TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Har min MR2 feil dimensjon pÃ¥ dekkene?

• Diskusjon rundt dekk og felg osv. (Ikke kjøp og salg)
Diskusjon rundt dekk og felg osv. (Ikke kjøp og salg)
 #143997  av Clinton

Innkjøpet av vinterdekkene (piggfri) ble gjort for ca 2 uker siden, og siden da er bilen blitt vinglete straks jeg passerer 90-100(tørt føre). Hva skjer? Ræva vandrer både hit og dit og i svingene kjennes det ut som den slipper. I tro om det kunne være spissing ble det gjort en 4-hjulskontroll, men problemet er fortsatt der.
Dette er min første vinter med MR2 og og jeg er litt usikker på hva som skjer her nå..
For ordens skyld dekkdim. foran:(Fulda) 205/50/16 og Bak:(Goodyear) 225/50/16.
(Hvis man skulle undre seg over fabrikatforskjellen kan det forklares med at Goodyears lager i Norge var tomt for fremre dimensjon, egenskapene på disse er relativt små)

Kan det være for høy profil på dekkene som gjør bilen ustabil, skulle jeg gått ned til 45 i profil?

#143998  av Rømmling

225 på vinter dekk
syns det hørtes brett ut men har kansje ikke så mye å si uti stavanger kantet
det skal jo ikke lage ubehag i kjøringen da. at det er brett vil jo bare si at det slipper fortere på snøføre og slikt

vis jeg tar feil så får dere rette på meg

#143999  av BrennaRacing

Det er jo bare å finne en dekk-kalkulator å regne ut om rulleomkretsen er alt for ulik den orginale...

Jeg kjører på 215/40-16 foran og 225/45-16 bak på sommerhjula...På vinterhjula har jeg 185 ett eller annet 14 (orginale toyotafelger) Det rister ganske mye i rattet når jeg kommer opp i rundt 100 hos meg å..Veit egentlig ikke hva det skyldes...

Men det at det slipper er nok ikke så uvanlig :D Er bare å ta det litt pent :lol:

Dekk-kalkulator her: http://web.telia.com/~u33106490/Dack/dack.htm

#144012  av Clinton

Hmmm... snedige greier dette altså. Ifølge kalkisen kan man jo bruke disse dimensjonene, men usikkert om det er tatt høyde for spesielle biler. Det er jo midtmontert motor så mye av vekta ligger over akslingen. Det kan jo da kun være enten bredden som er for stor til "myke" piggfridekk, eller dimensjonen som er for stor og ikke gir nok støtte i "veggene". Kan også være en blanding.
Blir nødt til å ta en tur innom Vianor imorgen og få deres mening.
 #144015  av Peak

Clinton skrev:Innkjøpet av vinterdekkene (piggfri) ble gjort for ca 2 uker siden, og siden da er bilen blitt vinglete straks jeg passerer 90-100(tørt føre). Hva skjer? Ræva vandrer både hit og dit og i svingene kjennes det ut som den slipper. I tro om det kunne være spissing ble det gjort en 4-hjulskontroll, men problemet er fortsatt der.
Dette er min første vinter med MR2 og og jeg er litt usikker på hva som skjer her nå..
(Hvis man skulle undre seg over fabrikatforskjellen kan det forklares med at Goodyears lager i Norge var tomt for fremre dimensjon, egenskapene på disse er relativt små)

Kan det være for høy profil på dekkene som gjør bilen ustabil, skulle jeg gått ned til 45 i profil?
Vinterdekk er mykere gummi, og vil da føles mykere, men synes 225 er alt for breie dekk.
Har du sjekket belastningskoden at den er rett?
Lufttrykk?mange dekksjapper er alt for slappe med å velge rett dekktrykk
Hvorfor har du forsjellig dimmensjon foran og bak?
 #144022  av Speeder

Peak skrev:
Clinton skrev:Innkjøpet av vinterdekkene (piggfri) ble gjort for ca 2 uker siden, og siden da er bilen blitt vinglete straks jeg passerer 90-100(tørt føre). Hva skjer? Ræva vandrer både hit og dit og i svingene kjennes det ut som den slipper. I tro om det kunne være spissing ble det gjort en 4-hjulskontroll, men problemet er fortsatt der.

Fordi bilen kom orginalt med breiere dekk bak.?

#144023  av Clinton

Stemmer nok d. Bilen kommer orginalt med forskjeller i dimensjonene foran og bak, tenkte det var best å følge disse. Disse opplysningene plukket jeg opp fra en nettside og der er forskjellene omtalt:

From 1992 onwards wheels are:

* Diameter 15" front and rear
* Width 6" front and 7" rear
* Offset 45 mm front and rear
* PCD: 114.3mm
* Front tyre: 195/55 x 15", 29psi (Some owners prefer a more easily sourced 205/50 x 15" to reduce understeer)
* Rear tyre: 225/50 x 15", 33psi.
* Original tyres are Yokohama A-022's, and wear rate is high. Bridgestone S-02's are the usual replacement type.
* Tyre wear is most rapid on the inside edges of the front, and outside edges of the rear tyres, if the suspension is correctly aligned.

If non standard alloys are fitted to the car, it is recommended that you keep two size differences between the front and the rear tyres - for example, using 17" rims 215 width tyres could be fitted to the front and 235 width tyres fitted to the rear. This helps keep the balance of grip front to rear roughly the same as with the OEM tyres
 #144025  av Peak

Speeder skrev:
Peak skrev:

Fordi bilen kom orginalt med breiere dekk bak.?
:oops: ok
Men å gå ned litt i bredden kan man godt gjøre

#144026  av Clinton

Kan nok være det at 225 er i breieste laget, det er meget mulig altså men så kommer bilen med med 225 orginalt, det er det.
Belastningskode har jeg ikke sjekka, hvor og hvordan gjøre jeg d?
Jeg har prøvd mange forskjellige dekktrykk, både over og under normalen, og uten bedre resultat desverre:(

#144028  av Peak

I vognkortet står belastningskoden i forhold til de dekka som er ført opp der, er 2-3 tall.
På dekka står det kansje "225/50 R16 M+S 88Q", altså "88" som er belastningskoden, du må bare ut å lese av på dekka.

Jeg vet kassa jeg kjører rundt i nå, der er det alt for lite belastningskode, å da bli bilen vinglete over 70km/t..

#144029  av Clinton

Okay!
Da stikker jeg ut og sjekker belastningskoden right away.

#144032  av Clinton

Da har jeg vært ute og sjekka.
Vognkortet indikerer 75 og på dekkene står det 92Q.
Dekkene har høyere kode, antar ut fra dette at jeg har riktig belastn.kode.
At vinterdekkene er mykere er jo kjent for meg, men det skal jo likevel være mulig å kunne kjøre i 90 uten at bilen blir så ekstremt ustabil. Bare man rører litt på rattet så kjører man som en slange.

#144038  av Peak

Okei, såpass.
Kommer ikke på noe mere i farta..beklager..

#144040  av Sven

Skiftet dekk selv i helga og merket det godt. Men er jo en del mer dekk i høyden å gynge på så er jo egentlig logisk. Merker godt å gå fra 235/40-17 til 195/55-15 :( ser jævlig teit ut også

#144043  av Larsen

hørtes jo mer ut som om problemet ligger i chassie/hjuloppheng til tross for at bilen har vært på kontroll!