TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• AE86 / Levin / Trueno

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt alle andre Toyota modeller
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt alle andre Toyota modeller

#136782  av sigheri

#136948  av David

jeg skjønner ikke hvorfor det er så stas med ae86
er jo bare en tragisk tegnefilm sin skyld at de har blitt populære de siste åra
men det er jo ingenting spesielt med bilen.. eneste som er spesielt med'n er jo at det er den siste corolla'n med rwd, men da kan man vel heller kjøpe en ke70 som er her i landet fra før.. så bruker man avgifta man ville måtte betalt for å få hvite skilt på en ae86 ( 16k ) på trim og understell på ke70'n, så har man en bil som er MYE bedre enn en sliten opprusta ihjælkjørt ae86..

og til dem som syns at ae86 er en fin bil, den er jo direkte stygg!
hvertfall den modellen dere får tak ifra danmark, 3 dørs liftback'n altså..
2 dørs coupe'n skal jeg inrømme ser kul ut, men den får dere ikke ifra danmark..

og den ene som var til salgs for 75k.. det er jo mer enn bilen kosta når den var ny.. hahaha

#137014  av Morten

David skrev:jeg skjønner ikke hvorfor det er så stas med ae86
er jo bare en tragisk tegnefilm sin skyld at de har blitt populære de siste åra
men det er jo ingenting spesielt med bilen.. eneste som er spesielt med'n er jo at det er den siste corolla'n med rwd, men da kan man vel heller kjøpe en ke70 som er her i landet fra før.. så bruker man avgifta man ville måtte betalt for å få hvite skilt på en ae86 ( 16k ) på trim og understell på ke70'n, så har man en bil som er MYE bedre enn en sliten opprusta ihjælkjørt ae86..

og til dem som syns at ae86 er en fin bil, den er jo direkte stygg!
hvertfall den modellen dere får tak ifra danmark, 3 dørs liftback'n altså..
2 dørs coupe'n skal jeg inrømme ser kul ut, men den får dere ikke ifra danmark..

Hehe, og hvis du klager på utseende til AE86 så er vel egentlig ikke ke70 det beste motargumentet da? :wink:

og den ene som var til salgs for 75k.. det er jo mer enn bilen kosta når den var ny.. hahaha
Mye av grunnen for min del er deletilgangen som er eksepsjonell til å være en så gammel bil. Kombiner det med lav vekt og bakhjulstrekk så har man et ganske stort potensial uten å måtte lage alle delene selv. Også liker jeg at det er en bil som er skjelden nok til at folk ikke helt vet hva det er. Blir ofte litt morsomt å høre hva de gjetter når de står der og lurer! :mrgreen: Selv liker jeg etterhvert 3-dørs utseende bedre enn 2-dørs, men smaken er som baken, og plasserer du den ved siden av en MR2 så er ikke "saaatan så fin bil" det første du tenker når du ser hatchien uansett. Men syns den er tøff likevel jeg. :wink: :D

Hvis du ikke liker utseende på AE86 er vel neppe ke70 det beste å sammenligne med heller da? :lol:

#137076  av mk1 black limited

4A-GE og bakhjulstrekk blir ikke feil uansett hva slags bil det sitter i... :twisted:

#137098  av David

Morten skrev: Mye av grunnen for min del er deletilgangen som er eksepsjonell til å være en så gammel bil.
det gjelder vel det meste når det er toyota vi snakker om hehe
Morten skrev: Kombiner det med lav vekt og bakhjulstrekk så har man et ganske stort potensial uten å måtte lage alle delene selv.
950kg er da ikke så lav vekt.. 150kg mer enn ke70'n min det hehe
Morten skrev: Også liker jeg at det er en bil som er skjelden nok til at folk ikke helt vet hva det er. Blir ofte litt morsomt å høre hva de gjetter når de står der og lurer! :mrgreen:
de fleste veit hva en ae86 er forno da..
begynner jo å bli allemannseie her i landet akkurat som skyline det da..
Morten skrev: Hvis du ikke liker utseende på AE86 er vel neppe ke70 det beste å sammenligne med heller da? :lol:
er da mer stil over den enn ae86 ihvertfall.. hehe
men jeg kjører ikke ke70 fordi den er fin, men fordi det går fortere og mer sidelengs enn de fleste ae86'er

#137191  av Morten

David skrev:
Morten skrev: Mye av grunnen for min del er deletilgangen som er eksepsjonell til å være en så gammel bil.
det gjelder vel det meste når det er toyota vi snakker om hehe
Nå tenkte jeg ikke på orginaldeler, men snadderting til understell, karrosseri osv. :wink:
David skrev:950kg er da ikke så lav vekt.. 150kg mer enn ke70'n min det hehe
Hehe, den veier nok ikke 950kg når jeg er ferdig :wink:
David skrev:de fleste veit hva en ae86 er forno da..
begynner jo å bli allemannseie her i landet akkurat som skyline det da.. Er og flere som ser på Autofil enn InitialD også.
Er ikke mitt inntrykk akkurat. Mindre sjangs for å møte en AE86 langs veien enn en Skyline. Skyliner vrimler det jo av for tiden..
David skrev:er da mer stil over den enn ae86 ihvertfall.. hehe
Tja, vet nå ikke helt jeg. Vi får nok være enige om å være enige på det punktet og heller ha det gøy med bilene begge to. :wink:

#137218  av David

tja.. deler ja
nå er de bila ganske like.. jeg kjører med ae86 baksaksel, ae86 travers, ae86 justerbare coilovers, no trd ae86 heavy duty lengre bærearmer og litt forskjellige greier, det meste passer egentlig omhverandre der skal du se
eneste forskjell på ae86 og ke70 er større diff og større bremser, resten er likt og alt passer omhverandre.. så ae86 har ingen fordel der nei hehe ;)

#137289  av Morten

David skrev:tja.. deler ja
nå er de bila ganske like.. jeg kjører med ae86 baksaksel, ae86 travers, ae86 justerbare coilovers, no trd ae86 heavy duty lengre bærearmer og litt forskjellige greier, det meste passer egentlig omhverandre der skal du se
eneste forskjell på ae86 og ke70 er større diff og større bremser, resten er likt og alt passer omhverandre.. så ae86 har ingen fordel der nei hehe ;)
Skal si! Da lærte jeg noe nytt gitt :D
Høres ut som en morsom bil du har bygd deg. Hadde vært moro å se den live en gang!

#137568  av David

hehe ja, tror du kommer til å få problemer med å henge med både i svinga og rettstrekkene hvis du skal kjøre ae86'n din :P

vurderer å bygge den om til gatebil racing serien ( asfaltracing med gatebiler ), hvis jeg legger på litt vekt og havner i C klassen, ( for det meste golf der ) så er det jo garantert pallplassering.. hehe

meste av dela jeg har kommer ifra en gruppe a ae86 jeg kjøpte, ribba'n for deler og solgte skallet videre

har du no ekstra deler til overs du vil selge? diff? girkasser?
motorn min spiser sånt til frokost :\

men angående vekta på ae86.. du får den neppe under 900kg før du begynner med lexan/plexi ruter og glassfiber..
asfaltmatter og tepper er 28-29kg..

#137700  av Morten

David skrev:men angående vekta på ae86.. du får den neppe under 900kg før du begynner med lexan/plexi ruter og glassfiber..
asfaltmatter og tepper er 28-29kg..
Tror den skal ligge rundt 900kg som den er nå (ribba interiør, lette stoler, bur osv.). FRP fremskjermer, panser og bakluke samt Perspex ruter rundt om (utenom frontruta) skal etter planen sitte på bilen neste gang den passerer garasjedøren (men vet jo ikke hvor lenge det blir til da...). Henger ganske godt på veien som den er, men er mye forbedringspotensiale i understell. Motor må nok også byttes, men må først finne ut hva bilen skal brukes til (kun morokjøring eller morokjøring kombinert med minste Gatebil-klassen) før jeg bestemmer meg for hvilken motor. Liker å kjøre fort selv, så er blir nok mer bygd for det enn breikjøring. :wink:

#138282  av T23 Turbo

Fik taget nogle billeder af egon's motor og kabine.Der er kommet GT35 turbo på ,og sekvensiel gearkasse på.
Den er irøvigt til salg.
MVH Finn
Vedlegg
Kabine.JPG
Kabine.JPG (171.63 kiB) Vist 127 ganger
Egon's motor.JPG
Egon's motor.JPG (209.74 kiB) Vist 133 ganger

#138349  av David

T23 Turbo skrev:Fik taget nogle billeder af egon's motor og kabine.Der er kommet GT35 turbo på ,og sekvensiel gearkasse på.
Den er irøvigt til salg.
MVH Finn
hva slags girkasse brukern? sekvensiell kasse hadde vært noe å hatt sjøl :D

#138455  av T23 Turbo

Det er en sehlholm(tror jeg det staves) gearkasse.
MVH Finn