TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• MR2 "SUPER T3/T4" TURBO KIT

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt MR2
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt MR2
 #157449  av Azrael

Jeg fant et turbo kit på en internett side her, som jeg har litt lyst på tror jeg. Men jeg har ikke så mye peiling på motor, så det jeg lurer på er hvor mye en "super T3/T4" er god for? Hva kan jeg forvente at den tåler av juling (hk, rpm, bar etc..)

http://www.ssautochrome.com/level.itml/icOid/1643 nederst på siden...

#157463  av CelicaTurbo

har fått en del hets den produsenten der, selger mye ultrabillig på ebay under forskjellige navn. Spesiellt eksosmanifold og turboer får mye hets, spesiellt eksosmanifold som sprekker eller biter av sveisesøm som faller av og går i turboen, og enkelte av turboene deres har limt kompressorhus og det har vært rapporter om at kompressorhuset løsner og saboterer kompressoren totalt.. Men, jeg ser på http://www.mr2oc.com at det er enkelte som sier de har null problemer og har kjørt lenge på dette oppsettet, og det er klart at med så mye negativ omtale så er det mange som vegrer seg for å si at de er fornøyde eller i det hele tatt at de har dette montert, for de blir jo rent overkjørt av kritikk ;)

Effekt, over 300hk, mulig opp mot 400hk om jeg har forstått rett.. nok til at du bør gjøre noe med motorstyring og bensin..

http://www.ts-ogn.no/phpBB2/viewtopic.p ... autochrome
om downpipe: http://www.ts-ogn.no/phpBB2/viewtopic.p ... autochrome
http://forum.200sx-ogn.org/viewtopic.ph ... ht=xsturbo

prisen er uslåelig i det minste..
Sist redigert av CelicaTurbo den 21 feb 2006 20:06, redigert 1 gang totalt.

#157469  av sleeper

ville ALDRI brukt turboene eller manifoilene fra xs-power!! har hørt ALT for mye dritt om de! + sett bilder av turboene demmes etter noen km!! detter fra hverandre, lager i turboen går istykker, produsjonfeil på lagerhus +++++++

finn heller et annet sett fra noen andre!

#157472  av Azrael

Takker:)

Spør om jeg tør å ta sjansen på det der da... Hadde jeg bodd i nærheten av sjappa, hadde nok saken vært en annen. Men det er jo kjipt om jeg skulle være uheldig, med tanke på garanti osv...

#157484  av SiggE

Turbo ville jeg ikke prøvd meg på. Har hørt for mye dritt om dem. Men manifoilene er jo såpass billige att du har råd til å kjøpe flere for samme prisen du måtte gitt fra HKS o.l.

En manifoil vil sprekke uansett. Samme hvilket merke den er, men gjerne en hks varer lenger.

Skal nevnes att jeg ikke har prøvd noen av merkene. Men ssa har fungert på kjenningers nissaner

#157856  av TomG

Skal du ha god turbo og manifold, sjekk med http://www.full-race.com og snakk med Todd Yager(manager) og nevn meg, Tom Granberg.

T

#157870  av Azrael

TomG skrev:Skal du ha god turbo og manifold, sjekk med http://www.full-race.com og snakk med Todd Yager(manager) og nevn meg, Tom Granberg.

T
Tusen takk for den anbefalingen. Blir nok så jeg sender en mail i den rettnigen om ikke lenge :D ! Prisene der var jo helt råe. :)

#158386  av Azrael

Har funnet et par turboer som jeg tror og håper passer mine ønsker. Men det er en del ting jeg lurer litt på hva betyr (siden jeg er helt grønn på turboer). De to valget mitt står mellom er to to øverste på siden til Full-Race:
http://www.full-race.com/catalog/index. ... th=214_162
(T3/60-1 Turbo/T3/T04E Turbo)

Dette er da utdrag av det jeg lurer på hva betyr siden det er noen options jeg må velge før jeg bestiller. Hvilken betydning har de forskjellige optionen på feks ytelse, holdbarhet osv?
270 degree thrust bearing standard, 360 degree option
stage 3 (standard)or stage 5 turbine wheel
0.48, 0.63 (standard), or 0.82A/R. turbine housing
max flow rate of 61 lb/min

Takker for all hjelp

#158400  av CelicaTurbo

Spørs helt hvilke krav du stiller til turboen det, ønsker du en motor med kjapp spool eller en turbo med kun høyest mulig toppeffekt, eller kanskje en grei blanding av det hele? Hvilket mål setter du deg egentlig med tanke på effekt og hvor fort du ønsker turbotrykket? Den T3/60 turboen er ganske stor, T3/TO4E er noe mindre og burde være mer nyttig. De forskjellige lageralternativene betyr ikke så mye i praksis, med mindre du ønsker å kjøre ganske så høyt trykk fra turboen (1.5-6 bar eller høyere tipper jeg), da bør 360 lager brukes. A/R verdiene for turbinen har betydning for hvor fort du oppnår trykk vs hvor effektiv turboen er på høye motorturtall.. Uten å vite noe mer om dine forventinger og planer er det vanskelig å anbefale noe som helst, men det ser ut til at de leverer gode komplette kitt for både T3/T4 og GT-turboer på den siden der..

Personlig ville jeg heller valgt en GT-serie turbo og denne siden tilbyr jo også det.. Garret sin GT serie er en noe mer moderne og generellt mer effektiv design enn T3/T4, men er ikke like utprøvd på våre motorer..

#158415  av Azrael

Jeg kunne tenkt meg en effekt på mellom 350-400 hk, og et turbotrykk som begynner ganske tidlig (3000rpm eller noe der omkring). Jeg er vel mest ute etter en bil som får en god akserelasjon, og ikke nødvendigvis den sinnsyke toppfarten. God respons og et greit drag, så er jeg fornøyd.
Men hva er forskjellen på en turbo med bra spool up, og en turbo med lavere spool up?
Jeg har også sett på det GT serie turbo`ne, og syns GT2871R virket som et veldig godt alternstiv, men de er jo en del dyrere. Spørs om lommeboka er like begeistret for et valg av GT turbo :roll: !

Tusen takk for svaret, dette gjorde meg en del klokere :D

#158421  av CelicaTurbo

Forskjellen mellom bra spool og mindre bra spool er at en hver turbo er konstruert med forskjellig kompressor og turbin som er enten passer eller ikke passer like bra på forskjellige motorer, en turbo med en turbin som har høy A/R verdi vil spoole ganske tregt opp pga at den er designete for å utnytte ganske store mengder eksosgasser, men nettopp dette designet fører også til at den er mest effektiv og gir minst mottrykk på høye turtall. Altså er det en turbo som gir høyere dreiemoment på høyt turtall, og dermed også høyere toppeffekt (merk at det er mest vanlig å snakke om A/R verdi på kompressorer, men for oss er turbindelen mest interessant med tanke på spool). En turbo som er av en konstruksjon som spooler tidlig er konstruert for å være effektiv med mindre eksosgasser, men denne vil også da mindre effektiv og gi større mottrykk ved høyt turtall. Vår orginale ct26 turbo er et godt eksempel på en slik turbo; den spinner fort opp og gir fullt moment allerede fra 3000 o/min, men dreiemomentet detter som en stein over 5000 o/min og turboen er heller ikke i stand til å opprettholde spesiellt høyt turbotrykk over dette turtallet. Med tid har fabrikantene blitt flinkere til å designe turboer som har egenskaper både med tanke på spool og med tanke på toppeffekt; GT-turboene tilhører en slik nyere generasjon. Men, en ganske god sammenligning der er ct20b turboen som kommer til 3. gen motoren. Denne er ikke spesiellt lik GT-turboene så kan ikke sammenlignes direkte der, men, det er en mer moderne turbo som gir et bredere spekter med effektivitiet: den har en keramisk aksling og turbin som gir en mye lettere roterende masse i turboen, det fører til at turboen spooler vesentlig tidligere enn ct26 turboen som den erstattet. Samtidig er turbinhjulet fysisk mindre og tillater at mer eksosgasser flyter gjennom turboens turbindel, det betyr mindre mottrykk og bedre flytegenskaper på toppen av turtallet, altså vil ikke en ct20b turbo føre til et like massivt fall i dreiemoment over 5000 o/min, faktisk, mens en ct26 sliter med å holde mer enn 0.8 bar ved toppen av turtallet klarer en ct20b fint å holde 1.3 bar her. Det er da effekten ved å velge en turbo med et bred spekter av nyttegrad i turtallet. Så langt jeg har funnet ut vil en GT turbo bedre sammenlignes med ct20b, mens T3/T4 kan sammenlignes med ct26 idet at det er et eldre og utprøvd design. Og det er akkurat derfor du betaler en del mer i pris for GT og tilsvarende moderne effektive turboer ;)

Jeg vet ikke hvor bra T3/TO4E spooler men det er trolig tilstrekkelig til de 350-400hk du sikter til men jeg tviler på at du kan forvente noe kick før 4000+ o/min. T3/60 er trolig alt for stor til å kunne spoole tidlig. Jeg mener det er en del som har brukt T3/TO4E på http://www.mr2oc.com så søk gjerne etter info der og se på dreiemomentsgrafene, se hvilket turtall momentet stiger brått. Det er begrenset med erfaring med GT28RS men det jeg har sett tyder på at den spooler omtrent som standard men har et mye bedre nivå på toppeffekt, 300+ hk ved 1.0 bar trykk. Jeg har tro på at denne turboen duger til opp mot 400hk med tilstrekkelig trykk men de amerikanerne som har prøvd den tørr ikke kjøre mer enn labre 1.0 bar og turboen er konstruert for mer enn som så. I dynoregisteret til mr2oc er det en bil med denne turboen som er på 400-tallet så umulig er det definitivt ikke. GT2871R har jeg ikke sett noen dynoer på men det er en turbo som er ganske lik GT28RS, men den har en eksosdel som er designet for høyere toppeffekt så den spooler nok opp noen 100 o/min senere også.