TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Motor problemer

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt alle andre Toyota modeller
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt alle andre Toyota modeller
 #161168  av gnmfr

Et stykk bil er levert på verksted for 20 min siden og jeg sitter å lurer litt på hva problemet kan ha vært :?

Kjørte rolig i 80 km/t bortover en vei, girer ned først til 3. gir så til 2. gir for å ta av til høyre... svinger inn på den nye veien og gir litt gass igjen... Da skjer det... Bilen bare stoppa, og det finnes ikke kompresjon når jeg prøver å starte den :? motoren var ikke varmere enn normalt og har kjørt ganske rolig i hele dag :? hadde full tank og alt funka heelt perfekt som vanlig...

Noen som veit hva problemet kan være? hva som har skjedd og hvorfor det har skjedd? Glad jeg har bilen 100% orginal og garantien er i behold... Kjører ikke sånn ekstremt hardt egentli, men drar den ut i ny og ne... Hittil er ikke noe rørt i motorn (er så glad jeg ikke har hatt råd til kn filter og sånt nå, hadde slita med garantien da :lol: )

#161175  av GT4 CS

Høres ut som reg reima di har ryki synes jeg. Har kunn vært borti samme sak en gang før, men da var det en motorblokk som eksploderte

#161180  av sleeper

var det ingen motstand når du dron på startern??

høres IKKE bra ut!
kansje det blir ny motor på deg!?!? :D

#161187  av gnmfr

Trur innerst inne det er register reima jeg også... Håper ihvertfall ikke blokka eksploderte :lol: trur jeg hadde merka det :lol:

Omtrent ikke motstand nei... Hørt samma lyden fra moppa et par ganger, og det blei dyrt nok det :lol: Hvis det blir ny motor så veit jeg om en som skal tigge til seg den gamle ihvertfall, kjekt å ha :wink: men håper egentli det bare er no smått, selv om jeg innerst inne veit at det ikke er det :cry:

Skjønner bare ikke hvordan det er mulig etter 700 mil :shock: Har ikke brukt bilen 3 månder enda en gang :cry: Blir vel en sliiiten rolla på meg nå da med 90 illsinte hester en ukes tid framover :lol:

#161189  av sleeper

surt det der!
men du får trøste deg med at du har garanti på`n!

#161190  av GT4 CS

Om du sprengte motoren din ville du merket det, masse skummle lyder og deler som flyr rundt i motoren hehe. Får håpe motoren tålte det om det var regreim da. Uansett bra det er garanti igjen på den

#161233  av Biggen

He he... Det er rart hvor fort, lydløst og smertefritt bilen dør når reg reima sliter ja... Har personlig erfaring med det....! :oops: :)
Som GT4 CS sier... Får håpe stempla og ventilene dine har tålt dette.
Hvis ikke blir det jo ny motor på deg, og det er vel ikke så ille det ville jeg tro.... :)

#161259  av ST205RR

mener bestemt at alle ZZ motorene har registerkjede og ikke reim....
håper det ordner seg :D

#161279  av larsst185

Jepp.har kjede

#161309  av gnmfr

Ville vel hørt hvis et kjede gikk løpsk nedi der? av erfaring så kan ihvertfall kjeder ødlegge en go del på sin ferd :?

Ventilane skal vistnok være bra, det er på en måte litt positivt kanskje, hadde jo ikke gjort no med ny motor men :lol: De hadde søkt etter feilkoder, men hadde ikke finni noen... Og ventilane og litt annet smått var sjekka så det var fint... Mer har de ikke giddi å gjort på en hel dag...

Men som dere sier, går utrolig fort og lydløst... I det ene øyeblikket var motorn helt perfekt å gjøre, ingen problemer i det hele tatt, og plutselig så var det som om jeg rant ut en bakke mens jeg prøvde å trill starte den på gir uten å ha tenninga på... Kutta brått ut... Hørte noen fine ulyder pluss at clutshen oppførte seg helt merkelig i et lite sekund, det var alt :roll:

#161312  av sleeper

gnmfr skrev:Ville vel hørt hvis et kjede gikk løpsk nedi der? av erfaring så kan ihvertfall kjeder ødlegge en go del på sin ferd :?

Ventilane skal vistnok være bra, det er på en måte litt positivt kanskje, hadde jo ikke gjort no med ny motor men :lol: De hadde søkt etter feilkoder, men hadde ikke finni noen... Og ventilane og litt annet smått var sjekka så det var fint... Mer har de ikke giddi å gjort på en hel dag...

Men som dere sier, går utrolig fort og lydløst... I det ene øyeblikket var motorn helt perfekt å gjøre, ingen problemer i det hele tatt, og plutselig så var det som om jeg rant ut en bakke mens jeg prøvde å trill starte den på gir uten å ha tenninga på... Kutta brått ut... Hørte noen fine ulyder pluss at clutshen oppførte seg helt merkelig i et lite sekund, det var alt :roll:

hm... hvis clutchen fjusket også så kan det jo være at svinghjulsboltene el.lign har knekt! og da vil du heller ikke få motstand når du drar på starteren da den går på svinghjulet!
nå vet jeg ikke helt hva ecu bruker som trigger til tenning og dyser, men hvis det står et trigger hjul i nærheten av clutchen , så kan det også forklare at den stoppet!

#161313  av sleeper

foresten: fikk du satt den i gir? og var det motstand når du rullet?

#161315  av gnmfr

sleeper skrev:
gnmfr skrev:Ville vel hørt hvis et kjede gikk løpsk nedi der? av erfaring så kan ihvertfall kjeder ødlegge en go del på sin ferd :?

hm... hvis clutchen fjusket også så kan det jo være at svinghjulsboltene el.lign har knekt! og da vil du heller ikke få motstand når du drar på starteren da den går på svinghjulet!
nå vet jeg ikke helt hva ecu bruker som trigger til tenning og dyser, men hvis det står et trigger hjul i nærheten av clutchen , så kan det også forklare at den stoppet!
Vært inne på tanken om at svinghjulet kan ha løsna, men har aldri vært nedi motorn og veit helle rikke hvor startern er kobla opp, men hvis den går på svinghjulet så vil bare svinghjulet gå rundt når jeg trykker inn startern... Hvis jeg prøver å trillstarte den da så vil den uansett få feil tenning så den ikke starter... Vært borti nøyaktig det der før :lol: Om clutshen virka litt mekrelig kan selvfølgelig ha noe med å gjøre at jeg ikke hadde den ordentlig inne med en gang elle rno sånt, tar tross alt litt tid før du reagerer ordentli når sånt skjer...

Svinghjulet kan det være for har ved et uhell prøvd å starte den en gang når motorn var igang, klåfingra gutter som starter motorn uten at jeg ser det :? men ville tru at den tålte det en gang lissom, skjedde for et par dager siden... Må sikkert gjenge opp og hele pakka hvis dette er problemet... I slike tilfeller er jeg glad jeg har garanti :P Kjørt veldig rolig de siste dagene også siden piggane mine forsvinnger veldig fort på asvalten så har jeg omtrent ikke gitt på litt en gang...

Trur de utpå funmark ler godt av meg neste gang jeg kommer utom der... Fikk lappen for 3 månder, henta den for rett over 3 månder siden så de veit at jeg akkurat har fått lappen også... Og hittil har jeg klart å tatt frontfangern, en lykt, panser++ på bilen til faren min på grunn av en som kom rett ut ifra en parkeringsplass uten å stoppe... og nå står rollan der... Er ikke rart jeg blir blakk :cry:

Den var i gir når jeg stoppa, kjørte... Etter dette så prøvde jeg aldri å noe mer på å starte utenom å prøve å starte den et par ganger... Gadd ikke styre med det når jeg veit jeg har gratis service på sånt... Men girkassa virka det som om funka bra hvis det var det du tenkte på :wink: var som normal etterpå selv om ikke motorn var igang... Clutshen funka også fint etterpå for trilla noen meter nedover for å komme inn på en busstopp... Stoppa heldigvis i nedover bakke :lol:

#161397  av gnmfr

Raport:
Funmark er fortsatt like treige til å finne ut av problemet... Dagens konklusjon fra de er at den ikke eier kompresjon, men at alt funker som det skal ellers... De vurderer nå å bare bytte motor i den...

Det jeg da lurer på om det er hvert å få tak i den gamle motorn selv? Kunne vært litt moro hvis den ikke er alt for herpa... Kan lett få sponsere til å bli med på et lite prosjekt, borra den opp, smidde stempeler og den pakka, turbo+++ Hva mener dere? Hvor mye kan en sånn motor være hvert etter at den er skjært? :?

Har sikkert klart å svi høll i stempelene eller no sånt, feiltenning kan jo forårsake det (erfaring :P ) for eksempel... Har ikke peiling på hva problemet kan være :roll: Leste litt rundt på et australsk forum for noen minutter siden... Var vist litt trøbbel me 2zz motorn, var en fyr der som hadde klart å tatt to motorer på 27000 km... Flere som hadde begynt å brenne++ Noen andre som har hatt trøbbel med denna motorn? :?