TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Hvilken olje til Corolla 1994modell

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt alle andre Toyota modeller
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt alle andre Toyota modeller

#163412  av Rollaole

Kjører på halv syntetisk jeg, Går helt fint det, shell olje..
Men vurderer og bytte til selenia..
Jeg har 95 modell som har gått 156000t

#163431  av Henrik

Jeg kjører delsyntetisk på min, motoren har gått ca 25.000

Funker som fy det...

#163438  av Fangoria

Ok
Var innom funnemark og en der påstod at en skulle bruke helsyntetisk, men det var vel bare for å få selge kanskje :roll:
En jeg kjenner har en Carina E og bruker mineralolje og han mente at dette ville fungere bra på min bil, noe det sikkert gjør.
Da går jeg for halvsyntetisk eller mineral tenker jeg :)

#163586  av Henrik

Den eneste grunnen til at han sa helsyntetisk var for å tjene penger garantert...

Mineral er sikkert også bra.

Prisen er stort sett lik på delsyntetisk å mineral...

litt dyrere med delsmen det er ikke mye....

#163595  av CreeVal

Min bil kjører kun helsyntetisk, selv om det kanskje ikke er nødvendig.
Only the best heter det vel.

Neste gang er det Mobil 1 olje for alle pengene, snakk om kanskje 100 kr forskjell for 4 liter, så jeg går nok for den. Dessuten får jeg jo 30% rabatt, så det hjelper jo litt :)

#163597  av lexusmann

Jeg hadde på Mobil 1 nå for ikke så lenge siden...dyrt? jada, men tror det har noe å si i lengden..30 % rabatt?? Hvordan fikk du det??

#163600  av CreeVal

Jobber på bensinstasjon :)

#163602  av lexusmann

ahh...noen som har det... :wink:
 #165054  av proson

Jeg ville anbefalt deg å bruke en delsyntetisk olje som er beregnet for biler som har gått over 100 000 km eller Castrol EDGE 10W-60. Valvoline og Castrol har 2 meget bra delsyntetiskoljer som passer bra. Valvoline 10W-40 og castrol 15W-40, dvs Castrol sin kan bli litt for tyktflytende.

Forskjellen på syntetisk og delsyntetisk er at delsyntetisk er mineralsk olje (pumpet opp fra nordsjøen) som er tilsatt syntetiske stoffer for å gi bedre søring. Og syntetisk olje er fremstilt på labratorium.

Hvis du vil ha den beste oljen til din bil, ville jeg anbefalt deg Castrol EDGE 10W-60 fullsyntetisk(pris ca600 pr 4 liter)! Men hvis du har brukt mineralsk før, da spesielt shell sin! Snakker av egen erfaring! Bør du ta en innvendig motorvask først, for å fjerne slaggstoffer og soting som mineralske oljer ikke fjerner men heller legger igjenn/produserer! QMI har en som virker meget bra! Pris: rundt 160.- kr.

Fordelen med Castrol EDGE er at den er "magnetisk" og holder seg dermed opp i systemed og smører fra det sekundet du vrir om nøkkelen. Med vanlige oljer må du kjøre i ca 10 minutter før oljen begynner å smøre som den skal, derfor blir ikke motoren så slitt som med vanlige oljer som gir stor slitasje ved kaldstart. Den er laget for å tåle ekstreme påkjenninger og begynner ikke å koke slik som andre oljer kan gjøre ved høye temperaturer! Samtidig er det stoffer i oljen som gir tilbake liv i pakninger, dvs oljelekasjer blir tettet!

http://www.castrol.com/castrol/generics ... Id=7009470

Hvis du kjører normalt og ikke presser motoren spesielt, bruk Valvoline High milage 10W-40. Den har også stoffer som tetter oljelekkasjer. Pris 339.- for 4 liter. Fått mye skryt for den oljen, om at den tetter oljelekasjer og stopper ulyder i motor.

Oljen er "blodet" til motoren, bryr du deg om bilen din og skal ha den i noen år til, lønner det seg å bruke en skikkelig olje!
Vedlegg
Valvoline.jpg
Valvoline.jpg (4.38 kiB) Vist 1425 ganger
Castrol.jpg
Castrol.jpg (6.19 kiB) Vist 1425 ganger

#165061  av ErikG

Vil ikke anbefale Shell olje ihvertfall!! Blir mye slagg dannelser etter denne olja!!

#165074  av proson

ErikG skrev:Vil ikke anbefale Shell olje ihvertfall!! Blir mye slagg dannelser etter denne olja!!
Jepp, også et problem med Shell oljen er at den koker ved høye temperaturer! Og blir hvit og nermest som grøt/gele under slike påkjenninger. Ikke bra! :?

#165118  av Fangoria

Hei, har kjøpt mineralolje av Elf mineral sport txi, 10W40, hvordan er denne oljen?

Jeg har snakket med noen og de mente jeg ikke burde bruke helsyntetisk siden motoren har gått så langt.

Men Castrol EDGE 10W-60 er kanskje et unntak siden den er "magnetisk" som du mener, men den var dyr da :shock:
Uansett takk for info om olje :)

#165121  av Henrik

Helsyntetisk ødelegger pakningene på gamle motorer, noe som resulterer i høyt oljeforbruk å lekasjer

#165124  av Johansen

Kan vell være derfor min toppakning begynner å lekke ;\

Kjørte 1uke på shell olje på en forrige motoren min, og det resulterte i at rådan for til ******** .. så shell olje å litt hard kjøring = no good ..

Kjører idag på helsyntetisk olje fra castrol :) 10w 30 el noe sånt