arctic_celi skrev:Fikk denne linken av @lpher!!
http://www.celicas.co.uk/VVTLi.htm
Så nå vet vi det
Liker spesielt bra dette:
It seems very strange to us that the extra horsepower doesn't kick in just below 5000 rpm so that the engine can be kept in its sweet spot - this would almost certainly knock over a second off the already impressive 0-60 time of the Celica, putting it into another class altogether. Perhaps Toyota are saving this extra power for a later date. We expect to see after market chips that vary the valve lift at a lower engine speed, though as yet, none have appeared.
Jeg tipper det der gjelder en automatgira bil.
Fordi med min 6-trinnskasse så lander jeg innenfor løfte-sonen når jeg tømmer girene i 2. og oppover, og lander nesten på løft i 1. gir. Med litt offensiv kløsj- og gass-bruk i giring mellom 1. og 2. gir så får man maks effekt av det også.
De snakker også om turtall opp mot 10000 rpm, så da er alt av turtalls-sperrer fjerna. Normalt butter det på 8300 rpm...
Motoren har maks dreiemoment på 6800 rpm, og maks hestekrefter på 7800.
Derfor er det nok mer å hente på å fjerne turtalls-sperra så man kan holde seg på høyt turtall, enn på å senke punktet for innslaget av ekstra-effekten.
2000 Lexus IS 200
x - 2001 Celica T-Sport
x - 1997 Celica AT200
x - 1999 Corolla
---
Life is all about ass; you're either covering it, laughing it off, kicking it, kissing it, busting it, trying to get a piece of it, or behaving like one.