TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

  • "plystre-lyd" under spoolup / lading..

  • Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt MR2
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt MR2
 #166851  av FireWalk
 
Fikk meg en støkk her om dagen når jeg oppdaget en svak plystre-lyd når jeg gir gass og turboen lader... Det første som slo meg var: faen! defekt turbo??

Men så slo det meg jo 5 sekunder etter det igjen at det er da vel ikke MULIG! selv ikke for meg med min uflaks! For turboen er jo nyoverhalt. Kjørt kanskje 10-15 mil siden den var totaloverhalt for 5000 kr... Så det skal da vel teknisk sett ikke kunne være mulig... turboen har jo en garanti på et halvt år, eller 100.000 km etter overhaling. Om det er turboen kommer vel lyden som en direkte følge av slitte lager, og på en nyoverhalt turbo så er det vel strengt talt ikke mulig at det kan ha blitt slitt så fort.

Ladetrykket har aldri vært over 0,6 bar, ettersom at vi driver og setter opp datasprutet for tiden..

Fikk en erfaren Turbo mekaniker til å sitte på og høre lyden, han mente på det helt sikkert var en luft-lekasje et sted... eventuelt vakum lekasje.. han sa at om det var turboen så vil lyden være mye høyere og mer høyfrekvent..

Men jeg finner ingen lekasjer noe sted, det ser ut som om rørene etter turbo sitter godt også, alle slangeklemmer sitter godt, og jeg finner ingen vakum lekasjer heller, har jo byttet alle vakum slanger til samco silikon slanger og nå.

Lyden kommer først når trykket når ca 0,5 bar... Jeg hører tydelig spoole lyden fra turboen som en høyfrekvent hvinelyd, men denne "plystre" lyden har mye lavere frekvens.. Derfor tror jeg det må være noe luft lekasje, men FINNER den jo ikke! urtolig irriterende... :twisted: om det var turboen burde vel lyden vært der hele tiden om tilfellet var at kompressoren skrapa nedi pga slitte lager f.eks?

noen som har vært borti noe lignende? tips til hvor jeg kan begynne å lete etter løsning på problemet?

 #166855  av Andreazz
 
Frieksos? Da får man fort sånn lyd som du beskriver..

 #166862  av funkyfung
 
heisann

Du kan jo gå over med startgass når bilen går for å finne noen plasser der det er lekasje eller suger inn "falskluft"

ole m

 #166863  av FireWalk
 
Andreazz skrev:Frieksos? Da får man fort sånn lyd som du beskriver..
hmm.. tenkte på det.. får løfte opp bilen å se under.. kanskje dpen har fått seg en sprekk, men hører ikke noe putrelyder som jo som regel kommer samtidig ved frieksos.. Dessuten høres det ut som om lyden kommer litt mer oppe i motor rommet og ikke fra nedre del under. :?:

kanskje jeg må til med startgass og uv lys for å se om jeg kan oppdage noe lurt på den måten...

 #166872  av GT4 CS
 
Med downpipen du har på nå får du mer lyd pga tynnere vegger, kan nesten høres ut som en liten lekasje. Litt suselyd vil det jo alltids være med turbo, men regner med du ikke kjenner igjen den lyden siden du skriver om den hehe. Du tok sikkert og helte litt olje ned ved lageret på turboen og snurret den rundt litt før du startet den første gang etter overhaling og, men nå var vel lageret utelukket alt heldigvis. Holder en liten knapp på at det er fra luft filteret dit lyden kommer da turboen suger lyd, ellers er det ikke sikkert startgass hjelper, mulig lekasjen kunn kommer ved trykk. Men vært et forsøk :D
Er det noen vacumslanger som er lengre og med bøyer som det ikke har vært før? Jeg byttet en slange fra innsuget mitt,og da hadde den en litt ugunstig vinkel til jeg fikk en som passet, laget en syk lyd som fikk meg til og tenke "TURBORAS"
Men du må vel ha brukt opp uflaksen din nå

 #166873  av FireWalk
 
GT4 CS skrev:Med downpipen du har på nå får du mer lyd pga tynnere vegger, kan nesten høres ut som en liten lekasje. Litt suselyd vil det jo alltids være med turbo, men regner med du ikke kjenner igjen den lyden siden du skriver om den hehe. Du tok sikkert og helte litt olje ned ved lageret på turboen og snurret den rundt litt før du startet den første gang etter overhaling og, men nå var vel lageret utelukket alt heldigvis. Holder en liten knapp på at det er fra luft filteret dit lyden kommer da turboen suger lyd, ellers er det ikke sikkert startgass hjelper, mulig lekasjen kunn kommer ved trykk. Men vært et forsøk :D
Er det noen vacumslanger som er lengre og med bøyer som det ikke har vært før? Jeg byttet en slange fra innsuget mitt,og da hadde den en litt ugunstig vinkel til jeg fikk en som passet, laget en syk lyd som fikk meg til og tenke "TURBORAS"
Men du må vel ha brukt opp uflaksen din nå
Kan ikke skjønne at det kan være mer uflaks å ta av nå. Med tanke på at den totale mengden energi og uflaks i universet forblir konstant hele tiden så er det bare ikke fysisk mulig. Da må i så fall fysikkens lover skrives om totalt! :lol:

Men fra spøk til allvor:

Jeg hører turbolyden separat, så denne lyden er nok noe annet. Jeg fikk mye mer turbo lyd etter at jeg fjernet AFM, fikk ny Downpipe og HKS Bov.

Men denne plystrelyden er noe som har kommet helt plutselig. Høres ut som om en typisk lyd man får når man stikker hull på en slange eller noe med trykk på..

Skal gå over med start gass og sjekke, samt sjekke eksos anlegget.. Det er slike lyder man henger seg opp i og blir sittende og irritere seg over! til slutt klarer man ikke tenke på noe annet enn den lyden, også blir man bare helt GAL til slutt.. :lol:

 #166880  av sleeper
 
støtter teorien om leksaje jeg og!
men du sier at lyden kommer når du får mer trykk en 0.5kg noe som tyder på at det bare lekker ved høyt trykk, dermed så hjelper det lite med startgass.

hvis du ikke finner ut hvor det er så får du skru opp trykket til en del mer og vente på at slangen skal hoppe av eller sprekke! :wink: :wink:

 #166884  av MacGyver
 
støtter teorien om leksaje jeg og!
men du sier at lyden kommer når du får mer trykk en 0.5kg noe som tyder på at det bare lekker ved høyt trykk, dermed så hjelper det lite med startgass.
enig her. da får du poppe opp panseret. starte en børn-out på 2 gear og spøyte med startgass :) ellers så blir det litt vrient da.

Men sjekk alle slanger, spessielt om noen er gamle.

 #166886  av FireWalk
 
får gå over alle slanger. Alle slangene etter turboen er bytta ut med blå samco slanger & nye slangeklemmer... men får gå over og se om det er noen som kanskje er litt løse, selv om jeg i full fart konstaterte at det satt som et skudd tidligere i dag. hehe :) får sjekke under bilen og, kanskje det er noen vakumslanger under innsugsmanefolden som har hoppet av. har jo MAP sensor nå så da vil det ikke vise seg på tomgangen heller om den suger falskluft..

Dersom det er en slange som har hoppet av litt så er det HELT sikkert den som sitter helt nede ved intercooleren (Greddy sak).. der det er umulig å komme til :P Husker jeg måtte legge meg på magen OPPI motor rommet, med begge armene vridd i slangemenneske-lignende vinkler for å få festet slangeklemmene der. :p

 #166902  av cs2451
 
har du dumpventil?
I så fall kan fjøra være litt slapp og den slipper ut litt trykk der når du kommer over 0,5b

 #166906  av sleeper
 
hvis en av de små slangene på innsuget har hoppet av så vil tomgangen din øke ganske mye da den syger luft derifra! (det eneste som stopper en motor fra og øke i turtall på tomgang er luftmangel!)

 #166924  av Christian
 
Har en slik lyd selv og den kommer ifra slangen til boost meteret. Den ligger under midtkonsollen og er skjøtet med ett t-ledd for å fordele til boost meteret og boost controlleren. Har nok en liten sprekk der.

Begynner ved ca 0,7kg.

 #167174  av FireWalk
 
Fant ut av det.. det var så klart den silikonslangen helt nederst på intercooleren som var hoppet litt av.. Naboen kom bort og stod lenge og stirret på meg før han spurte hva jeg drev på med når jeg skulle få på igjen den slangen :p

Som vi alle vet er det ikke verdens enkleste sted å komme til, spesielt ikke uten å demontere alle rørene først samt fjerne vifta.. men jeg SKULLE jo et erend så jeg måtte få den til fort.

Kan snart melde meg på sirkus milano eller noe som slangemenneske jeg etter all mr2 skruingen.. :lol: