TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

  • HAR KNEKT TO DRIVAKSEL ENDELEDD.alle med gt4 les dette

  • Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt Celica
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt Celica
 #113258  av 2fastgt4
 
da snakker jeg om den på venstre side bak.

den første var den orginale som hadde gått 220.000km.kjørte lenge på ødelagt hjulager.og var på rudskogen altfor mange ganger :P

kjøpte bilen da han hadde gått 148.000km og har voldtatt den siden.

hadde bilen på toy for å skifte lager begge sider bak.hadde bilen også til etter justering.

plutselig knekker ytre drivled bare noen få uker etter sist banekjøring.

stedet han knakk er innenfor gjengene der du skrur sentermutteren på plass for stramming av hjulager.
noe som kjelden kjer på toyotaer.

i dette tilfellet leverte jeg bilen på toyota alnabru.
dem skifta komplett aksel da dette er en del og hjulager.
tror jeg betalte 6800 kr med 25% rabbat på alt.

dem sa dette kankje kjedde fordi dem hadde dratt til for mye ettermoment på en alerede gammel aksel.

alt virka greit til jeg var nesten hjemme.gikk ut for å se,det var blit slerk i systemet igjen.
toyota tok inn bilen å etterstramma.
det virka forsåvidt greit men ble slarkete igjen etter en bane kjøring.
prøvde å etterstramme igjen men det var ikke mulig,prøvde å løsne først men de var ikke mulig.(moment nøkkelen min er 80+cm lang.)

dro på ett treff til så røyk den nye på vei hjem.
denne gangen gjorde jeg all jobb selv,utenom å presse lager nav sammen i spindelen.

denne gangen skifta jeg navet lager abs sensor og aksel.+senter mutter kappe og splint.

problemet er at jeg ikke får strammet nok.

og her er problemet,,(
har nå skiftet alt som er av foringer bak så nå vet jeg mere.)

toyota har hatt forandringer i hva som blir laget til denne bilen.

før ble det solgt med en vanlig mutter med skive.
idag får du bare mutter med flens

akselens endeledd er også kraftigere enn gammle typen.
med andre ord kan man ikke bruke den gamle mutteren og skive.

problemet er at når du skrur på plass ny type flens mutter på ny aksel så stopper gjengene på akselen ca 2 mm før godsett på navet.

ergo du får ikke strammet.

her er 4 måter å løse problemet på:

(toyota har ingen skiver som passer på ny aksel)

1: ta gammel skive borre opp til riktig dim.

2:ta ny mutter å dreie bort gjengepartiet i flensen.

3:gjenge opp ett større område på aksel.

4:sende brevbombe

jeg har valgt nr 1 og 4 :twisted:


var på toyota i deledisken og tok det derfra.fortalte han att jeg ikke klager på arbeid eller delen i seg selv men på toleransene på delen og att dette også var for å si ifra om att delen egentelig ikke passer.

vil jo ikke att dette skal skje andre på forumet her.

han kjønte ikke hva det dreide seg om og begynte med å si att det ikke er noe garanti for banekjøring.
prøvde å forklare men ble heldighvis henvist til garantiansvarlig.

denne karen var utrolig møtekommende å kjønte at dette var alvorlig for toyota att det er en klage på produksjonsfeil og at jeg bruker bilen på bane ikke vedgår denne saken.

og der ligger saken nå i hannes hender.

 #113310  av CelicaTurbo
 
hm, det der er interessant, jeg fikk byttet venstre bakhjulslager for en god stund siden og det tok ikke lange stunden før det begynte å romle der bak igjen. Men, med "mutter med flens" så mener du da en slik mutter som er kobinert med en skive (eller "skulder")? Når jeg fikk nye drivledd på begge sider fremme (leverandør Blueprint via Fensport) så var akslingen på disse vesentlig tykkere enn de gamle, og de ble levert med en ny mutter med en slik skulder istedenfor gamlemutteren med skive. Men det du sier er at disse nye muttrene med flens ikke passer om du kjøper nye drivledd bak? Med 2mm for lite tak må jo slarken være ganske betydelig på hjulet eller? Passer den nye mutteren bra på de gamle ytre drivleddene bak da? Tror jeg får ta av hjulet bak og undersøke hvilken mutter osv som står der jeg :roll:

 #113354  av jostein_loenning
 
Burde denne posten våre korta litt ned å hengt på ein sticky?

 #113356  av CelicaTurbo
 
jepp, det jeg også tenkte men først få spesifisert det litt bedre så derfor jeg stilte noen spørsmål bl.a. :)

 #113508  av 2fastgt4
 
beklager att det ble litt rotete. :)

hva som er problemet kommer ann på øyet som ser inntil jeg får svar fra toyota.
de skal gå hjennom alle målene.samenligne nytt med gammelt.

det som er lett å se er at ny aksel er kraftigere enn gammel.
noe som i utgangspunktet ikke er noe problem.
dette er løst med en kraftigere mutter,med innebygd skive/flens.

det som er resultatet er ihvertfal at den komplette pakke ikke passer sammen.

på andre siden av bilen har jeg nytt lager gammel aksel og nav.
der er alt riktig.
så da er vel hjullageret riktig.

på venstre side har jeg prøvd ny aksel med nytt lager og gammelt nav og også nytt nav.
resultat er det samme 2mm avstand til annleggsflate.


da står vi igjen med aksel og mutter.

måten jeg løste det på var å få laget en skive.

om toyota sier det er aksel som er for lang(da den delen av leddet som går på utsiden av spindel)eller at det skulle vert gjenget lengre inn eller att mutter ikke skulle hatt gjenger i skivedelen det er det jeg venter å få svar på.

uansett er det en produksjonsfeil.

regner ikke med att toyota har sendt denne mld rundt enda.
så dette er ment som en advarsel til toyota eiere her på forumet.

så hvis det er noen som har skiftet aksel her så vil de ødelegge navet å lager og til slutt aksel.
så legg inn en skive og alt er greit.

 #113514  av CelicaTurbo
 
Ok, takker for svar da.. siden det er litt usikkert hva som egentlig er problemet så setter jeg denne diskusjonens om "sticky" uten å forandre noe på den, så får folk selv tolke det som de vil. Men følg gjerne opp han fyren du snakket med hos Toyota og finn ut hvordan fremgangen er og hva konklusjonen blir ;)

 #113670  av kake
 
Det der kan kanskje forklare hvorfor Celicaen til en kompis av meg (han er ikke her inne) ødela endeleddet på drivakseln foran (Han har GTi), det kom ikke så lenge etter hjullagerbytte på et jalla-verksted. De fikk jo selvsagt skylda for ikke å ha strammet til nok, men når jeg leser det her kan det jo tenkes det er samme på GTi og ? Han fikk forøvrig Toyota til å ordne bilen sin igjen, men ny aksel og det hele, den er helt iorden nå.

 #113760  av 2fastgt4
 
mulig dette gjelder flere av de eldre bilene.

er ikke første gangen det blir feil under en produksjon.

så fort jeg for svar fra toy så skal jeg si ifra.

greit å gi dem en uke eller 2 før jeg maser.

mest sannsynelig så kommer dette til å ta litt tid pga felles ferien.

 #114509  av 2fastgt4
 
fikk svar igår.

det finnes ingen lignende tilfeller fra utlandet og det er ikke funnet noen feil ved delene.

men han vil heller ikke gi meg målene på disse delene slik at jeg kan kontrolere det.

han beklaget også at han ikke kunne vere til mere hjelp.

personlig tror jeg ikke han har gjort annet enn å finne ut at det er kommet ny aksel lager nav og spindel+mutter.

og disse delene tror han skal passe om hverandre da det pleier ved bytte av delenr å stå om de må selges med de andre nye delene.
noe det ikke gjør i dette tilfellet.

da er saken avsluttet fra hannes side.

TUSEN TAKK TOYOTA :roll:

 #114524  av CelicaTurbo
 
jøss, ja det spørs om han har tatt det så veldig alvorlig. Men, vi får la denne diskusjonen stå som sticky så kanskje med litt tid at andre som kanskje opplever det samme gir respons så får vi gjerne en egen konklusjon i klubben.. :roll:

 #127725  av sindrejl
 
dette gjelder vel kun mk5 gt4?

 #128247  av 2fastgt4
 
gjelder st185

 #131420  av Rømmling
 
på min celica som jeg kjøpte i vår knakk endeleddeet(vb) like etter at jeg fikk den og jeg hadde ikke lappen enda så jeg tok saken med ro.

men saken er like før jeg fikk den hadde den vært inne hos toyota og skiftet bremse skiver
kan det være noe de har gjort så dette kan ha sjedd siden det bare var løsnet og skrud til igjen (skrudd til for hart/eller svakt)

måtte jo bytte nav hjullager og støvkapper.
og drivledd som jeg enda ikke har fått tak i. har ikke rå til å kjøpe komplett aksling nå.

 #131655  av 2fastgt4
 
mulig gutta på toyota har strammet for hardt.
kanskje de gir faen i å bruke moment og bare drar til "godt"?
Ã… bevise dette er noe annet.

etter att jeg selv gjorde jobben sist gang og fikk bort all slark/dødgang i aksel/nav og skiftet alle foringer i spindelen til hjulopphengene .For å få bort alt som er av vibrasjoner så har dette holdt ca 8 ganger på rudskogen og er heldt bra enda.

 #131918  av Rømmling
 
hvor mange nm skal jeg skru igjen med da?