TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

  • Motor: GT kontra GTS (t-sport)

  • Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt Celica
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt Celica
 #153099  av arctic_celi
 
Har fundert litt på en ting...
Hva er egentlig forskjellig i motoren til en normal celica og en T-sport?

Begge har jo 1,8liter og 16ventiler...

Normalt motor: VVT-i (143hk)
T-sport: VVTL-i (192 hk)

Den L'en gir tydligvis 49hk mer.... :-)

Noen som har peiling på dette? :roll:

 #153110  av jsun
 
Det er flere forskjeller på disse motorene, selv om de tilsynelatende virker like.
VVTL-i motoren, har variable ventil løftere i tillegg til variable ventil tider, og gir derfor ett betydlig fraspark etter 6200rpm.
Hvis jeg ikke husker feil, er det også litt forskjell på slaglengde og borring også på disse motorene.

 #153131  av kaimagne
 

oki

 #153133  av arctic_celi
 
kaimagne:
Den linken var litt død.. synd... :(
Skulle gjærne lest det!

jsun:
Så du tror ikke at det er en "enkel" fix altså. Jeg tenkte det var mer i grad av mod av ECU...
Synd at det ikke var slik da :?

Takk for god info! Mye god kunnskap i dette forumet.. er imponert!
Takker også 2000celica :-)
 #153140  av jsun
 
arctic_celi skrev:så du tror ikke at det er en "enkel" fix altså. Jeg tenkte det var mer i grad av mod av ECU...
Synd at det ikke var slik da :?
Det er nok ingen enkel liten "Mod" nei :(
Like greit å vurdere å bytte "Maskin" til VVTL-i, enn å prøve å skremme ut 200Hk av VVT-i motoren. Hvorvidt du ikke vurderer Turbo eller Kompressor da :wink: ........ men slikt koster penger!!!

Blir jo "litt" friskere med ny eksos, og "Cold air inntake" da.
 #153151  av arctic_celi
 
jsun:

Yepp kompressor og turbo koster penger... men det gjør vel "bytte av motor" også :lol:

Har forstått det slik at turbo er best "kjøpet" hvis man vil ha litt ekstra under panseret? Eller en kompressor et godt valg også?

 #153155  av jsun
 
Personlig har jeg ingen erfaring med Turbo eller Komressor på MK7'en, men det er en kar fra Danmark her inne med Turbo på sin, kan jo sjekke med han. Brukernavn "T23 Turbo".

 #153228  av arctic_celi
 
jsun skrev:Personlig har jeg ingen erfaring med Turbo eller Komressor på MK7'en, men det er en kar fra Danmark her inne med Turbo på sin, kan jo sjekke med han. Brukernavn "T23 Turbo".
Har lest en del om han inne i forumet her... og det han har skrevet. Virker som han er meget godt fornøyd!
"Han sa vel noe som at det gav det ekstra spark som bilen fortjener eller noe sånt"

Men har ikke hørt noe om kompressor av noen :)
 #153230  av arctic_celi
 
Jepp...
nå har jeg lest og sett på den siden.. og ja... jeg er i forsteket troen om at dette kan ordnes med mod på ECU.

Spesielt siden VVTL-i står for:
:arrow: Variable Valve Timing and Lift with intelligence)

Godt mulig at det ikke er bare det da... men... har det ikke vært greit om det bare er en chip som kan frigjøre 49hk da dere?
hehe... lov å drømme... :wink:

 #153236  av jsun
 
Ikke meningen å drepe drømmene da, men her er litt teknisk:
Vedlegg
(53 kiB) Lastet ned 52 ganger
 #153625  av arctic_celi
 
Med min manglende kompetanse på bil og en god porsjon håp... så ser det ut for meg at hvis man borrer litt og modefiserer ECU'en... så er det mulig å få ut 49hk ekstra ;)

hehe...

og den økningen i vekt regner jeg er andre bremseskiver osv osv... andre ting som må forsterkes pga økt effekt.

jaja... greit greit.. no easy fix...
Har aldri kommet til å borret opp uansett.

 #156578  av arctic_celi
 
Fikk denne linken av @lpher!!

http://www.celicas.co.uk/VVTLi.htm

Så nå vet vi det :)

Liker spesielt bra dette:
It seems very strange to us that the extra horsepower doesn't kick in just below 5000 rpm so that the engine can be kept in its sweet spot - this would almost certainly knock over a second off the already impressive 0-60 time of the Celica, putting it into another class altogether. Perhaps Toyota are saving this extra power for a later date. We expect to see after market chips that vary the valve lift at a lower engine speed, though as yet, none have appeared.

 #156598  av kaimagne
 
arctic_celi skrev:Fikk denne linken av @lpher!!

http://www.celicas.co.uk/VVTLi.htm

Så nå vet vi det :)

Liker spesielt bra dette:
It seems very strange to us that the extra horsepower doesn't kick in just below 5000 rpm so that the engine can be kept in its sweet spot - this would almost certainly knock over a second off the already impressive 0-60 time of the Celica, putting it into another class altogether. Perhaps Toyota are saving this extra power for a later date. We expect to see after market chips that vary the valve lift at a lower engine speed, though as yet, none have appeared.
Jeg tipper det der gjelder en automatgira bil.
Fordi med min 6-trinnskasse så lander jeg innenfor løfte-sonen når jeg tømmer girene i 2. og oppover, og lander nesten på løft i 1. gir. Med litt offensiv kløsj- og gass-bruk i giring mellom 1. og 2. gir så får man maks effekt av det også.

De snakker også om turtall opp mot 10000 rpm, så da er alt av turtalls-sperrer fjerna. Normalt butter det på 8300 rpm...

Motoren har maks dreiemoment på 6800 rpm, og maks hestekrefter på 7800.
Derfor er det nok mer å hente på å fjerne turtalls-sperra så man kan holde seg på høyt turtall, enn på å senke punktet for innslaget av ekstra-effekten.