TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Har min MR2 feil dimensjon pÃ¥ dekkene?

• Diskusjon rundt dekk og felg osv. (Ikke kjøp og salg)
Diskusjon rundt dekk og felg osv. (Ikke kjøp og salg)

#144055  av Clinton

Det er det som er så snodig, hvis det var undrestell/chassi så skulle jeg hatt det samme problemet på sommerdekkene.
Sommerdekkene er 45 profil og uten dette problemet, det er derfor jeg tror det kan være en sammenheng her. Klarer ikke sette fingeren på problemet men håper Vianor kan hjelpe imorgen, skal gi tilbakemelding hvis gåten løser seg.
 #144565  av Tvetern

Clinton skrev:Innkjøpet av vinterdekkene (piggfri) ble gjort for ca 2 uker siden, og siden da er bilen blitt vinglete straks jeg passerer 90-100(tørt føre). Hva skjer? Ræva vandrer både hit og dit og i svingene kjennes det ut som den slipper. I tro om det kunne være spissing ble det gjort en 4-hjulskontroll, men problemet er fortsatt der.
Dette er min første vinter med MR2 og og jeg er litt usikker på hva som skjer her nå..
For ordens skyld dekkdim. foran:(Fulda) 205/50/16 og Bak:(Goodyear) 225/50/16.
(Hvis man skulle undre seg over fabrikatforskjellen kan det forklares med at Goodyears lager i Norge var tomt for fremre dimensjon, egenskapene på disse er relativt små)

Kan det være for høy profil på dekkene som gjør bilen ustabil, skulle jeg gått ned til 45 i profil?
Etter det jag kan se i forhold til orginal dekkdimensjon så har du for høye dekk pr idag. Det mest riktige vil være 195/50-16" foran og 225/45-16" bak. Dette er også litt høyere enn orginalt men mye nærmere enn de du har idag. Mest sannsynlig så blir de du har bak idag for myke. Det kan også ha noe med innpresset på felgene å gjøre, men hvis du har brukt disse felgene før uten problem så er det jo ikke det.

#145072  av Peak

Clinton skrev:Det er det som er så snodig, hvis det var undrestell/chassi så skulle jeg hatt det samme problemet på sommerdekkene.
Sommerdekkene er 45 profil og uten dette problemet, det er derfor jeg tror det kan være en sammenheng her. Klarer ikke sette fingeren på problemet men håper Vianor kan hjelpe imorgen, skal gi tilbakemelding hvis gåten løser seg.
Funnet ut noe?
 #145100  av Fredrik

Speeder skrev:
Peak skrev:
Clinton skrev:Innkjøpet av vinterdekkene (piggfri) ble gjort for ca 2 uker siden, og siden da er bilen blitt vinglete straks jeg passerer 90-100(tørt føre). Hva skjer? Ræva vandrer både hit og dit og i svingene kjennes det ut som den slipper. I tro om det kunne være spissing ble det gjort en 4-hjulskontroll, men problemet er fortsatt der.
Dette er min første vinter med MR2 og og jeg er litt usikker på hva som skjer her nå..
For ordens skyld dekkdim. foran:(Fulda) 205/50/16 og Bak:(Goodyear) 225/50/16.
(Hvis man skulle undre seg over fabrikatforskjellen kan det forklares med at Goodyears lager i Norge var tomt for fremre dimensjon, egenskapene på disse er relativt små)

Kan det være for høy profil på dekkene som gjør bilen ustabil, skulle jeg gått ned til 45 i profil?
Hvorfor har du forsjellig dimmensjon foran og bak?
Fordi bilen kom orginalt med breiere dekk bak.?
Allikevel så anbefaler Toyota 195/60R14 foran og 195/65R14 bak, til vinterdekk (se denne)..
Har/hadde selv 195/55R15 på min og opplevde ikke de problemene du forklarer her...

#145149  av Clinton

Tåken rundt dekkmysteriet ser ut til å legge seg.
Takker for innspillene så langt, jeg hadde ikke funnet ut av dette hadde det ikke vært for deres hjelp.

Vianor mener det er bredden (225) kombinert med høyden (50) som er problemet. I tillegg så har disse Goodyear dekka en særdeles myk gummiblanding som gjør at de egner seg dårlig på denne type bil. Løsningen som anbefales er å sette framdekkene bak (205/50/16) og kjøpe nye i dimensjonen (195/50/16) og sette foran.
Til tross for at høyden forblir den samme bak menes det at rulleomkretsen er en annen da dekkene er smalere enn (225). Dvs at profilen (50) da blir mindre fordi dekkene er smalere på samme felg, forstå det den som kan, tror ikke jeg klarer forklare det på bedre måte desverre.
Uansett, er resultatet nye dekk, sure penger når man nettopp har lagt i over seks tusen i nye såler. Kostbar lærdom dette. Jeg kunne riktignok kjøpt nye for å sette bak i samme bredde men lavere profil men det er en kjentsak at (225/45/16) er vanskelige å få tak i og en smule dyrere. Velger derfor å kjøpe nye foran i (195/50/16).

Hvordan kan man så konkludere denne suppa?

Unngå (225) i (piggfri) bredde på dekkene bak.

Må man ha 225 (piggfri) i bredde bak så husk, IKKE høyere profil enn (45) på 16 tommer felg, disse må også være av en hardere gummiblanding og ha mye støtte i sideveggene.

Jeg kan ikke si at dette er noen fasit for alle, det kan gjerne være at det er forskjeller mellom turbo og ikke-turbo, like gjerne kan det være forskjeller på Japanimport og europaimport. Eventuelt oppgradert understell og ikke, årsmodell osv. Innpress på felger kan og andre faktorer kan også være utslagsgivende.
Dette ble en løsning som fungerte i mitt tilfelle, det er derfor viktig å understreke at jeg ikke tar ansvar for andres valg ut fra dette men bruk det gjerne som en pekepinne.
Jeg er åpen for at det kan være andre forklaringer og løsninger på dette og ønsker disse velkommen :D

#145155  av Peak

Bra at du har funnet problemet :)

#145852  av jsun

BrennaRacing skrev:
Jeg kjører på 215/40-16 foran og 225/45-16 bak på sommerhjula...På vinterhjula har jeg 185 ett eller annet 14 (orginale toyotafelger) Det rister ganske mye i rattet når jeg kommer opp i rundt 100 hos meg å..Veit egentlig ikke hva det skyldes...
He he.. risting ja.... de må nok bare avbalanseres!! Hvis ikke en av felgene er skadet da.
Husk også at hvis man leker seg på snøen, og det legger seg litt inni felgen, vil også dette riste i 90-100kmt.

#145860  av kaimagne

Clinton skrev:Til tross for at høyden forblir den samme bak menes det at rulleomkretsen er en annen da dekkene er smalere enn (225). Dvs at profilen (50) da blir mindre fordi dekkene er smalere på samme felg, forstå det den som kan, tror ikke jeg klarer forklare det på bedre måte desverre.
Høyden forblir IKKE den samme bak. 225/50 betyr at bredden på dekket er 225 mm, og høyden på gummien er 50% av bredden, altså 112,5 mm.
På 205/50 blir da bredden 205 mm, mens høyden blir 102,5mm, altså en diameterforskjell på 2 cm, som på 16" dekk gir en betydelig større rulleomkrets, faktisk 3,3 % større!
:)

#145866  av Clinton

Oookeeii.
Takker Kaimagne for klarhet i rulleomkretsen, jeg får rulle opp ermene og rive kjeft ser jeg, disse var opplysninger jeg tok med fra Vianor. Skal ikke blindt stole på dekkforhandleren i overskuelig fremtid med andre ord.
Jeg har fortsatt ikke lagt over til nye dekk bak, men det blir definitivt ikke gjort uten garantier.

Jeg må innrømme det har sine utfordringer å anskaffe seg bil uten å ha noe særlig førkunnskap om kjøretøyet. Spesielle kjøretøy krever egne tiltak og særlige løsninger, man kan i veldig liten grad lene seg noe særlig på tidligere kunnskap og erfaringer.
Men for all del, jeg angrer IKKE! :D