TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Problemer med kjølesystem ?

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt MR2
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt MR2
 #156475  av FireWalk

Skulle hjem fra jobb i dag så kjørte jeg i ca 5 minutter uten at det kom noe varmluft fra varmeanlegget. Dette syntes jeg var merkelig. Temperaturmåleren på dashbordet viste normal driftstemperatur, ca midt på. Jeg stoppet bilen for å fylle bensin. Når jeg skulle kjøre videre ser jeg at det ryker fra motorrommet.. (vanndamp) det første jeg tenkte var: FAEN! Nå er det hose form hell som har sprukket igjen! Jeg ser da samtidig at temperaturen kommer OVER halv, noe den aldri gjør. Så jeg stopper bilen med en gang og går ut for å sjekke. Lar den kjøle seg ned litt før jeg tar av radiatorlokket på påfyllingstanken i motorrommet. Der kom det masse damp ut.. Jeg fikk tak i noe destilert vann som jeg helte på, ca 1 liter..

Startet bilen igjen men fremdeles ikke noe varme i varmeanlegget. Jeg kjører litt fremover, og da kommer varmen med en gang... Temperaturen på vannet er normalt, og jeg kjører midt nede i de undersjøiske tunnelene nå. Jeg trykker inn chlutchen og triller nedover, og joda, da blir det ISKALDT igjen, all varme forsvinner fra varmeanlegget.. jeg slipper chlutchen og gir på litt, og da kommer varmen igjen med en gang...

Hva i ALLE dager er det som skjer????...

#156478  av FireWalk

Kan jo også nevne at når jeg startet bilen i dag tidlig la jeg merke til at turtallet på tomgang lå på 2000 omdreininger, mens det vanligvis bare ligger på ca 1100 når motoren er kald, for så å synke til 900 når den er varm.

Fikk bilen inn i garasjen nå, fylte på litt mer kjøleveske.. ser det bobler og surkler noe forferdelig nedi der, går en stund med bobling og så synker hele greia nedi, så må jeg fylle på igjen...

Hvordan kan det plutselig bli så mye luft i systemet?? Byttet jo kjølevæske når vi byttet motor, og da var det 100% perfekt, var ikke noe luft i systemet i det hele tatt. Jeg skjønner ikke hvorfor det plutselig kan komme så mye luft i systemet med mindre det er noe lekasje en plass? men ser ikke noe vann som renner ut noe sted heller.. skal få satt bilen på bukker nå og gå å undersøke litt nærmere.

Dette var mystisk!

#156485  av sleeper

hm... kan være at det bare kom masse luft i systemet når den koka! og hvis du ikke lufta den etterpå så kan du få problemer!

Nå skal jeg ikke si noe sikkert her, men en mulighet er jo at termostaten har tatt kvelden og ikke åpner som den skal? (ivertfall det billigste jeg kan tenke meg du kan prøve...!

ellers så vil du jo få AKKURAT de samme symptomene ved blåst topp pakning! kan hende du er mer uheldig og har blåst den!?!?!
da mister du varme i varmeannlegget og bilen koker.

prøv og bytt termostat og luft systemet skikkelig.
så får du ut og teste om den er som den skal igjen...

#156490  av SMT

i fra symptomene du beskriver,så hadde jeg det samme.
da tipper jeg på at du har en tett radiator? var vertfall det som var problemet på min. jeg fikk bygget meg en ny radiator av kopper.
fikk også laget a/c kondenseren min i kopper.

#156497  av Fredrik

Håper ikke det er topp-pakningen, selvom det kan være der feilen ligger.. :(

Litt off-topic;
Er det bare meg eller er LOW/FULL merkene satt veldig dumt og klumsete til?! :roll:

#156500  av kennethx

Termostaten tipper jeg

#156516  av sindrejl

termostat, toppakning eller luft i systemet.. alle tingene kan forårsake dette.. men som oftest er det toppakning og nøyaktig samme symptomene hadde jeg før pakningen røk :(

#156519  av FireWalk

Fikk undersøkt bilen litt nå. Oljen er gul og fin den, ser nesten helt ny ut enda :-) er ikke noe vann i den, og ikke noe olje i vannet heller.. Merkelig, kan hende det bare var luft som gjorde det, så ingen lekasjer heller. Fylte opp til toppen med vann, så sank det sakte men sikkert, fylte på litt mer.. og slik holdt jeg på.. så luftet jeg.. nå ser det ut til å holde seg stabilt, og nå funker varmeanlegget igjen med en gang også, selv når jeg står på tomgang.

Får prøve å ta den med på en tur etterpå å se om problemet er løst nå. Håper det. :)

#156529  av sleeper

FireWalk skrev:Fikk undersøkt bilen litt nå. Oljen er gul og fin den, ser nesten helt ny ut enda :-) er ikke noe vann i den, og ikke noe olje i vannet heller.. Merkelig, kan hende det bare var luft som gjorde det, så ingen lekasjer heller. Fylte opp til toppen med vann, så sank det sakte men sikkert, fylte på litt mer.. og slik holdt jeg på.. så luftet jeg.. nå ser det ut til å holde seg stabilt, og nå funker varmeanlegget igjen med en gang også, selv når jeg står på tomgang.

Får prøve å ta den med på en tur etterpå å se om problemet er løst nå. Håper det. :)
selv om du ikke har vann i olja eller olje i vannet kan pakkninga være gåen! den kan være ødelagt mellom cyl og vannkanaler. da skjer det der...

#156531  av Speeder

FireWalk skrev:Fikk undersøkt bilen litt nå. Oljen er gul og fin den, ser nesten helt ny ut enda :-) er ikke noe vann i den, og ikke noe olje i vannet heller.. Merkelig, kan hende det bare var luft som gjorde det, så ingen lekasjer heller. Fylte opp til toppen med vann, så sank det sakte men sikkert, fylte på litt mer.. og slik holdt jeg på.. så luftet jeg.. nå ser det ut til å holde seg stabilt, og nå funker varmeanlegget igjen med en gang også, selv når jeg står på tomgang.

Vannet kan gå inn i sylinderen også da. Hvis vannet fortsetter å synke nå, så kan du frykte det verste :?

Edit, sleeper var kjappere gitt, kanskje vi skal bytte nick? :lol:

#156533  av sindrejl

tilslutt får du en gigantbrist og så en vanvittig hvitrøyk :P da kommer det vann i sylinderen :)

#156534  av FireWalk

Men da burde jeg vel merke det på eksosen? får håpe på det beste.. kan ikke gå ann å ha SÅÅÅ gale uflaks hele tiden.. denne gangen MÅ det være en bagatell! :P

Men ja, er det noen måte å finne ut om det er topp-pakninga da uten å fysisk demontere og sjekke? noen triks...? :P

#156541  av Anders gullstein

Husk at det er veldig viktig å lufte kjøleanlegget skikkelig når man fyller på væske (alt står i bruksanvisningen). Det er da mulig å ta en trykktest, min mk1 hadde engang en lekkasje i ei pakning. At varmeapparatet ikke har noen effekt er pga manglende kjølevæske. Kjølesystemet er et lukket system, så hvis det forsvinner, er det noe som er galt. Hvis du har rimelig peiling på å skru bil, så skal ikke ei toppakning være urealistisk å bytte. Kanskje bytte til ei som er forsterket. Fra det jeg har hørt, er det ikke uvanlig åblåse ei toppakning på en litt trimma turbomotor.
Sist redigert av Anders gullstein den 15 feb 2006 22:00, redigert 2 ganger totalt.

#156542  av Anders gullstein

sindrejl skrev:tilslutt får du en gigantbrist og så en vanvittig hvitrøyk :P da kommer det vann i sylinderen :)
Antakeligvis det som skjedde med Galant'n min til slutt. Det var nok hvitrøyk til å ta feil av bilen og fabrikkpipene på papirfabrikken :roll:

#156555  av sindrejl

Anders gullstein skrev:
sindrejl skrev:tilslutt får du en gigantbrist og så en vanvittig hvitrøyk :P da kommer det vann i sylinderen :)
Antakeligvis det som skjedde med Galant'n min til slutt. Det var nok hvitrøyk til å ta feil av bilen og fabrikkpipene på papirfabrikken :roll:
hehe satt i bilen å småflira da jeg satte hele parkeringsplassen under røyk når pakningen røyk helt.. før dette skjedde hadde jeg hatt noen dager der temperaturen på hele motoren og kjølesystemet hadde hoppet opp og ned relativt mye