TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Artic Racing mr2 turbo

• Bil-, motor- og stereoprosjekter.
Bil-, motor- og stereoprosjekter.

#165722  av Andreazz

Aluminium ruster ikke :wink:
Etter glassblåsingen danner det seg et oksidsjikt på aluminiumen som blir som et beskytende lag mot yttre påvirkinger.
Orginalt så er jo disse delene også ubehandlet, den korosjonen du ser på de nå har jo kommet etter 14-15 år!

#165724  av SMT

tanks.. det viste jeg ikke. da har jeg fått gal informaskjon......

ve får se hva som skjer :D

#165776  av sleeper

PS: alu ruster ikke! :wink:

foresten: hør om det er noen som elokserer deler... hadde vært tøft og få elokstert noen av alu delene! (blant annet fuel railen!)

#165781  av SMT

oki. skal høre om det er noen som kan elokserer delene mine...

ps: hvordan blir ting seende ut med eloksering av alu? hvilken type overflate behandling er det???

#165793  av SMT

det såg råbra ut! men koster sikkert mye og få det gjort?

men skal høre om noen hær i om rådet kan gjøre det :D
Sist redigert av SMT den 09 apr 2006 10:54, redigert 1 gang totalt.

#165796  av TheStig

fy fan for en jævlig TB ! Den bilen kan da aldri ha hatt fin tomgang og lavt forbruk ?!

Ellers, jævli bra prosjekt :D

#165802  av SMT

sånn blir TB'en når oljeringene er fast brente. den har aldri hatt noe stygg tomgang på det lille året jeg har hatt bilen eller dyrt forbruk. men det gjør jo heller ikke fastbrente stmpelringer... :wink:

var bare dyr i oljeforbruk! :cry:

vist du ser på ventilene i toppen så ser du at det er mye mere sotete og oljebelgge på de en det normalt ville vært... vi viste jo ikke at stempelringene var fastbrente når toppen var av sist gang da de nye ventilene og tettingen var instalert....

#165820  av SMT

har ikke fått til og lagt inn bilder av eff.anlegget enda. men hære er noen bilder av foringene mine :D

og clutchen min,, spec stage 4 med midium har tykkplate,(har, skulle vist ikke kunne brukes til noe annet en dragg?)
Vedlegg
spec stage 4.JPG
spec stage 4.JPG (71.35 kiB) Vist 1304 ganger
urethane kit.JPG
urethane kit.JPG (80.19 kiB) Vist 1304 ganger

#165822  av SMT

her er noen bilder med gir kassen i atomer.. bytter synk ringer og lager:)

har ikke blitt fædig enda, mangler 2 stk. lager til 3gir kubben. :cry:
Vedlegg
gir kasse overhaling 3.JPG
gir kasse overhaling 3.JPG (85.12 kiB) Vist 1313 ganger
gir kasse overhaling 2.JPG
gir kasse overhaling 2.JPG (106.01 kiB) Vist 1301 ganger
gir kasse overhaling.JPG
gir kasse overhaling.JPG (112.24 kiB) Vist 1306 ganger

#165823  av SMT

nå begynner jeg og glede meg til påsken er hær, da skal bilen begynnes på.. pusse ned og litt sparkles etter transportskade... og når mann får sånne bilder til og motivere for sommern håper jeg bare på at jeg blir færdig i tide,med alt :D
Vedlegg
hot.jpg
hot.jpg (43.95 kiB) Vist 2676 ganger

#165825  av SMT

hær er noen bilder etter lakering av innsugmanifoilen...

og ett av copper radiatoren færdig koks sprayet for og se mest mulig orginal ut :D
Vedlegg
copper radiator.jpg
copper radiator.jpg (91.63 kiB) Vist 1303 ganger
lakket manifoil 2.jpg
lakket manifoil 2.jpg (69.23 kiB) Vist 1309 ganger
lakket manifoil.jpg
lakket manifoil.jpg (58.68 kiB) Vist 1312 ganger

#165888  av Larsen

Andreazz skrev:Aluminium ruster ikke :wink:
Etter glassblåsingen danner det seg et oksidsjikt på aluminiumen som blir som et beskytende lag mot yttre påvirkinger.
Orginalt så er jo disse delene også ubehandlet, den korosjonen du ser på de nå har jo kommet etter 14-15 år!
Uten å syregrunne aluminiumen tror jeg den kan komme til å flasse av fort(har gjort det selv!)

Kan bli spennede å se om klutsjen blir "god" da. Er det Karbon?

#165946  av Andreazz

Larsen skrev:
Uten å syregrunne aluminiumen tror jeg den kan komme til å flasse av fort(har gjort det selv!)
Oksidsjiktet er ingenting som kan flasse av, det er kun et tynnt lag av aluminiumen som reagerer med luften (oksygen) som danner et kjemisk beskyttende lag,- Oksidsjiktet! Dette skjer av seg selv, og er ingenting man "legger" selv..
Man kan se dette laget ved å pusse med f.eks en 3Mscoth-pad på et område, da pusser man bort oksidsjiktet og man ser at aluminumen får en lysere, "renere" farge.. Oksidsjiktet får en mørkere, gråere nyanse etterhvert som det dannes.
Så hvis man ikke bruker nakne alu.deler som offer-anode på en Ubåt, skal ikke korrosjon være noe stort problem oppi motorommet, og da snakker jeg om biler som ikke kjøres hele vinteråret i saltslaps uten vask :wink:

#165972  av Larsen

Andreazz skrev:
Larsen skrev:
Oksidsjiktet er ingenting som kan flasse av, det er kun et tynnt lag av aluminiumen som reagerer med luften (oksygen) som danner et kjemisk beskyttende lag,- Oksidsjiktet! Dette skjer av seg selv, og er ingenting man "legger" selv..
Man kan se dette laget ved å pusse med f.eks en 3Mscoth-pad på et område, da pusser man bort oksidsjiktet og man ser at aluminumen får en lysere, "renere" farge.. Oksidsjiktet får en mørkere, gråere nyanse etterhvert som det dannes.
Så hvis man ikke bruker nakne alu.deler som offer-anode på en Ubåt, skal ikke korrosjon være noe stort problem oppi motorommet, og da snakker jeg om biler som ikke kjøres hele vinteråret i saltslaps uten vask :wink:
Det er ikke noe problem med tanke på at den ikke spiser metallet, men den ødelegger grunnlaget for lakken da.