TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• lagring av bil

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt alle andre Toyota modeller
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt alle andre Toyota modeller

#121527  av sleeper

soarer skrev:
sleeper skrev:er tips jeg fikk fra en som drev med veteranbiler var at hvis bilen ikke skal startes på lenge så ta en boks 556 og spray som bare F... inn i innsuget på den til den stopper.
da skulle du vistnokk får smørt ganske godt opp i motoren, slik at det ikke begynnte og ruste eller at motoren satt seg!
Åssen trur dere det funker på en bil med injection, sonder i hue og rævva da? Har brukt samme trikset med modellflymotorer, men da ble de leie å få start på igjen, for over tid så "kokser" 556 olja og blir skikkelig klissete, litt likt kvae.

funker fint med celican ivertfall.... gjorde det sist gang motoren skulle stå i en vinter...

#121644  av kake

Jeg lagrer bilen hver vinter.

Legger om til noen helårsdekk jeg har skaffet, fyller full tank, har heldekkende presenning over, ny olje/filter samt polerer hele bilen.

Og så starter jeg den opp ca hver 14 dag, men ikke hvis det er under -5 grader. Muligens kjører en tur rundt kvartalet hvis veien er bar. Tror det er viktig å få varmkjørt motoren, slik at den ikke setter seg.

Har ikke tatt ut batteriet til nå, det er så stress hvis man skal ta det inn og ut hver gang man skal starte. Et batteri koster jo ikke mer enn 550,- ca uansett.

#138334  av Dr.Ling

Fortsetter denne tråden om det er greit. Skal sette MR2'en i en liten, tett, uoppvarmet garasje frem til våren, altså ca 6 mnd. Prøvde å finne varm garasje / verksted, men uten hell. Fant en bra artikkel ang vinterlagringher, er om Corvette men er vel ganske universal.

- Batteri: Kommer til å la det stå koblet til, plugger i kontakten til Defa batteriladeren av og til. Noen som vet om denne kan stå i hele tiden?
- Lakk: Vasker godt, kanskje jeg vokser den. Legger noe tøy over, pustende.
- Understell: Burde kanskje spraye med rustbeskytter... noen sier at selv murgulv bør tildekkes med plast mtp rusting under bilen...
- Dekk og felg: Rengjører felgene. Kommer til å fylle opp mot maks med luft og la bilen stå, selv om det anbefales å sette på bukker og lagre felger+dekk (godt rengjorte) for seg. Flat-spots er ikke noen fare med dagens dekk.
- Motor: Ny olje og lar motoren gå varm før lagring. Lurer på om det er et problem med vanlig mineralolje som lagringsolje, bruker jo ellers helsyntetisk og skifter til dette til våren. Ellers spraye med WD-40 / 5-56 for beskyttelse. Kommer til å starte motoren x1 per mnd og la den gå varm (20-30 min). Lar tennpluggene stå. Møllkuler i motorrom? Holder det mus unna?
- Bensin: Fyller opp, har ikke funnet noe stabiliserings-væske, men tror ikke det skal være noe problem med dagens bensin og så kort lagring.
- Bremseskiver: Smøre de inn med noe? De ruster jo garantert ellers?
- Eksos: Tette til så ikke småkryp finner veien inn.
- Skinnseter og interiør: Rengjøre, skinnrens og krem, silica-poser som tiltrekker seg fukt. Kommer til å starte Defaen med jevne mellomrom for å være sikker på at det er tørt i kupeen.
- Gummipakninger og hengsler: Smører med rette middel.

Innspill?

#138342  av Biggen

Burde være mer enn bra nok detta. Hvis ikke det er spessielt fuktigt i garagen, så trenger du ikke å bekymre deg for rust på bremseskiver eller understell/gulv. Bremseskiver ruster alltis litt, men det er mere overflate rust. Mine sto ute i snø og på høyt grass en hel vinter uten å ruste i stykker. Det var værre med understellet, og gulvet........ :?

#139562  av AeZ_

Er det virkelig nødvendig å skifte olje egentlig??

#139657  av Dr.Ling

AeZ_ skrev:Er det virkelig nødvendig å skifte olje egentlig??
I hear you brother. Har hørt flere stille samme spørsmål, og har lurt på det selv. Nyere helsyntetiske oljer, som jeg tror de fleste her kjører med, er jo endel bedre enn mineraloljer. Enkelte nye biler har jo oljeskift kun etter minst 15000km, for ikke å snakke om lastebiler, har jeg hørt. Olja ligger vel bare i bunnpanna når motoren ikke går (hva vet jeg.....), så det er jo der det eventuelt vil bli angrep på metallet, om nå gammel olje gjør noe skade i det hele tatt.

Det som egentlig står i forskjellige retningslinjer er at man skal sprute litt olje i hullene til tennpluggene, og rotere motoren for å beskytte sylindrene mot rusting ved lagring over 9 måneder.