TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Hvorfor jeg solgte min CS

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt alle andre Toyota modeller
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt alle andre Toyota modeller
 #148400  av TheStig

Heisann. Tenkte å lage en liten tråd her til folk som vurderer å kjøpe seg gt4/CS .

jeg kjøpte en særdeles bra CS i vår med 85.000 garanterte KM på telleren og var dermed forberedt på å ha en god bil i lang tid fremover, slik ble det da ikke. Jeg hadde aldri prøvd st185 (gt4) før men hadde lest endel på div forum o.l. så fikk et inntrykk av at denne bilen var en grom sak med mye potensiale sett i forhold til pris. Min bil kom ca på 155.000 km med nymontert oppgradert racing clutch og dette anså jeg som en bra pris km stand osv tatt i betraktning.
SÃ¥ til saken

Hvis du er en person med litt over gjennomsnittet peiling på kjøredynamikk, teknikker osv så bør du revurdere å kjøpe en st185. Dette er en bil med for svak lsd bak, treg girkasse med synkringer som ikke holder altfor lenge og sist men ikke minst, den er altfor tung til å leke med. Kan nevne en hel del småsaker som en motor med litt vel mye vakum og ventiler som er potensielle feilkilder osv men dette går vel igjen på de litt eldre høyeffekt motorene fra japan.

Vekten merkes ekstremt godt på såvel sommerføre som vinterføre. For all del, det er mulig å ratte sladd osv men du trenger endel oppgradering om den skal bli direkte leken. Sammenligner man med feks Sunny gti-r med original utrustning blir st185 som sirup å regne. Bare å glemme å sette opp kontra på asfalt gjennom trange svinger osv slik som gti-r gjør med et smil .. Når det i tillegg ikke er mulig å montere dumpventil på rett side av IC uten fmic blir det endel turbolagg som forverrer saken..

Mye vekt, understyrt oppsett kombinert med turbolagg er vel ikke akkurat for optimalt å regne ...

MEN, for alle som er ute etter en høvelig solid bil som er enkel og idiotsikker å handtere er st185 den perfekte bil..
Det bunner og grunner i hvor kresen man er og hvor mye man forventer... I denne prisklassen kan man jo ikke forvente all verden men utifra det ivirige eiere forteller er det fort å tro at dette bortimot er en rallybil på vei.. Det er det laaangt ifra..

Lykke til med bilkjøpet

#148402  av The Doctor

Hehe begynner jeg med. Vil bare si at det var en ærlig post.. Var jo stikk motsatt av alt annet jeg har hørt om den bilen. Den bilen er jo ikke noe annet en bare skrytt opp i skyene.... Men hva forventer man på et Toyota forum.. Så dette var veldig ærlig sagt......................... :) Happy New Year :!:

#148403  av erling

Synes mr2en var skabbete med org understell og jeg men.. Det er vel slikt man må regne med å bytte når man kjøper bil uansett..? :wink:

#148416  av Amund

Kan faktisk si meg enig i en god del av de poengene dine der, spesielt det med treg girkasse, og dårlig diff bak. Litt uenig når det gjelder ekstra lag med frontmontert ic, om du regner kjapt over det, så skulle det bli et tidels sekund eller to ekstra i lag. Det er ikke mye, og neppe merkbart, i og med at luft temp inn i motoren vil synke såpass at motoren alt i alt vil fungere bedre.
Har aldri prøvd sunny gti-r, men det skal ikke allverden til med understellet på celica før det blir ganske så morsomt. :twisted: ikke sant kenneth? 8)
Ville aldri hatt en celica selv, for tung, trekker på for mange hjul. Men det kan nok forsvares med at jeg er en mr2 mk1 fan, enkelt og greit. (selv om de har sine svakheter de bilene også).

Du skal i vert fall ha takk for en erlig, ryddig og grei framstilling av ditt inntrykk :)

#148421  av TheStig

Amund skrev:Kan faktisk si meg enig i en god del av de poengene dine der, spesielt det med treg girkasse, og dårlig diff bak. Litt uenig når det gjelder ekstra lag med frontmontert ic, om du regner kjapt over det, så skulle det bli et tidels sekund eller to ekstra i lag. Det er ikke mye, og neppe merkbart, i og med at luft temp inn i motoren vil synke såpass at motoren alt i alt vil fungere bedre.
Har aldri prøvd sunny gti-r, men det skal ikke allverden til med understellet på celica før det blir ganske så morsomt. :twisted: ikke sant kenneth? 8)
Ville aldri hatt en celica selv, for tung, trekker på for mange hjul. Men det kan nok forsvares med at jeg er en mr2 mk1 fan, enkelt og greit. (selv om de har sine svakheter de bilene også).

Du skal i vert fall ha takk for en erlig, ryddig og grei framstilling av ditt inntrykk :)
tror du har lest feil eller så fremstillte jeg saken litt dårlig. Jeg mente at UTEN fmic så får man ikke montert dumpen på rett plass og at bilen har generellt sett for mye turbolagg... Kan jo selvsagt montere fmic osv osv men da er man inne på tuningsiden som mange ikke har lyst å bevege seg ut på ..

#148424  av hmsilset

Kommer jo an på hva man liker da.Jeg f.eks liker ikke servo,for det er så usportselig på en måte,og føler jeg mister kontroll i svinger:) Men kjekt å ha i nødstilfeller man må manøvrere raskt.

#148445  av James

Hmm...Veldig interesant tema. Har en kompis som har en Carlos som han har eid i litt over et halv år. Då når han kjøpe sin virket det som et bra kjøp. Var kjøpt hos forhandler, importert fra Tyskland, meget pen i lakken, gått lite osv... Men det var det alså ikke. Han bort imot bare hatt problemer med den. Vert på verksted flere ganger der toppen har røke, bremseproblemer osv... :? Men litt av problemet er det at han alltid skal fikse ting han overhode han ikke har peiling på som blir det bare værre en det var når han begynte..
Er faktisk veldig morro å være med han å fikse bil for han kommer opp med di merkligaste patentane som er... :lol: (Fusa patenter som vi kaller det her på Os :D )
Skulle nesten ha skreve ned ting han har funne på for å få en god latter. :lol:

#148460  av CelicaTurbo

Er et par ting der ja, jeg ser på vekten og styrerespons som absolutt største problemet med bilen. Ventilproblemene du nevner har jeg aldri hørt om så kanskje du kan utdype det litt, og svak LSD bak er mulig når den utsettes for rivstarter med en alt for aggresiv clutch, men drivverket er generellt vesentlig mer solid enn hva som er vanlig for firehjulstrekkere og kombinasjonen av differ gir et ganske bra og effektivt system. GTi-R er en meget kjapp og vesentlig lettere bil med en strålende motor, men denne bilen er jo velkjent i England for sitt svake drivverk etter moderat trim, spesiellt girkassen, og firehjulstrekken var jo utdatert selv når bilen ble lansert som ny ;) At denne bilen logrer lettere med halen har nok mest med den korte lengden å gjøre, og ikke den forskjellige firehjulstrekken. Men, når Celica kom ut var den nok mer fokusert på komfort og luksus enn sportslighet, det er bare å se videoen fra Top Gear den gangen de testet MR2 og Celica Turbo i samme program, en postet link her på forumet for en tid tilbake, også her får Celicaen kritikk for manglende sportslighet (men ellers bare skryt). En del kan man fikse med oppgradert understell osv, men vekten begrenser forbedringene en del når man sammenligner med små lette biler som GTi-R (eller MR2 for den saks skyld). Alt i alt så ender det opp med hva man ønsker av en bil, og ønsker man en liten kvikk lommerakett så nytter det ikke å kjøpe et tungt beist av en bil :lol: GTi-R er da et meget bra alternativ, mye heller en slik enn en 323 GTR/GTX :)

#148465  av GT4 CS

Helt enig i at bilen er alt for tung om man er ute etter et ferdig rallyræser prosjekt hehe. Min veier 1500kg, det er helt sykt. Hvor alle disse kiloene er bortgjemt skulle jeg likt og vite. Man får litt tregere aks, og bremser og dekk for prøvd seg skikkelig, men på den annen side er det den bilen jeg har kjørt med desidert råest kjøre egenskaper, synes at bilens understell oppsett sammen med to meget goe differ veier litt opp for vekt i moskva marit klassen, klart at om man hadde slanket bilen en 200kg ville det jo vært optimalt. At bilen har 30mil med vacumslanger og klokker er ikke noe ukjent fenomen i en japse motor, men litt styggt sagt, heller det en alt for mye elektronikk, men helst minst av alt så klart. Når det gjelder driverket har min bil holdt 70000km med meg(245000km totalt) med mye rævkjøring og rally etapper i skogen, inkludert en del spektaktulære hjul løft(og bilen er fortsatt like stiv og rett i ramma:) men nå har jeg orginal clutch og, og det er ikke mange driverk som tåler turtallsperre,rå clutch og bråslepp av clutch med påfølgede rivstart på asfalt,eller grus for den sakens skyld, på dagens wrc biler tas og slarket opp, det eneste 4wd systemet som tåler slikt en gang i skuddåret må være det gml quattrosystemet fra ur quattro,og frem til midten av 90 tallet.
Folk synes og bilen er ganske slapp orginalt i motoren også, men det er kun noen få men enkle grep som skal til for og få denne helt ok også, min er "trimmet" for kansje 2500kr, og jeg holder fint følge med f.eks en letter trimmet s14 på langstrekkene på skogen og våler, dvs effekt annlegg og den smørja, nå er det riktignokk enklere og få en s14 sprek en en gt4, men vi beholder da iallefall toppen inntakt hehe.
Alt ialt er jeg kjempefornøyd med bilen, men skjønner veldig godt de som ikke er det og, får en gt4 er ikke den sprekeste og råeste bilen man kjører. Men alt kan forbedres ;)

#148466  av CelicaTurbo

kiloene er bortgjemt i et stivt og forsterket kassoreri, noe Amund bekreftet når han skar ned en delebil med vinkelsliper :lol: Også MR2 mk2 er en ganske så tung bil i forhold til størrelsen, selv om den veier flere hundre kg mindre enn st185. Litt off-topic egentlig, men jeg håper å få kjøpt en ekstra bil utpå våren, noe med fire dører osv, og i den forbindelse har lysten til å bytte ut Celicaen med en MR2 Turbo dukket opp igjen, farlig fristende, rett og slett for å få noe som oppleves enda mer sportslig :D

#148471  av kaimagne

CelicaTurbo skrev:jeg håper å få kjøpt en ekstra bil utpå våren, noe med fire dører osv, og i den forbindelse har lysten til å bytte ut Celicaen med en MR2 Turbo dukket opp igjen
Har du glemt at MR2 kanskje ikke kan regnes som firedørs, med mindre panser og motorlokk regnes som dør da...? ;)

#148472  av CelicaTurbo

hehe, kanskje jeg forklarte meg litt dårlig, men med en firedørs bil i stallen slipper jeg å ta hensyn til at min hobbybil må ha plass til flere personer, barnesete og barnevogn osv, og dermed åpner muligheten for at jeg igjen kan tillate meg en mindre familievennlig bil. Det er altså snakk om at kjøp av en annen bil åpner muligheten for også å bytte Celicaen, resultatet er to biler av forskjellig praktisk nytte :lol: Tror derimot ikke at det skjer, taper for mye penger på å selge og kjøpe ny bil slik markedet er nå, med mindre noen med en MR2 Turbo plutselig har funnet ut at de har lyst på flere seter og mye bedre bagasjeromsplass da, funker fint med barn også, men litt knot med kun to dører ;)

edit: når jeg tenker på det spørs det om jeg ikke er blitt for glad i ct20b turboen til å bytte til noe med ct26 igjen :lol:

#148481  av Amund

CelicaTurbo skrev:kiloene er bortgjemt i et stivt og forsterket kassoreri, noe Amund bekreftet når han skar ned en delebil med vinkelsliper :lol:
skjønte hvor kiloene var når eg kappa den opp ja... og desverre syns jeg de var litt høyt plassert...

#148527  av CelicaTurbo

Amund skrev:
CelicaTurbo skrev:kiloene er bortgjemt i et stivt og forsterket kassoreri, noe Amund bekreftet når han skar ned en delebil med vinkelsliper :lol:
skjønte hvor kiloene var når eg kappa den opp ja... og desverre syns jeg de var litt høyt plassert...
ja det er vel kanskje ikke helt heldig med tanke på krenging men er nå viktig med god stivhet i taket også ;) Kanskje det er den ekstra vekten i bilen som gjør at den trenger ekstra forsterkninger? :lol:

#148698  av cs2451

Kan skrive under på at chassis veier en hel del.