TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Røyk i eksosen

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt Celica
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt Celica
 #157058  av grimfer

Dette har vært tatt opp før, har søkt på forumet etter løsning, men jeg har ikke funnet noe som passer mitt tilfelle.

Det ryker mye ut av eksosrøret bak, og det samler seg sot i enderøret.

Trodde det var fordi det var kaldt på østlandet, men nå er jeg hjemme på nordvestlandet, og her er det flere plussgrader...

1. Spesielt mye røyk når motoren er kald.
2. Motoren er litt "treg", og når jeg gir litt hardt med gass før motoren er skikkelig varm, får jeg en "puff" med grå røyk (litt blått i, muligens)
3. Røyken er helt lys grå ellers.
4. Bruker ikke mye kjølevæske, så vidt jeg kan se
5. Bilen har lenge brukt en del olje, ca 1 liter pr 100-130 mil. Noe mer når det er mye korte kjøreturer på motorveien.
6. Den forrige eieren leverte toppen til overhaling (18 mnd siden) og han monterte den selv. Men han har gjort en del slurvearbeid i motorrommet, så jeg er ikke helt trygg på arbeidet hans.
7. Bilen har relativt nye plugger og kabler

Jeg har lite peiling selv, så jeg håper noen med litt innsikt kan hjelpe meg...
 #157062  av toyotapsycho

hei!
Høres egentlig ut som det er ventiltettningene som ikke er helt bra,
Om han har levert den til overhalling, kan det bare være at han har fått ventilene justert, om den ikke er plana og gjort helt 100% overhalling, bytte tettninger og slipt ventiler,
hvis det ikke er vann i oljen , eller dårlig komp, så er toppakningen OK,
siden den bruker olje, vil jeg tro den forsvinner i ventilttetningene,
Har du tenkt noe over olje trykket?
Min gamle 3s-ge brukte også omtrent så mye olje,,men oljetrykket ble også dårligere..det endte med rådebank for han som kjøpte den, aner ikke åssen motoren ble behandlet etter jeg solgte den.
er ikke så mye pes i skifte tetninger da,
men hvis man ikk ehar peil eller plass å drive, blir det fort litt mye pes.

#157202  av TheStig

hehe, morsom topic

#157221  av CelicaTurbo

TheStig skrev:hehe, morsom topic
..og en komplett ubrukelig post av Stig, begynner det å bli en vane?

trådstarter: høyt oljeforbruk på 3S-GE motoren har som regel sammenheng med fastbrente stempelringer. Men i ditt tilfelle er det kanskje en vurderingssak om man skal velge å tro på at tidligere eier har gjort en god jobb på ventiltetningene eller ikke.

#157226  av TheStig

CelicaTurbo skrev:
TheStig skrev:hehe, morsom topic
..og en komplett ubrukelig post av Stig, begynner det å bli en vane?

trådstarter: høyt oljeforbruk på 3S-GE motoren har som regel sammenheng med fastbrente stempelringer. Men i ditt tilfelle er det kanskje en vurderingssak om man skal velge å tro på at tidligere eier har gjort en god jobb på ventiltetningene eller ikke.
Hehe, jepps ! Oj, en til

#157401  av grimfer

Takk for forslagene, jeg må nok vente litt med å få endelig svar på hva som egentlig er problemet. Fint å få litt forslag så jeg i alle fall vet hvor jeg kan begynne!