Jeg ville anbefalt deg å bruke en delsyntetisk olje som er beregnet for biler som har gått over 100 000 km eller Castrol EDGE 10W-60. Valvoline og Castrol har 2 meget bra delsyntetiskoljer som passer bra. Valvoline 10W-40 og castrol 15W-40, dvs Castrol sin kan bli litt for tyktflytende.
Forskjellen på syntetisk og delsyntetisk er at delsyntetisk er mineralsk olje (pumpet opp fra nordsjøen) som er tilsatt syntetiske stoffer for å gi bedre søring. Og syntetisk olje er fremstilt på labratorium.
Hvis du vil ha den beste oljen til din bil, ville jeg anbefalt deg Castrol EDGE 10W-60 fullsyntetisk(pris ca600 pr 4 liter)! Men hvis du har brukt mineralsk før, da spesielt shell sin! Snakker av egen erfaring! Bør du ta en innvendig motorvask først, for å fjerne slaggstoffer og soting som mineralske oljer ikke fjerner men heller legger igjenn/produserer! QMI har en som virker meget bra! Pris: rundt 160.- kr.
Fordelen med Castrol EDGE er at den er "magnetisk" og holder seg dermed opp i systemed og smører fra det sekundet du vrir om nøkkelen. Med vanlige oljer må du kjøre i ca 10 minutter før oljen begynner å smøre som den skal, derfor blir ikke motoren så slitt som med vanlige oljer som gir stor slitasje ved kaldstart. Den er laget for å tåle ekstreme påkjenninger og begynner ikke å koke slik som andre oljer kan gjøre ved høye temperaturer! Samtidig er det stoffer i oljen som gir tilbake liv i pakninger, dvs oljelekasjer blir tettet!
http://www.castrol.com/castrol/generics ... Id=7009470
Hvis du kjører normalt og ikke presser motoren spesielt, bruk Valvoline High milage 10W-40. Den har også stoffer som tetter oljelekkasjer. Pris 339.- for 4 liter. Fått mye skryt for den oljen, om at den tetter oljelekasjer og stopper ulyder i motor.
Oljen er "blodet" til motoren, bryr du deg om bilen din og skal ha den i noen år til, lønner det seg å bruke en skikkelig olje!