TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Hjul lager og oppheng bakdiff

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt Celica
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt Celica

#165418  av donk2k

Vil ikke høre et vondt ord om konebilen... :D
Den har redda meg fra en uke med BUSS-HELVETE....

KNALL-BIL rett å slett :D

#165454  av GT4 CS

Og ikke minst tåler den alt, mener ALT. Regner med du skjønner du er innvitert for mekking en kveld etter helga, der det blir bytte av lager og div småkos med bakdiff 8)

#165522  av donk2k

Jeg er klar så lenge jeg ikke må stå med lensepumpe på soverommet :?

#165682  av celica4ever

GT4 CS skrev:Var hjul lageret ja, sjekket ut idag. Ganske gåent var det også. Så skal bli godt og slippe kjøre konebilen mer en 1 ukes tid til og isteden få celican på veien. Litt bedere det en en gammel ford :lol:
Når jeg fikk bilen så hørte jeg knirkelyder når jeg kjørte inn i dumper osv , og etter at jeg traff fortauskanten begynnte det og komme romlelyd bakfra. kan det være hjullagerert som er gåen? hvordan kan jeg selv finne ut av det ? og er det farlig og kjøre med en dårlig hjullager? :oops:

#165732  av celica4ever

:?:

#165746  av GT4 CS

Da har nokk hjul lageret ditt tatt kvelden. Det du merker det best på er om du hører litt skrape lyder, eller rettere sagt lyder som ikke skal være der, lett og bli litt lurt av bremseklosser som henger litt. Du kan og kjenne om det er noen form for slark i dekket ditt, dette kjenner du ved og ta tak i hver kant av dekket og vri og brekke på det med henna. Har du tatt 4hjulskontroll? Så du vet at ikke spindelen din ble bøyd også. Og det kan være farlig og kjøre med gåent hjul lager, hjulet kan i værstefall falle av, men det skjer ikke over natta om ikke spindelen din og fikk en skade, men det vet du jo ikke før du har tatt og sjekket, eller målt hjulinnstillinga. Ellers kan lageret låse seg. Hvor fort dette skjer finnes det jo ingen fasit på, kommer ann på hvor mye lageret ble skadet,eller er slitt. Jeg parkerte min bil bare, tok ikke sjansen på og kjøre mer før jeg har byttet mitt. Du kan og risikere ødelegge selve navet noen ganger og.

#165768  av celica4ever

jeg har kjørt med den i noen uker jeg, men jeg skal få en til og sjekke det på mandag.. Er det noe stor jobb og skifte hjullageret? og hvordan er det og kjøpe det brukt?

#165784  av cs2451

stor og stor. Det tar jo litt tid. ikke kjøp hjullager brukt. vet jo aldri når et lager kan ryke.

#165805  av GT4 CS

celica4ever skrev:jeg har kjørt med den i noen uker jeg, men jeg skal få en til og sjekke det på mandag.. Er det noe stor jobb og skifte hjullageret? og hvordan er det og kjøpe det brukt?
http://www.celicatech.com/imagearchive/ ... SPENS2.PDF

Her ser du litt info, om du får noen til og presse inn og ut lageret for deg kan du skru resten selv. Kjøpe brukt lager er jo ikke lurt om du ikke vet det er helt ok. Men kjøper du brukt så kjøp komplett, mener det at du ikke må presse inn det "nye" da det nesten garantert vil bli ødelagt da du presser det ut. Kjøpe hele enheten som det sitter i :D
Nytt til min bil kommer på 1300kr, er forhåpentligvis billigere til din bil

#165826  av 2fastgt4

mener jeg betalte rundt 8-900 kr mulig jeg fikk rabbat da :D

men mener det er prisen hvis du går på mekonomen :D

så lenge hjulet er skrudd fast så vil det ikke dette av så lett.
når jeg knakk endeleddet på akselen så holdt faktisk hjulet seg på plas noen mil før det satte seg skjevt og det bare var takket være calippern som holdt rundt bremseskiva som gjorde at ikke hjulet stakk av :)

men får al del ikke sats på det hadde en del mil bak på en snill falk(en) også :D

#165827  av 2fastgt4

ps du har ikke trekk bak så da er nok lageret ditt billigere uansett og mindre jobb å bytte.
og ikke kjøp brukt :?

#165936  av grimfer

Jaja, GT4CS, nå er det ikke mye tvil om at mitt hjullager er gåent som bare pokker også!

Til dere andre: Hjullageret KAN gå dukken uten at du får uling eller vibrasjoner, bare for å opplyse om det. Hos meg ble det gradvis mer hjulstøy-lignende lyd, og ikke noe annet dramatisk.

Men at noe er skikkelig galt, er det ikke noe særlig tvil om. bakhjulet er like stabilt som en frisbee...

#165977  av kennethx

Mitt venstre forran røk, ingen uling eller ulyd under kjøring. Litt "kneppelyd" ved rygging og full sving.

Men lageret var meget "oppbrukt" når det ble byttet.

#166141  av celica4ever

tror jeg skal bytte begge hjllagerene bak , har kjent på dekkene og dem sitter som bare det... men det kommer ulyd som ikke skal være der ..

Skal prøve og bytte dem selv ..