TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Installasjon av Apexi Power Intake i MK2

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt MR2
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt MR2

#144292  av FireWalk

Ivar skrev:Høres ut som en klønete løsning. Er det ikke mulig å feste apexi-filteret rett på et rør? (Uten bruk av den orginale apexi-adapteren.)

Mitt filter trengte kun en stor slangeklemme rundt "gummihalsen" på filteret, men apexi er kanskje annerledes, med tanke på at det skrus fast?
Apexi filteret han har kjøpt har ingen hals. det er helt flatt i enden. Der er noen skru hull som du bolter det fast i adapterplata. Denne bruker du også til å støtte opp filteret med, samt det beskyttende coweret som er over selve filteret sitter festet her.. Dette er jo designet for å passe rett på en 3S-GTE motor med Luftmengdemåler.

Klart, jeg vil anta at det går ann å bruke den runde metallpakningen og sveise fast et rør der, men det blir jo minst like klønete det egentlig...

Det enkleste hadde vel vært å selge det og få tak i noe nytt, men erfaring har vist meg at hjemmelaget er vellaget.. så hvorfor ikke.. tror ikke det skal være så vanskelig.. fint vil det ikke bli, men det vil funke, og det er jo det viktigste..

Faktisk, man trenger ikke lage noen adapterplate til adapterplata heller.. man kan jo bare ta et rør og sveise det på... for en som kan å sveise så er dette gjort på 5 minutter... :)

#144294  av Fantare

cameleon skrev:Det enkleste du kan gjøre er å sjeke ut http://www.takakaira.com
der selger de apex PI til 3S-GE
der følger denne såkaldte adapteren med å. veldig enkelt å bestille og det går fort. prisen er ikke spesielt ille heller inkludert frakt :wink:
Monteringa vil da ta deg en maks 10minutter :wink:
Er det bare filteret du får der eller er det med rør osv osv?

#144312  av Ivar

FireWalk skrev:
Ivar skrev:Høres ut som en klønete løsning. Er det ikke mulig å feste apexi-filteret rett på et rør? (Uten bruk av den orginale apexi-adapteren.)

Mitt filter trengte kun en stor slangeklemme rundt "gummihalsen" på filteret, men apexi er kanskje annerledes, med tanke på at det skrus fast?
Apexi filteret han har kjøpt har ingen hals. det er helt flatt i enden. Der er noen skru hull som du bolter det fast i adapterplata. Denne bruker du også til å støtte opp filteret med, samt det beskyttende coweret som er over selve filteret sitter festet her.. Dette er jo designet for å passe rett på en 3S-GTE motor med Luftmengdemåler.

Klart, jeg vil anta at det går ann å bruke den runde metallpakningen og sveise fast et rør der, men det blir jo minst like klønete det egentlig...

Det enkleste hadde vel vært å selge det og få tak i noe nytt, men erfaring har vist meg at hjemmelaget er vellaget.. så hvorfor ikke.. tror ikke det skal være så vanskelig.. fint vil det ikke bli, men det vil funke, og det er jo det viktigste..

Faktisk, man trenger ikke lage noen adapterplate til adapterplata heller.. man kan jo bare ta et rør og sveise det på... for en som kan å sveise så er dette gjort på 5 minutter... :)
Aha. Da blir vel det letteste å kutte av AFM-biten på apexi-adapteren og feste alt til throttle body med en silikonovergang. Jeg ville kanskje ha sveiset fast et rør til apexi-adapteren så jeg hadde fått luftfilteret litt bort og nedover. Uansett må han ha en silikonovergang.

#144314  av cameleon

Fantare skrev:
cameleon skrev:Det enkleste du kan gjøre er å sjeke ut http://www.takakaira.com
der selger de apex PI til 3S-GE
der følger denne såkaldte adapteren med å. veldig enkelt å bestille og det går fort. prisen er ikke spesielt ille heller inkludert frakt :wink:
Monteringa vil da ta deg en maks 10minutter :wink:
Er det bare filteret du får der eller er det med rør osv osv?
Du får da hele pakka. rør og hele sulamitten :)

#144517  av Fantare

cameleon skrev:Du får da hele pakka. rør og hele sulamitten :)
Fristende :) Kosta det mye alt i alt da?

#145364  av thomas_r

Happy ending :)

Jeg fikk tak i en kar som KUNNE sveise, ble ikke så verst dette - og så fin lyd da gitt!
Vedlegg
Apexi 002.jpg
Apexi 002.jpg (266.19 kiB) Vist 508 ganger
Apexi 001.jpg
Apexi 001.jpg (244.29 kiB) Vist 517 ganger

#145369  av FireWalk

Se der ja! Var akkurat slik jeg hadde tenkt det.. Nå fikk du brukt det støttestaget også :)