TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Lurer pÃ¥ om clutchen begynner Ã¥ synge pÃ¥ siste verset.

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt Celica
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt Celica

#149892  av larsst185

ja,det går faktisk.men det er no dritt å få til.det du risikerer er at inngående aksel i gearkassa entrer clutch lamellen og at du da kuker så med å få kassa helt innpå at du bøyer lamellen,med det resultat at clutchen lugger og ikke kobler ordntlig fri.Når jeg leser rundt omkring på div forum bla alltrac.net om hvor mange som sliter med å få kobla ordntlig fri etter clutchskifte på gt4 så får jeg en mistanke om at det er nettopp dette som er skjedd hos mange.

#149994  av CelicaTurbo

sleeper skrev:
CelicaTurbo skrev:enkleste måten å sjekke clutchen er å rulle i 50-60km/t clutch inn, legg inn 5. gir og slipp ut clutchen litt brått på høyt turtall samtidig som du gir godt med gass. Om turtallet da faller som en stein med en godt smell i drivlinje og motorfester osv så funker clutchen flott, men om turtallet synker gradvis etter at clutchpedalen er helt ute, eller tilogmed stiger i turtall en kort periode så er clutchen slitt. Prøv deg litt frem og ikke ta for hardt i første gang du prøver, jeg vil nødig ha skylden for at du ødelegger noe :D På Celica Turbo er det en skikkelig drittjobb å bytte clutch, motoren må ut og du bør aller helst gjøre det selv eller kjenne noen som kan gjøre det for deg, for hos Toyota koster det 10.000+ ;) Som de andre skriver så holder orginalclutch fint 240hk men varigheten ved mishandling er nok lavere enn standard.
min "test" er litt forskjellig!
pleier og dra ut 2 giret maks for så og ta en kontrolert bomgiring hvor jeg legger in 5 gir istedenfor 3, men fortsette og gi gass en liten periode.
hvis ikke turtallet synker med en gang så er clutchen slitt!
er forsåvidt det jeg også har gjort, men det er jo egentlig en snarvei på det viset at turtallet og den gasslystne foten allerede er på plass idet man girer :)