Det er vel et fåtall personer her som har noen erfaring med PowerFC og det er vel med 3. gen, men jeg prøver en post på "eget" forum før jeg prøver http://www.mr2oc.com (de er så utrolig påståelig på den amerikanske kanten av verden så vanskelig å skille reell fra fake fakta).
Vurderer PowerFC til min 2. gen motor. Har ikke penger men prøver å finne ut hva som er absolutt nødvendig for å få dette til å fungere på bilen for en periode. PowerFC er egentlig kun konstruert for 3. gen motorer men det er folk som har montert denne på 2. gen ved å flytte en del pinner i orginal plugg til ECU, samt montere 3. gen trykksensor, tempsensor og bensindyser. Det eksisterer også en "AP-Engineering" versjon som koster en del mer, men denne er PnP med 91+ 2. gen motor. Denne er internt omkonfiguert til korrekt wiring ved å endre på en liten PCB-plate som fungerer som en adapterplugg i PowerFC'en. Nedenfor er et bilde av orginal og AP versjon av PowerFC, begge har dette avlange firkantede adapteret. Hensikten med adapteret er å lettere tilpasse hardwaren i PowerFC til alle forskjellige bilmodeller som støttes. AP-versjonen inneholder også alternativ dyser 440 og alternativ trykksensor, slik at man i konfigurasjonen kan velge at man har orginal 2. gen trykksensor og dyser (for å kjøre uten AFM, men kun til maks 1.1 bar trykk). Eventuellt kan man også velge 3. gen trykksensor og/eller dyser i instillingene om man oppgraderer til dette.
Så, det var en lang introduksjon av hva jeg har funnet ut, så mine spørsmål og egne synsinger:
- PowerFC kan konfigureres til å håndtere en endring av dysestørrelse ved å taste inn en konversjonsfaktor. F.eks om PowerFC'en er programmert orginalt for 550 dyser kan man taste inn 0.64 for å tilpasse programmet nye 850 dyser (550/850=0.64). Dere som har kludret med PowerFC og commanderen før, er det også mulig å konvertere til mindre 440 dyser ved å bruke konversjonsfaktoren 1.25? Ifølge manualen til commanderen (håndkontrolleren) ser det ut til at det er mulig men det står ikke spesifikt. Om dette er mulig kan det tillate bruk av 3. gen PowerFC uten å bytte til større dyser, derfor min interesse i det spørsmålet.
- PowerFC kan også konfigureres med en prosentmessig tilpassing av signalet fra trykksensoren over 8 punkter av sensorens hele spenn av voltverdier, manualen til commanderen. Jeg har tro på at dette kan brukes til å tilpasse PowerFC'ens forventede signal fra 3. gen trykksensor til å passe overens med 2. gen sensorens signal. Noen som har lekt med PowerFC men har tro på at dette ikke vil gå?
- Siste spørsmålet tror jeg ikke noen kan svare på, men den adapterplaten internt i PowerFC som er brukt for å tilpasse wiring mellom forskjellige modeller, har noen tatt en titt på denne og vurdert hvor vanskelig det er å lage en slik selv etter å ha målt seg frem til hvilke pinner i platen som leder til hva i ECU-kontakten? Jeg ser for meg at om dette er en simpel PCB så er det bedre å endre wiring på det punktet slik det er gjort i AP-versjonen, enn det er å kutte og spleise i orginal wiringen min.
Så, noe synsing på disse punktene hadde vært greit. Jeg har søkt gjennom hele mr2oc.com og lett etter annen info men det ser ut til at jeg er den første som har lurt på om PowerFC kan tilpasses en umodifisert 2. gen på dette viset. De som har gjort dette før bygger om sin 2. gen til å ligne en 3. gen ved å bruke 3. gen trykksensor og tempsensor i innsuget samt bytte dyser. Jeg vurderer muligheten for å bruke en 3. gen tempsensor, men bruke standard 440 dyser og standard trykksensor i innsuget. Jeg synes egentlig det er rart at ingen har spurt om dette tidligere i alle de powerfc-på-2.gen diskusjonene som jeg har funnet.
En PowerFC kan skaffes for ca et godt stykke under 10.000, mens en AP-versjon koster såpass mye ekstra at det trolig koster det samme å oppgradere dyser og trykksensor til de fra 3. gen istedet. Derfor er en orginal PowerFC på en umodifisert motor mulig ved et fåtall måneders sparing, mens en mer vanlig løsning fort koster det dobbelte.
Jeg er klar over at Datalogit-kittet gir en del ekstra kontroll over konversjonsfaktorer til dyser og trykksensor, men har et håp om at den håndholdte commanderen som følger med er tilstrekkelig for et basis brukendes utgangspunkt kombinert med sikre tenningspunkt og bensin justert grovt i rik retning med bredbåndslambda på gaten.
Så, noen som har noe lurt å si?
Vurderer PowerFC til min 2. gen motor. Har ikke penger men prøver å finne ut hva som er absolutt nødvendig for å få dette til å fungere på bilen for en periode. PowerFC er egentlig kun konstruert for 3. gen motorer men det er folk som har montert denne på 2. gen ved å flytte en del pinner i orginal plugg til ECU, samt montere 3. gen trykksensor, tempsensor og bensindyser. Det eksisterer også en "AP-Engineering" versjon som koster en del mer, men denne er PnP med 91+ 2. gen motor. Denne er internt omkonfiguert til korrekt wiring ved å endre på en liten PCB-plate som fungerer som en adapterplugg i PowerFC'en. Nedenfor er et bilde av orginal og AP versjon av PowerFC, begge har dette avlange firkantede adapteret. Hensikten med adapteret er å lettere tilpasse hardwaren i PowerFC til alle forskjellige bilmodeller som støttes. AP-versjonen inneholder også alternativ dyser 440 og alternativ trykksensor, slik at man i konfigurasjonen kan velge at man har orginal 2. gen trykksensor og dyser (for å kjøre uten AFM, men kun til maks 1.1 bar trykk). Eventuellt kan man også velge 3. gen trykksensor og/eller dyser i instillingene om man oppgraderer til dette.
Så, det var en lang introduksjon av hva jeg har funnet ut, så mine spørsmål og egne synsinger:
- PowerFC kan konfigureres til å håndtere en endring av dysestørrelse ved å taste inn en konversjonsfaktor. F.eks om PowerFC'en er programmert orginalt for 550 dyser kan man taste inn 0.64 for å tilpasse programmet nye 850 dyser (550/850=0.64). Dere som har kludret med PowerFC og commanderen før, er det også mulig å konvertere til mindre 440 dyser ved å bruke konversjonsfaktoren 1.25? Ifølge manualen til commanderen (håndkontrolleren) ser det ut til at det er mulig men det står ikke spesifikt. Om dette er mulig kan det tillate bruk av 3. gen PowerFC uten å bytte til større dyser, derfor min interesse i det spørsmålet.
- PowerFC kan også konfigureres med en prosentmessig tilpassing av signalet fra trykksensoren over 8 punkter av sensorens hele spenn av voltverdier, manualen til commanderen. Jeg har tro på at dette kan brukes til å tilpasse PowerFC'ens forventede signal fra 3. gen trykksensor til å passe overens med 2. gen sensorens signal. Noen som har lekt med PowerFC men har tro på at dette ikke vil gå?
- Siste spørsmålet tror jeg ikke noen kan svare på, men den adapterplaten internt i PowerFC som er brukt for å tilpasse wiring mellom forskjellige modeller, har noen tatt en titt på denne og vurdert hvor vanskelig det er å lage en slik selv etter å ha målt seg frem til hvilke pinner i platen som leder til hva i ECU-kontakten? Jeg ser for meg at om dette er en simpel PCB så er det bedre å endre wiring på det punktet slik det er gjort i AP-versjonen, enn det er å kutte og spleise i orginal wiringen min.
Så, noe synsing på disse punktene hadde vært greit. Jeg har søkt gjennom hele mr2oc.com og lett etter annen info men det ser ut til at jeg er den første som har lurt på om PowerFC kan tilpasses en umodifisert 2. gen på dette viset. De som har gjort dette før bygger om sin 2. gen til å ligne en 3. gen ved å bruke 3. gen trykksensor og tempsensor i innsuget samt bytte dyser. Jeg vurderer muligheten for å bruke en 3. gen tempsensor, men bruke standard 440 dyser og standard trykksensor i innsuget. Jeg synes egentlig det er rart at ingen har spurt om dette tidligere i alle de powerfc-på-2.gen diskusjonene som jeg har funnet.
En PowerFC kan skaffes for ca et godt stykke under 10.000, mens en AP-versjon koster såpass mye ekstra at det trolig koster det samme å oppgradere dyser og trykksensor til de fra 3. gen istedet. Derfor er en orginal PowerFC på en umodifisert motor mulig ved et fåtall måneders sparing, mens en mer vanlig løsning fort koster det dobbelte.
Jeg er klar over at Datalogit-kittet gir en del ekstra kontroll over konversjonsfaktorer til dyser og trykksensor, men har et håp om at den håndholdte commanderen som følger med er tilstrekkelig for et basis brukendes utgangspunkt kombinert med sikre tenningspunkt og bensin justert grovt i rik retning med bredbåndslambda på gaten.
Så, noen som har noe lurt å si?

Sist redigert av CelicaTurbo den 25 feb 2006 17:34, redigert 1 gang totalt.
- Kristian - grunnlegger ts-ogn (tidligere mr2-ogn)
1992 US MR2 Turbo sjøgrønn
solgt: 1992 MR2 blågrønn
solgt: 1990 Celica Turbo
Takk til forumbruker kake for avatarbildet
1992 US MR2 Turbo sjøgrønn
solgt: 1992 MR2 blågrønn
solgt: 1990 Celica Turbo
Takk til forumbruker kake for avatarbildet