Forskjellen mellom bra spool og mindre bra spool er at en hver turbo er konstruert med forskjellig kompressor og turbin som er enten passer eller ikke passer like bra på forskjellige motorer, en turbo med en turbin som har høy A/R verdi vil spoole ganske tregt opp pga at den er designete for å utnytte ganske store mengder eksosgasser, men nettopp dette designet fører også til at den er mest effektiv og gir minst mottrykk på høye turtall. Altså er det en turbo som gir høyere dreiemoment på høyt turtall, og dermed også høyere toppeffekt (merk at det er mest vanlig å snakke om A/R verdi på kompressorer, men for oss er turbindelen mest interessant med tanke på spool). En turbo som er av en konstruksjon som spooler tidlig er konstruert for å være effektiv med mindre eksosgasser, men denne vil også da mindre effektiv og gi større mottrykk ved høyt turtall. Vår orginale ct26 turbo er et godt eksempel på en slik turbo; den spinner fort opp og gir fullt moment allerede fra 3000 o/min, men dreiemomentet detter som en stein over 5000 o/min og turboen er heller ikke i stand til å opprettholde spesiellt høyt turbotrykk over dette turtallet. Med tid har fabrikantene blitt flinkere til å designe turboer som har egenskaper både med tanke på spool og med tanke på toppeffekt; GT-turboene tilhører en slik nyere generasjon. Men, en ganske god sammenligning der er ct20b turboen som kommer til 3. gen motoren. Denne er ikke spesiellt lik GT-turboene så kan ikke sammenlignes direkte der, men, det er en mer moderne turbo som gir et bredere spekter med effektivitiet: den har en keramisk aksling og turbin som gir en mye lettere roterende masse i turboen, det fører til at turboen spooler vesentlig tidligere enn ct26 turboen som den erstattet. Samtidig er turbinhjulet fysisk mindre og tillater at mer eksosgasser flyter gjennom turboens turbindel, det betyr mindre mottrykk og bedre flytegenskaper på toppen av turtallet, altså vil ikke en ct20b turbo føre til et like massivt fall i dreiemoment over 5000 o/min, faktisk, mens en ct26 sliter med å holde mer enn 0.8 bar ved toppen av turtallet klarer en ct20b fint å holde 1.3 bar her. Det er da effekten ved å velge en turbo med et bred spekter av nyttegrad i turtallet. Så langt jeg har funnet ut vil en GT turbo bedre sammenlignes med ct20b, mens T3/T4 kan sammenlignes med ct26 idet at det er et eldre og utprøvd design. Og det er akkurat derfor du betaler en del mer i pris for GT og tilsvarende moderne effektive turboer
Jeg vet ikke hvor bra T3/TO4E spooler men det er trolig tilstrekkelig til de 350-400hk du sikter til men jeg tviler på at du kan forvente noe kick før 4000+ o/min. T3/60 er trolig alt for stor til å kunne spoole tidlig. Jeg mener det er en del som har brukt T3/TO4E på
http://www.mr2oc.com så søk gjerne etter info der og se på dreiemomentsgrafene, se hvilket turtall momentet stiger brått. Det er begrenset med erfaring med GT28RS men det jeg har sett tyder på at den spooler omtrent som standard men har et mye bedre nivå på toppeffekt, 300+ hk ved 1.0 bar trykk. Jeg har tro på at denne turboen duger til opp mot 400hk med tilstrekkelig trykk men de amerikanerne som har prøvd den tørr ikke kjøre mer enn labre 1.0 bar og turboen er konstruert for mer enn som så. I dynoregisteret til mr2oc er det en bil med denne turboen som er på 400-tallet så umulig er det definitivt ikke. GT2871R har jeg ikke sett noen dynoer på men det er en turbo som er ganske lik GT28RS, men den har en eksosdel som er designet for høyere toppeffekt så den spooler nok opp noen 100 o/min senere også.