aksel.+senter mutter kappe og splint.
problemet er at jeg ikke får strammet nok.
og her er problemet,,(
har nå skiftet alt som er av foringer bak så nå vet jeg mere.)
toyota har hatt forandringer i hva som blir laget til denne bilen.
før ble det solgt med en vanlig mutter med skive.
idag får du bare mutter med flens
akselens endeledd er også kraftigere enn gammle typen.
med andre ord kan man ikke bruke den gamle mutteren og skive.
problemet er at når du skrur på plass ny type flens mutter på ny aksel så stopper gjengene på akselen ca 2 mm før godsett på navet.
ergo du får ikke strammet.
her er 4 måter å løse problemet på:
(toyota har ingen skiver som passer på ny aksel)
1: ta gammel skive borre opp til riktig dim.
2:ta ny mutter å dreie bort gjengepartiet i flensen.
3:gjenge opp ett større område på aksel.
4:sende brevbombe
jeg har valgt nr 1 og 4
var på toyota i deledisken og tok det derfra.fortalte han att jeg ikke klager på arbeid eller delen i seg selv men på toleransene på delen og att dette også var for å si ifra om att delen egentelig ikke passer.
vil jo ikke att dette skal skje andre på forumet her.
han kjønte ikke hva det dreide seg om og begynte med å si att det ikke er noe garanti for banekjøring.
prøvde å forklare men ble heldighvis henvist til garantiansvarlig.
denne karen var utrolig møtekommende å kjønte at dette var alvorlig for toyota att det er en klage på produksjonsfeil og at jeg bruker bilen på bane ikke vedgår denne saken.
og der ligger saken nå i hannes hender.
den første var den orginale som hadde gått 220.000km.kjørte lenge på ødelagt hjulager.og var på rudskogen altfor mange ganger

kjøpte bilen da han hadde gått 148.000km og har voldtatt den siden.
hadde bilen på toy for å skifte lager begge sider bak.hadde bilen også til etter justering.
plutselig knekker ytre drivled bare noen få uker etter sist banekjøring.
stedet han knakk er innenfor gjengene der du skrur sentermutteren på plass for stramming av hjulager.
noe som kjelden kjer på toyotaer.
i dette tilfellet leverte jeg bilen på toyota alnabru.
dem skifta komplett aksel da dette er en del og hjulager.
tror jeg betalte 6800 kr med 25% rabbat på alt.
dem sa dette kankje kjedde fordi dem hadde dratt til for mye ettermoment på en alerede gammel aksel.
alt virka greit til jeg var nesten hjemme.gikk ut for å se,det var blit slerk i systemet igjen.
toyota tok inn bilen å etterstramma.
det virka forsåvidt greit men ble slarkete igjen etter en bane kjøring.
prøvde å etterstramme igjen men det var ikke mulig,prøvde å løsne først men de var ikke mulig.(moment nøkkelen min er 80+cm lang.)
dro på ett treff til så røyk den nye på vei hjem.
denne gangen gjorde jeg all jobb selv,utenom å presse lager nav sammen i spindelen.
denne gangen skifta jeg navet lager abs sensor og aksel.+senter mutter kappe og splint.
problemet er at jeg ikke får strammet nok.
og her er problemet,,(
har nå skiftet alt som er av foringer bak så nå vet jeg mere.)
toyota har hatt forandringer i hva som blir laget til denne bilen.
før ble det solgt med en vanlig mutter med skive.
idag får du bare mutter med flens
akselens endeledd er også kraftigere enn gammle typen.
med andre ord kan man ikke bruke den gamle mutteren og skive.
problemet er at når du skrur på plass ny type flens mutter på ny aksel så stopper gjengene på akselen ca 2 mm før godsett på navet.
ergo du får ikke strammet.
her er 4 måter å løse problemet på:
(toyota har ingen skiver som passer på ny aksel)
1: ta gammel skive borre opp til riktig dim.
2:ta ny mutter å dreie bort gjengepartiet i flensen.
3:gjenge opp ett større område på aksel.
4:sende brevbombe
jeg har valgt nr 1 og 4

var på toyota i deledisken og tok det derfra.fortalte han att jeg ikke klager på arbeid eller delen i seg selv men på toleransene på delen og att dette også var for å si ifra om att delen egentelig ikke passer.
vil jo ikke att dette skal skje andre på forumet her.
han kjønte ikke hva det dreide seg om og begynte med å si att det ikke er noe garanti for banekjøring.
prøvde å forklare men ble heldighvis henvist til garantiansvarlig.
denne karen var utrolig møtekommende å kjønte at dette var alvorlig for toyota att det er en klage på produksjonsfeil og at jeg bruker bilen på bane ikke vedgår denne saken.
og der ligger saken nå i hannes hender.
gt4