ve får se hva som skjer

Andreazz skrev:Aluminium ruster ikkeUten å syregrunne aluminiumen tror jeg den kan komme til å flasse av fort(har gjort det selv!)![]()
Etter glassblåsingen danner det seg et oksidsjikt på aluminiumen som blir som et beskytende lag mot yttre påvirkinger.
Orginalt så er jo disse delene også ubehandlet, den korosjonen du ser på de nå har jo kommet etter 14-15 år!
Larsen skrev:Oksidsjiktet er ingenting som kan flasse av, det er kun et tynnt lag av aluminiumen som reagerer med luften (oksygen) som danner et kjemisk beskyttende lag,- Oksidsjiktet! Dette skjer av seg selv, og er ingenting man "legger" selv..Andreazz skrev:Aluminium ruster ikkeUten å syregrunne aluminiumen tror jeg den kan komme til å flasse av fort(har gjort det selv!)![]()
Etter glassblåsingen danner det seg et oksidsjikt på aluminiumen som blir som et beskytende lag mot yttre påvirkinger.
Orginalt så er jo disse delene også ubehandlet, den korosjonen du ser på de nå har jo kommet etter 14-15 år!
Andreazz skrev:Det er ikke noe problem med tanke på at den ikke spiser metallet, men den ødelegger grunnlaget for lakken da.Larsen skrev:Oksidsjiktet er ingenting som kan flasse av, det er kun et tynnt lag av aluminiumen som reagerer med luften (oksygen) som danner et kjemisk beskyttende lag,- Oksidsjiktet! Dette skjer av seg selv, og er ingenting man "legger" selv..Andreazz skrev:Aluminium ruster ikkeUten å syregrunne aluminiumen tror jeg den kan komme til å flasse av fort(har gjort det selv!)![]()
Man kan se dette laget ved å pusse med f.eks en 3Mscoth-pad på et område, da pusser man bort oksidsjiktet og man ser at aluminumen får en lysere, "renere" farge.. Oksidsjiktet får en mørkere, gråere nyanse etterhvert som det dannes.
Så hvis man ikke bruker nakne alu.deler som offer-anode på en Ubåt, skal ikke korrosjon være noe stort problem oppi motorommet, og da snakker jeg om biler som ikke kjøres hele vinteråret i saltslaps uten vask