TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• bilen snart ferdig - MEN Problemer med Lambda sensoren?

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt MR2
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt MR2
 #136445  av FireWalk

ENDELIG! :D :D :D :D Dette har jeg ventet på i 4-5 måneder nå! Endelig står bilen atter en gang i oppkjørselen min... :D *glad*

I går skulle vi ta siste innspurten på bilen. Hadde fått festet motoren, girkasse og alt.. men skulle feste drivleddene, bremsekaliptere, alle slanger og ledninger osv..
Det viste seg jo å ta mye lenger tid enn først antatt..

Vi begynte å jobbe kl 15:00 i går på ettermidagen, og holdt på hele dagen og hele natta til kl 07:00 om mårran...
(uten å spise eller drikke i mellomtiden)

Først klarte vi å sette på drivleddene feil. Dvs, det som holder kulene inni på plass satte vi feil vei, slik at det ble heng i det.. oppdaga det først etter at alt var montert sammen slik at vi måtte demontere igjen og ta opp igjen...

Men! Til slutt ble vi da omsider ferdig, etter en del prøving og feiling, på 4. forsøket staret bilen som en drøm!

MEN!

Nå er det imidlertid noen feilkoder, og jeg trenger litt hjelp til å finne ut av diverse ting!

1. Oljenivå lampen lyser konstant. Dette kommer vel av at den Japanske motoren ikke har noen oljeføler i bunnpanna slik den amerikanske har? her er det vel bare å bytte bunnpanne fra den gamle motoren til den nye? (vi brukte jo opp igjen det eksisterende ledningsnettet fra den amerikanske motoren)

2. Vi får opp feilkode 14.

IGNITION SIGNAL--NO "IGF" SIGNAL TO ECU

--IGNITER/IGNITER CIRCUIT

--IGNITER AND IGNITION COIL/CIRCUIT

--ECU

Hva i alle dager har vi glemt å koblet? jeg tenkte først på den kontakten under fordeleren, men den er jeg sikker på står i!?...

3.

Vi får også opp feilkode 21.

OXYGEN SENSOR SIGNAL/OXYGEN SENSOR HEATER SIGNAL

OPEN OR SHORT IN OXYGEN SENSOR OR OXYGEN SENSOR SIGNAL

Denne sensoren skal vel sitte på downpipen. Nå har vi satt på en ny downpipe (ja det er den SS-pipa..) men vi finner jo ingen kontakt på ledningsnettet hvor denne skal kobles til.. må vel være noe på motoren da eventuelt? og siden den ikke er så lang så må det være i området der skulle en tro?

Noen som har erfaringer med disse motorene og kan hjelpe meg litt? aner jo ikke hvor jeg skal finne den kontakten... om O2 sensoren er ute av drift (ikke påkoblet) vil vel ECU gå i en slags nødmodus med "0 verdier" ?

Og en siste ting. Se bildet jeg har lagt ved. Der er det en del av vakum systemet som jeg ikke vet hvor skal. På min forige motor (som bildet er av) ser det ut som om denne går ned på et metall rør der den passer, men på den nye japan motoren finner vi ingen steder hvor den passer... Ronny koblet den inn på slangen til den svarte runde saken som henger på støtdempertårnet på venstresiden.. men det er vel en sak som samler opp bensindamp eller lignende? så der skal den vel strengt talt ikke sitte?
står helt fast jeg nå...
Vedlegg
engine2.jpg
engine2.jpg (27.2 kiB) Vist 901 ganger
Sist redigert av FireWalk den 12 okt 2005 22:10, redigert 1 gang totalt.
 #136456  av Christian

FireWalk skrev:Vi får også opp feilkode 21.

Denne har ett koblingspunkt rett over termostathuset til kjølevannet.
Sitter ett par kontakter her til ox sensoren, vifta på ic, osv.
 #136580  av FireWalk

Christian skrev:
FireWalk skrev:Vi får også opp feilkode 21.

Denne har ett koblingspunkt rett over termostathuset til kjølevannet.
Sitter ett par kontakter her til ox sensoren, vifta på ic, osv.
unnskyld alle "n00b" spørsmålene mine, men det er jo eneste måten å lære på :oops:

Den kontakten som sitter på oxygen sensoren er jo ca 25 cm lang, og selve sonden skal inn på enden av downpipen (lengs nede mot bakken), så jeg regnet med den måtte kobles et sted i området der? er det en kontakt på blokka eller noe hvor den skal inn da? jeg har ikke funnet noe som helst innen rekkevidden til den kabelen skjønner du.. :\ står helt fast på den siste idiotiske tingen der... og etter hva Rune akkurat fortalte meg så vil bilen druknes i bensin om ikke den sonden er kobla på.. :(

#136589  av GT4 CS

Den vacum slangen du lurer på skulle sitte til egr systemet ditt, det er vel ikke det på din motor siden den er fra japan, så bare og blokke den slangen :)

#136612  av Christian

Oxygen sensoren sitter i toppen på dp. Men både den og den andre sensoren (i enden, husker ikke i farten hva det er) skal kobles inn oppe ved ic.

#136619  av FireWalk

Christian skrev:Oxygen sensoren sitter i toppen på dp. Men både den og den andre sensoren (i enden, husker ikke i farten hva det er) skal
kobles inn oppe ved ic.
GT4 CS: takker! da bare struper jeg igjen den :-)

Christian:

hmm.. Lambda sonden du snakker om nå? den har vi jo koblet på..?? men på den orginale downpipen så ser jeg at det er TO sonder.. en oppe og en helt nede.... og det er den nede som ikke er koblet på.. (finner ikke kontakten den skal inn i og den har som sagt ca 25 cm lang ledning.

??? *total forvirring* hehe..

om vi ikke finner kontakten, er det da mulig å eventuelt skjøte på nye ledninger og legge opp kabel og koble direkte på ECU? mitt værste mareritt akkurat nå må være å bli nødt til å begynne å demontere motor igjen bare for å finne den hersens kontakten... :shock:

#136649  av Christian

For 3 gang, kontakten sitter oppe ved kontakten til ic vifta. Her finner du også kontakten til oxygen, lambda og ac kompressor. :lol: (Den skal i allefall sitte der)

#136653  av FireWalk

Christian skrev:For 3 gang, kontakten sitter oppe ved kontakten til ic vifta. Her finner du også kontakten til oxygen, lambda og ac kompressor. :lol: (Den skal i allefall sitte der)
hmmm... ja det går noen kabler gjennom det grå dekselet som sitter på siden av toppen helt til høyre, over register reima der. Der kommer det ut 3 kabler. Ene går til Vifta, den andre går til lambda sonden, og den tredje ser ut til å gå ned på Air conditionet eller blokka? vanskelig å se ovenifra.. den sist egår iallefall ikke inn på oxygen sensoren som sitter nederst på downpipen.. skal vi forsøke å bruke den siste på den sonden da kanskje?

men da blir jo det nye spørsmålet (under forutsetning av at det jeg sa over fungerer): hvor er da kabelen som skal inn på ACen? :lol:

#136667  av GT4 CS

Den vacum slangen så jeg feil av på bildet, den forsvinner bare ned i motor rommet mitt også forsvinner den, aner ikke til hva :evil:

#136698  av Christian

FireWalk skrev:den andre går til lambda sonden, og den tredje ser ut til å gå ned på Air conditionet eller blokka?
Rimelig sikker på at det er denne. Det er ingen kabler der oppe som skal til blokka, og ac tilkoblinga skal ikke være vanskelig å se.

#136910  av FireWalk

tror det er jeg som surrer litt nå.. Sjekket verkstedmanualen og det elektriske ledningsnettet nå (som jeg skjønte fint lite av). Oxygen sensoren er jo etter hva jeg forstår det samme som vi kaller for Lambda sonden, altså den som sitter på toppen av Dp slik Christian sier.. Men da har jeg jo et større problem enn først antatt, for den er jo faktisk koblet i! på den ledningsbunten som går ned ved IC (gjennom det dekselet på siden av toppen) så er det 3 ledninger, 2 små og en stor. Ledningen til lambda sonden (oxygen sensor) passer kun på den ene av de 3..

Så hvorfor får jeg feilkode på sensoren da??

Sensoren funka jo på forige bilen.. så tviler på den kan ha blitt ødelagt bare fordi vi flytta den over på den nye motoren.. ??

feil koden lyder jo som følger:

21

Er det vanlig at disse sensorene tar kvelden? eller er det noe annet som kan være årsaken til at det ikke funker..?

#137041  av Larsen

Vel lambda tar jo kvelden fra en tid til en annen. Ser to muligen feil og det er enten feilkobling eller at den er gåen. På en lambda med tre ledninger, går en varme element, en til jording og en til signal. Hvis du er litt god med multimeter finner du ut hvem som er hvem. Syptomene på gåen lambda sonde er litt værre! Da må du sjekke hvor fort signalet svinger mellom signal og jord. Etter hva jeg har lest skal den sving mellom 0.45 volt mer 1 gang i sekundet.

#137049  av FireWalk

det er 4 ledninger på den..

#137050  av Larsen

oki da er det vel to som erjording da, en sett til varmeelementet og et til signal.