TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• vanskelig og selge høyrestyrt supra mk4?

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt Supra
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt Supra
 #140170  av celica4ever

Jeg vurdere og kjøpe en høyrestyrt supra etterhvert, siden den er billigere enn den med venstreratt..

Men spørsmålet er: er det vanskelig og selge supra med høyreratt? Og taper man mye penger i forhold til den med vestreratt?

Er det mange her på forumet som eier mk4 med høyreratt eller har prøvd og selge?

#140176  av Blueman

Jeg tror ikke det blir den letteste biln og selge...
De fleste er vell ute etter venstre ratt :)
Men er jo en supra så noen har nok lyst og kjøpe den selv om den har ratte på feil siden :)

#140192  av @lpher

To be honest...så tror jeg ikke det vil by på rare utfordringen å bli kvitt en RHD-Supra...OM man er realistisk med prisen :) For det ER jo en huuuuge gap i prisen mellom RHD og LHD... MEN...det er jo nettopp dette som taler FOR salg av RHD...man får oppfylt drømmen om Supra...til en 100-150' mindre enn hva man må ut med for en LHD :)

So...om man ikke kjøper en forferdelig overprisa RHD..så tror jeg nok ikke det blir rare tapet når bilen skal selges igjen :)

#140193  av @lpher

Blueman skrev:Jeg tror ikke det blir den letteste biln og selge...
Men er jo en supra så noen har nok lyst og kjøpe den selv om den har ratte på feil siden :)
Skjønner ikke helt problemet jeg :) Hvoran kan det IKKE være lett å selge en Supra TwinTurbo til rundt 250.000?!!! :D

Alt kan selges..til rett pris! :D

#140194  av Blueman

@lpher skrev:
Blueman skrev:Jeg tror ikke det blir den letteste biln og selge...
Skjønner ikke helt problemet jeg :) Hvoran kan det IKKE være lett å selge en Supra TwinTurbo til rundt 250.000?!!! :D

Alt kan selges..til rett pris! :D
hehe jojo :D
Men er jo litt kjipt og sitte i grøfta ? :P

#140201  av celica4ever

Du får jo liksom oppfylt guttedrømmen selv om det er RHD. :lol:

Har så jævlig lyst på supra asså! supra tt :)

en ting jeg lurer litt på også er det med HK... For de fra Japan har vel orginalt 280 hk og de som er i europa 330? tenker dda på TT en..
Hvorfor har den i europa mer hester?

#140214  av @lpher

Blueman skrev:
hehe jojo :D
Men er jo litt kjipt og sitte i grøfta ? :P
Tja...smak og behag antar jeg :D Jeg hadde nok heller klaska en ekstra 150' i bordet for å fått sitte på riktig side av bilen...men...det er jo ikke alle som har mulighet til det så... :)

#140216  av @lpher

celica4ever skrev:Du får jo liksom oppfylt guttedrømmen selv om det er RHD. :lol:
LOL :D Yepp, thats the idea :)
celica4ever skrev: Har så jævlig lyst på supra asså! supra tt :)
LOL :D Du kan jo prøve å få sittet på/prøvd en en gang? ..skal love deg at da er du ihvertfall solgt! :D
celica4ever skrev: en ting jeg lurer litt på også er det med HK... For de fra Japan har vel orginalt 280 hk og de som er i europa 330? tenker dda på TT en..
Hvorfor har den i europa mer hester?
Saken er den at man i Japan...har hatt en "gentlemens agrement" om at en bil's effekt ikke skal overstige 280hk...og det er med andre ord ikke avgift som er grunen til dette...slik som mange tror :)

En annen ting er at...de fleste JDM-SUpras jeg har sett dynochart på...som regel ligger MEGET tett under hva Euro/us-spec Supranene har :D Så man kan nok trygt si at Toyota (med flere sikkert) ikke var helt ærlige med hennhold til den agrementen deres :D

#140325  av Ninjamannen78

@lpher skrev:Jeg hadde nok heller klaska en ekstra 150' i bordet for å fått sitte på riktig side av bilen...
Kunne ikke vært mere enig.

#140411  av Toyota4ever

Ninjamannen78 skrev:
@lpher skrev:Jeg hadde nok heller klaska en ekstra 150' i bordet for å fått sitte på riktig side av bilen...
Kunne ikke vært mere enig.
Nånn som har ræva foill tå peng å da skjø. For å si det på go trøndersk. :lol:

#140479  av aWeX

Jeg blir sjokkert om ikke 70% av alle MKIV som blir importert til norge nå for tiden er RHD. Kjøper du RHD har du mye mere å velge i, og du sparer mye penger. For de fleste vil ikke det å kjøre RHD by på problemer,og veldig mange synes faktisk dette er bedre enn LHD. Ulempen er såklart bomstasjoner og forbikjøringer, men når man sparer mellom 100-200.000 blir dette bagateller.

Jeg kan forstå at enkelte vil betale ekstra for å få rattet på "rett" side, men jeg mistenker at kundegruppen for LHD-Supra vil bli stadig mindre, da de vil være "for dyre" for de fleste som har lyst på Supra. Dette gjelder forsåvidt mange andre japanske biler. Se bare på Mazda RX7, de er relativt tungsolgte med rattet på rett side, fordi prisforskjellen er så stor, og de fleste kjøpere ser ikke noen grunn til å hoste opp 100.000 ekstra bare for å få sitte på "rett" side.

Jeg har selv en Impreza STI med rattet på feil side, og jeg har overhodet ingen problemer med å sitte på høyresiden å kjøre. Veldig mange av de som uttaler seg negativt om høyrestyring har jo aldri prøvd det selv, og da blir det litt feil å komme med uttalelser in the first place. Spør heller noen som har prøvd det (da gjerne lengre enn en 5 minutters testtur). Jeg har aldri hørt om noen som har solgt en høyrestyrt bil fordi de ikke greide å kjøre den, eller syntes det var ukomfortabelt/upraktisk å kjøre.

Jeg kan trygt anbefale deg å kjøpe en høyrestyrt Supra. Markedet for slike biler vokser enormt, og det skal ikke være vanskelig å selge noe sånt. Det har aldri vært en venstrestyrt Supra i området hvor jeg bor,men de siste 6 mnd har det kommet 2-3 høyrestyrte Supra, og jeg vet om flere som har planer om å kjøpe en til sommeren.

Edit: Litt mixup av LHD og RHD, dette er nå rettet på :oops:
Sist redigert av aWeX den 04 nov 2005 11:33, redigert 3 ganger totalt.

#140503  av spkstrp

noen som har erfaring med manuell giring og rhd ? Jeg liker automat, men manuell er greit det (mer hard core :) ), så lurer på om det er en tabbe å ikke vurdere manuell i en rhd..

#140511  av aWeX

spkstrp skrev:noen som har erfaring med manuell giring og rhd ? Jeg liker automat, men manuell er greit det (mer hard core :) ), så lurer på om det er en tabbe å ikke vurdere manuell i en rhd..
Det er jo egentlig en grei sak. Enten vil du ha manuell, eller så vil du ha automat. Om man kjører RHD eller LHD har ikke så mye med saken å gjøre, dette kommer mere an på hva slags egenskaper man vil ha i bilen man kjøper. Personlig liker jeg automat godt, det er behagelig å kjøre, men på en "sportsbil" vil jeg alltid velge manuell girkasse. Om du er nervøs for at det skal være vanskelig å gire i en RHD-bil, så er ikke dette noe å bekymre seg for. De greier det jo i Japan/England/Australia osv, så hvorfor skal ikke du greie det? ;)

#140563  av @lpher

aWeX skrev:,og veldig mange synes faktisk dette er bedre enn LHD. .
Hæ?! :D ..og dette er folk som er klar over at vi kjører på høresiden av veien i norge? :D

#140565  av Toyota4ever

@lpher skrev:
aWeX skrev:,og veldig mange synes faktisk dette er bedre enn LHD. .
Hæ?! :D ..og dette er folk som er klar over at vi kjører på høresiden av veien i norge? :D
Vil ikke si at det er bedre og kjøre med RHD, men det er ikke noe værre heller. Vis man vurderer en RHD, men er litt usikker, så spør selger om en litt lengre prøve tur. Er selger interessert i en handel så skulle ikke det være noe problem.