Tåken rundt dekkmysteriet ser ut til å legge seg.
Takker for innspillene så langt, jeg hadde ikke funnet ut av dette hadde det ikke vært for deres hjelp.
Vianor mener det er bredden (225) kombinert med høyden (50) som er problemet. I tillegg så har disse Goodyear dekka en særdeles myk gummiblanding som gjør at de egner seg dårlig på denne type bil. Løsningen som anbefales er å sette framdekkene bak (205/50/16) og kjøpe nye i dimensjonen (195/50/16) og sette foran.
Til tross for at høyden forblir den samme bak menes det at rulleomkretsen er en annen da dekkene er smalere enn (225). Dvs at profilen (50) da blir mindre fordi dekkene er smalere på samme felg, forstå det den som kan, tror ikke jeg klarer forklare det på bedre måte desverre.
Uansett, er resultatet nye dekk, sure penger når man nettopp har lagt i over seks tusen i nye såler. Kostbar lærdom dette. Jeg kunne riktignok kjøpt nye for å sette bak i samme bredde men lavere profil men det er en kjentsak at (225/45/16) er vanskelige å få tak i og en smule dyrere. Velger derfor å kjøpe nye foran i (195/50/16).
Hvordan kan man så konkludere denne suppa?
Unngå (225) i (piggfri) bredde på dekkene bak.
Må man ha 225 (piggfri) i bredde bak så husk, IKKE høyere profil enn (45) på 16 tommer felg, disse må også være av en hardere gummiblanding og ha mye støtte i sideveggene.
Jeg kan ikke si at dette er noen fasit for alle, det kan gjerne være at det er forskjeller mellom turbo og ikke-turbo, like gjerne kan det være forskjeller på Japanimport og europaimport. Eventuelt oppgradert understell og ikke, årsmodell osv. Innpress på felger kan og andre faktorer kan også være utslagsgivende.
Dette ble en løsning som fungerte i mitt tilfelle, det er derfor viktig å understreke at jeg ikke tar ansvar for andres valg ut fra dette men bruk det gjerne som en pekepinne.
Jeg er åpen for at det kan være andre forklaringer og løsninger på dette og ønsker disse velkommen
