TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Apexi PowerFC pÃ¥ 2. gen motor

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt alle andre Toyota modeller
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt alle andre Toyota modeller
 #158263  av CelicaTurbo

Det er vel et fåtall personer her som har noen erfaring med PowerFC og det er vel med 3. gen, men jeg prøver en post på "eget" forum før jeg prøver http://www.mr2oc.com (de er så utrolig påståelig på den amerikanske kanten av verden så vanskelig å skille reell fra fake fakta).

Vurderer PowerFC til min 2. gen motor. Har ikke penger men prøver å finne ut hva som er absolutt nødvendig for å få dette til å fungere på bilen for en periode. PowerFC er egentlig kun konstruert for 3. gen motorer men det er folk som har montert denne på 2. gen ved å flytte en del pinner i orginal plugg til ECU, samt montere 3. gen trykksensor, tempsensor og bensindyser. Det eksisterer også en "AP-Engineering" versjon som koster en del mer, men denne er PnP med 91+ 2. gen motor. Denne er internt omkonfiguert til korrekt wiring ved å endre på en liten PCB-plate som fungerer som en adapterplugg i PowerFC'en. Nedenfor er et bilde av orginal og AP versjon av PowerFC, begge har dette avlange firkantede adapteret. Hensikten med adapteret er å lettere tilpasse hardwaren i PowerFC til alle forskjellige bilmodeller som støttes. AP-versjonen inneholder også alternativ dyser 440 og alternativ trykksensor, slik at man i konfigurasjonen kan velge at man har orginal 2. gen trykksensor og dyser (for å kjøre uten AFM, men kun til maks 1.1 bar trykk). Eventuellt kan man også velge 3. gen trykksensor og/eller dyser i instillingene om man oppgraderer til dette.

Så, det var en lang introduksjon av hva jeg har funnet ut, så mine spørsmål og egne synsinger:

- PowerFC kan konfigureres til å håndtere en endring av dysestørrelse ved å taste inn en konversjonsfaktor. F.eks om PowerFC'en er programmert orginalt for 550 dyser kan man taste inn 0.64 for å tilpasse programmet nye 850 dyser (550/850=0.64). Dere som har kludret med PowerFC og commanderen før, er det også mulig å konvertere til mindre 440 dyser ved å bruke konversjonsfaktoren 1.25? Ifølge manualen til commanderen (håndkontrolleren) ser det ut til at det er mulig men det står ikke spesifikt. Om dette er mulig kan det tillate bruk av 3. gen PowerFC uten å bytte til større dyser, derfor min interesse i det spørsmålet.

- PowerFC kan også konfigureres med en prosentmessig tilpassing av signalet fra trykksensoren over 8 punkter av sensorens hele spenn av voltverdier, manualen til commanderen. Jeg har tro på at dette kan brukes til å tilpasse PowerFC'ens forventede signal fra 3. gen trykksensor til å passe overens med 2. gen sensorens signal. Noen som har lekt med PowerFC men har tro på at dette ikke vil gå?

- Siste spørsmålet tror jeg ikke noen kan svare på, men den adapterplaten internt i PowerFC som er brukt for å tilpasse wiring mellom forskjellige modeller, har noen tatt en titt på denne og vurdert hvor vanskelig det er å lage en slik selv etter å ha målt seg frem til hvilke pinner i platen som leder til hva i ECU-kontakten? Jeg ser for meg at om dette er en simpel PCB så er det bedre å endre wiring på det punktet slik det er gjort i AP-versjonen, enn det er å kutte og spleise i orginal wiringen min.

Så, noe synsing på disse punktene hadde vært greit. Jeg har søkt gjennom hele mr2oc.com og lett etter annen info men det ser ut til at jeg er den første som har lurt på om PowerFC kan tilpasses en umodifisert 2. gen på dette viset. De som har gjort dette før bygger om sin 2. gen til å ligne en 3. gen ved å bruke 3. gen trykksensor og tempsensor i innsuget samt bytte dyser. Jeg vurderer muligheten for å bruke en 3. gen tempsensor, men bruke standard 440 dyser og standard trykksensor i innsuget. Jeg synes egentlig det er rart at ingen har spurt om dette tidligere i alle de powerfc-på-2.gen diskusjonene som jeg har funnet.

En PowerFC kan skaffes for ca et godt stykke under 10.000, mens en AP-versjon koster såpass mye ekstra at det trolig koster det samme å oppgradere dyser og trykksensor til de fra 3. gen istedet. Derfor er en orginal PowerFC på en umodifisert motor mulig ved et fåtall måneders sparing, mens en mer vanlig løsning fort koster det dobbelte.

Jeg er klar over at Datalogit-kittet gir en del ekstra kontroll over konversjonsfaktorer til dyser og trykksensor, men har et håp om at den håndholdte commanderen som følger med er tilstrekkelig for et basis brukendes utgangspunkt kombinert med sikre tenningspunkt og bensin justert grovt i rik retning med bredbåndslambda på gaten.

Så, noen som har noe lurt å si? ;)
Sist redigert av CelicaTurbo den 25 feb 2006 17:34, redigert 1 gang totalt.

#158266  av CelicaTurbo

glemte bilde av de to powerfc versjonene internt. AP-versjonen er til høyre, den adapterpluggen i form av et PCB jeg skrev om er den lysegrønne rektangulere kretskortet som står rett under og til høyre for prosessoren.
Vedlegg
powerfc_AP_vs_std.jpg
powerfc_AP_vs_std.jpg (140.71 kiB) Vist 1069 ganger

#158268  av sleeper

hva med og kjøpe et pnp stand alone da???
får vel en god pris på aem fra toyparts, eller så kan du kjøpe nemesis.... det er jo pnp og fungerer som en stand alone!
(nemesis koster vel ca 10k og så da blir det ikke stort dyrere en og knote med power FC...!?)

#158271  av Master

Vet ikke om dette hjelper men http://www.mrcontrols.com/services/services.htm tror jeg kan ordne custom ledningsnett for 2 gen til powerfc

edit:

fant en på mr2oc som har en 3gen PFC på sin 2gen us 3s-gte:

Han kaller seg "mrlaw"
mrlaw skrev:hi
You can buy a AP PFC that's plug and play ,or a JDM PFC and repin your gen2 harnas

I have all the info to make this swap as I'm running a GEN3 PFC in my USDM gen2 myself.
If your tuner recommends the PFC get the PFC (with the datalogit).Its a great EMS!!

Lawrence
fra: http://www.mr2oc.com/showthread.php?t=1 ... hlight=pfc

#158352  av CelicaTurbo

joda, kjenner til alt det der men det svarer ikke på spørsmålene mine. Faktisk, så skriver jeg jo at jeg til forskjell fra mrlaw's fremgangsmåte vil gjøre det med enda flere 2. gen deler i behold ;)

Er nok mulig å få AEM og Nemesis ned i prisen til PowerFC+dyser+trykksensor men jeg har alltid likt tanken på PowerFC og at man har den controlleren som kan vise data realtime uten å ha plugget til en laptop. En slik skjerm er også tilgjengelig for AEM men koster en hel del..

#158381  av Master

Du må slutte å være så vanskelig Kristian :roll:

#158397  av CelicaTurbo

hehe, jeg er kanskje det, men jeg er allikevel forferdelig nysgjerrig på hvorfor jeg ikke har funnet at noen har prøvd å gjøre hva jeg har beskrevet ovenfor før :)

edit: og grunnen til at jeg spør er ikke om andre har gjort det før, men det er andre som i det minste har kloret med programmering av disse mens jeg har aldri gjort det, derfor er det noen som vet bedre mulighetene for å tilpasse signaler fra/til trykksensor og injektorer enn jeg gjør for mine teorier er kun basert ut fra ganske tynne manualer og diskusjoner på forum ;)
 #158419  av Morten

CelicaTurbo skrev:Det er vel et fåtall personer her som har noen erfaring med PowerFC og det er vel med 3. gen, men jeg prøver en post på "eget" forum før jeg prøver http://www.mr2oc.com (de er så utrolig påståelig på den amerikanske kanten av verden så vanskelig å skille reell fra fake fakta).

Vurderer PowerFC til min 2. gen motor. Har ikke penger men prøver å finne ut hva som er absolutt nødvendig for å få dette til å fungere på bilen for en periode. PowerFC er egentlig kun konstruert for 3. gen motorer men det er folk som har montert denne på 2. gen ved å flytte en del pinner i orginal plugg til ECU, samt montere 3. gen trykksensor, tempsensor og bensindyser. Det eksisterer også en "AP-Engineering" versjon som koster en del mer, men denne er PnP med 91+ 2. gen motor. Denne er internt omkonfiguert til korrekt wiring ved å endre på en liten PCB-plate som fungerer som en adapterplugg i PowerFC'en. Nedenfor er et bilde av orginal og AP versjon av PowerFC, begge har dette avlange firkantede adapteret. Hensikten med adapteret er å lettere tilpasse hardwaren i PowerFC til alle forskjellige bilmodeller som støttes. AP-versjonen inneholder også alternativ dyser 440 og alternativ trykksensor, slik at man i konfigurasjonen kan velge at man har orginal 2. gen trykksensor og dyser (for å kjøre uten AFM, men kun til maks 1.1 bar trykk). Eventuellt kan man også velge 3. gen trykksensor og/eller dyser i instillingene om man oppgraderer til dette.
Du må montere en tempsensor i innsugsmanifolden (begge versjonene), og ved bruk av 3.gen PFC må du også ha korrekt igniter (hvis ikke får du ikke mer enn maks ca.6000 omdr.) :wink: Når det er sagt tror jeg AP Engineering versjonen også kun er 12.91-93, (ikke til de før) så det er mulig at den nye igniteren kom samtidig med det nye understellet osv. på MR2'ene (sjekk i EPG)
CelicaTurbo skrev:- PowerFC kan konfigureres til å håndtere en endring av dysestørrelse ved å taste inn en konversjonsfaktor. F.eks om PowerFC'en er programmert orginalt for 550 dyser kan man taste inn 0.64 for å tilpasse programmet nye 850 dyser (550/850=0.64). Dere som har kludret med PowerFC og commanderen før, er det også mulig å konvertere til mindre 440 dyser ved å bruke konversjonsfaktoren 1.25? Ifølge manualen til commanderen (håndkontrolleren) ser det ut til at det er mulig men det står ikke spesifikt. Om dette er mulig kan det tillate bruk av 3. gen PowerFC uten å bytte til større dyser, derfor min interesse i det spørsmålet.
Fullt mulig å justere både for større og mindre dyser ja.

CelicaTurbo skrev:- PowerFC kan også konfigureres med en prosentmessig tilpassing av signalet fra trykksensoren over 8 punkter av sensorens hele spenn av voltverdier, manualen til commanderen. Jeg har tro på at dette kan brukes til å tilpasse PowerFC'ens forventede signal fra 3. gen trykksensor til å passe overens med 2. gen sensorens signal. Noen som har lekt med PowerFC men har tro på at dette ikke vil gå?
Dette bør gå utmerket. Er jo bare kalibreringen du må endre på, akkurat samme prosedyre som når vi putter i GM 3Bar (men andre tall såklart).
CelicaTurbo skrev:- Siste spørsmålet tror jeg ikke noen kan svare på, men den adapterplaten internt i PowerFC som er brukt for å tilpasse wiring mellom forskjellige modeller, har noen tatt en titt på denne og vurdert hvor vanskelig det er å lage en slik selv etter å ha målt seg frem til hvilke pinner i platen som leder til hva i ECU-kontakten? Jeg ser for meg at om dette er en simpel PCB så er det bedre å endre wiring på det punktet slik det er gjort i AP-versjonen, enn det er å kutte og spleise i orginal wiringen min.
Ingen vits å kutte og spleise uansett. Toyota-pluggene er laget så du kan løsne "sikringen" og lirke ut pinnene en etter en. Så stokker du de rundt til de kommer på riktig pinne og putter de inn igjen. Tipper det maks er 2-3 ledninger du eventuelt må skjøyte/trekke ekstra. :wink:
CelicaTurbo skrev:Så, noe synsing på disse punktene hadde vært greit. Jeg har søkt gjennom hele mr2oc.com og lett etter annen info men det ser ut til at jeg er den første som har lurt på om PowerFC kan tilpasses en umodifisert 2. gen på dette viset. De som har gjort dette før bygger om sin 2. gen til å ligne en 3. gen ved å bruke 3. gen trykksensor og tempsensor i innsuget samt bytte dyser. Jeg vurderer muligheten for å bruke en 3. gen tempsensor, men bruke standard 440 dyser og standard trykksensor i innsuget. Jeg synes egentlig det er rart at ingen har spurt om dette tidligere i alle de powerfc-på-2.gen diskusjonene som jeg har funnet.
Grunnen er nok at alle skal ha masse hester for pengene, så da kjøper de stor turbo og alt mulig FØR de tenker på at de trenger EMS. Ender da med å oppgradere dyser, pumpe osv. samtidig som de setter inn f.eks. en PFC... og dermed ikke så mye spørsmål om tilnærma orginale oppsett. :wink:
CelicaTurbo skrev:En PowerFC kan skaffes for ca et godt stykke under 10.000, mens en AP-versjon koster såpass mye ekstra at det trolig koster det samme å oppgradere dyser og trykksensor til de fra 3. gen istedet. Derfor er en orginal PowerFC på en umodifisert motor mulig ved et fåtall måneders sparing, mens en mer vanlig løsning fort koster det dobbelte.
Begge løsningene fungerer nok like bra. Spørsmålet er vel mer om du vil ha plug'n play, eller litt mer arbeid og spare litt penger.
CelicaTurbo skrev:Jeg er klar over at Datalogit-kittet gir en del ekstra kontroll over konversjonsfaktorer til dyser og trykksensor, men har et håp om at den håndholdte commanderen som følger med er tilstrekkelig for et basis brukendes utgangspunkt kombinert med sikre tenningspunkt og bensin justert grovt i rik retning med bredbåndslambda på gaten.
Kalkuler uansett med at du må gå over hele mappet hvis du skal ha det sikkert. Både fordi det er beregnet på en 3.gen som er litt forskjellig og fordi det som ligger innpå ikke er godt nok uansett.

For småjusteringer duger håndkontrolleren, men for mapping er Datalogit et must etter min mening ihvertfall. Skal du på dyno og mappe har du spart inn den Datalogiten i løpet av en dag eller to på dynoen uansett fordi ting går MYE raskere og mer oversiktlig.

#158422  av CelicaTurbo

Ok, takker for gode svar. Det ser ut til at boksen kan brukes slik jeg forventer. Jeg er ellers også klar over at pinnene i wiringen kan flyttes men tanken var å holde dette slik at det fortsatt var gjort på et minutt å bytte til orginal ECU, derfor enten mekke et adapter, eller bruke den kontakten som var internt i powerfc'en ;) Datalogit er et must, både for programmering og logging men håpte å gjøre dette til en stegvis prosess.. så får jeg se hva bil dette ender i, løper med tankene om å få en MR2 igjen men fornuften tar meg vel om noen dager igjen :oops: