ENDELIG!
Dette har jeg ventet på i 4-5 måneder nå! Endelig står bilen atter en gang i oppkjørselen min...
*glad*
I går skulle vi ta siste innspurten på bilen. Hadde fått festet motoren, girkasse og alt.. men skulle feste drivleddene, bremsekaliptere, alle slanger og ledninger osv..
Det viste seg jo å ta mye lenger tid enn først antatt..
Vi begynte å jobbe kl 15:00 i går på ettermidagen, og holdt på hele dagen og hele natta til kl 07:00 om mårran...
(uten å spise eller drikke i mellomtiden)
Først klarte vi å sette på drivleddene feil. Dvs, det som holder kulene inni på plass satte vi feil vei, slik at det ble heng i det.. oppdaga det først etter at alt var montert sammen slik at vi måtte demontere igjen og ta opp igjen...
Men! Til slutt ble vi da omsider ferdig, etter en del prøving og feiling, på 4. forsøket staret bilen som en drøm!
MEN!
Nå er det imidlertid noen feilkoder, og jeg trenger litt hjelp til å finne ut av diverse ting!
1. Oljenivå lampen lyser konstant. Dette kommer vel av at den Japanske motoren ikke har noen oljeføler i bunnpanna slik den amerikanske har? her er det vel bare å bytte bunnpanne fra den gamle motoren til den nye? (vi brukte jo opp igjen det eksisterende ledningsnettet fra den amerikanske motoren)
2. Vi får opp feilkode 14.
IGNITION SIGNAL--NO "IGF" SIGNAL TO ECU
--IGNITER/IGNITER CIRCUIT
--IGNITER AND IGNITION COIL/CIRCUIT
--ECU
Hva i alle dager har vi glemt å koblet? jeg tenkte først på den kontakten under fordeleren, men den er jeg sikker på står i!?...
3.
Vi får også opp feilkode 21.
OXYGEN SENSOR SIGNAL/OXYGEN SENSOR HEATER SIGNAL
OPEN OR SHORT IN OXYGEN SENSOR OR OXYGEN SENSOR SIGNAL
Denne sensoren skal vel sitte på downpipen. Nå har vi satt på en ny downpipe (ja det er den SS-pipa..) men vi finner jo ingen kontakt på ledningsnettet hvor denne skal kobles til.. må vel være noe på motoren da eventuelt? og siden den ikke er så lang så må det være i området der skulle en tro?
Noen som har erfaringer med disse motorene og kan hjelpe meg litt? aner jo ikke hvor jeg skal finne den kontakten... om O2 sensoren er ute av drift (ikke påkoblet) vil vel ECU gå i en slags nødmodus med "0 verdier" ?
Og en siste ting. Se bildet jeg har lagt ved. Der er det en del av vakum systemet som jeg ikke vet hvor skal. På min forige motor (som bildet er av) ser det ut som om denne går ned på et metall rør der den passer, men på den nye japan motoren finner vi ingen steder hvor den passer... Ronny koblet den inn på slangen til den svarte runde saken som henger på støtdempertårnet på venstresiden.. men det er vel en sak som samler opp bensindamp eller lignende? så der skal den vel strengt talt ikke sitte?
står helt fast jeg nå...





I går skulle vi ta siste innspurten på bilen. Hadde fått festet motoren, girkasse og alt.. men skulle feste drivleddene, bremsekaliptere, alle slanger og ledninger osv..
Det viste seg jo å ta mye lenger tid enn først antatt..
Vi begynte å jobbe kl 15:00 i går på ettermidagen, og holdt på hele dagen og hele natta til kl 07:00 om mårran...
(uten å spise eller drikke i mellomtiden)
Først klarte vi å sette på drivleddene feil. Dvs, det som holder kulene inni på plass satte vi feil vei, slik at det ble heng i det.. oppdaga det først etter at alt var montert sammen slik at vi måtte demontere igjen og ta opp igjen...
Men! Til slutt ble vi da omsider ferdig, etter en del prøving og feiling, på 4. forsøket staret bilen som en drøm!
MEN!
Nå er det imidlertid noen feilkoder, og jeg trenger litt hjelp til å finne ut av diverse ting!
1. Oljenivå lampen lyser konstant. Dette kommer vel av at den Japanske motoren ikke har noen oljeføler i bunnpanna slik den amerikanske har? her er det vel bare å bytte bunnpanne fra den gamle motoren til den nye? (vi brukte jo opp igjen det eksisterende ledningsnettet fra den amerikanske motoren)
2. Vi får opp feilkode 14.
IGNITION SIGNAL--NO "IGF" SIGNAL TO ECU
--IGNITER/IGNITER CIRCUIT
--IGNITER AND IGNITION COIL/CIRCUIT
--ECU
Hva i alle dager har vi glemt å koblet? jeg tenkte først på den kontakten under fordeleren, men den er jeg sikker på står i!?...
3.
Vi får også opp feilkode 21.
OXYGEN SENSOR SIGNAL/OXYGEN SENSOR HEATER SIGNAL
OPEN OR SHORT IN OXYGEN SENSOR OR OXYGEN SENSOR SIGNAL
Denne sensoren skal vel sitte på downpipen. Nå har vi satt på en ny downpipe (ja det er den SS-pipa..) men vi finner jo ingen kontakt på ledningsnettet hvor denne skal kobles til.. må vel være noe på motoren da eventuelt? og siden den ikke er så lang så må det være i området der skulle en tro?
Noen som har erfaringer med disse motorene og kan hjelpe meg litt? aner jo ikke hvor jeg skal finne den kontakten... om O2 sensoren er ute av drift (ikke påkoblet) vil vel ECU gå i en slags nødmodus med "0 verdier" ?
Og en siste ting. Se bildet jeg har lagt ved. Der er det en del av vakum systemet som jeg ikke vet hvor skal. På min forige motor (som bildet er av) ser det ut som om denne går ned på et metall rør der den passer, men på den nye japan motoren finner vi ingen steder hvor den passer... Ronny koblet den inn på slangen til den svarte runde saken som henger på støtdempertårnet på venstresiden.. men det er vel en sak som samler opp bensindamp eller lignende? så der skal den vel strengt talt ikke sitte?
står helt fast jeg nå...
Vedlegg
Sist redigert av FireWalk den 12 okt 2005 22:10, redigert 1 gang totalt.
- MR2 TURBO -