Fikk meg en støkk her om dagen når jeg oppdaget en svak plystre-lyd når jeg gir gass og turboen lader... Det første som slo meg var: faen! defekt turbo??
Men så slo det meg jo 5 sekunder etter det igjen at det er da vel ikke MULIG! selv ikke for meg med min uflaks! For turboen er jo nyoverhalt. Kjørt kanskje 10-15 mil siden den var totaloverhalt for 5000 kr... Så det skal da vel teknisk sett ikke kunne være mulig... turboen har jo en garanti på et halvt år, eller 100.000 km etter overhaling. Om det er turboen kommer vel lyden som en direkte følge av slitte lager, og på en nyoverhalt turbo så er det vel strengt talt ikke mulig at det kan ha blitt slitt så fort.
Ladetrykket har aldri vært over 0,6 bar, ettersom at vi driver og setter opp datasprutet for tiden..
Fikk en erfaren Turbo mekaniker til å sitte på og høre lyden, han mente på det helt sikkert var en luft-lekasje et sted... eventuelt vakum lekasje.. han sa at om det var turboen så vil lyden være mye høyere og mer høyfrekvent..
Men jeg finner ingen lekasjer noe sted, det ser ut som om rørene etter turbo sitter godt også, alle slangeklemmer sitter godt, og jeg finner ingen vakum lekasjer heller, har jo byttet alle vakum slanger til samco silikon slanger og nå.
Lyden kommer først når trykket når ca 0,5 bar... Jeg hører tydelig spoole lyden fra turboen som en høyfrekvent hvinelyd, men denne "plystre" lyden har mye lavere frekvens.. Derfor tror jeg det må være noe luft lekasje, men FINNER den jo ikke! urtolig irriterende...
om det var turboen burde vel lyden vært der hele tiden om tilfellet var at kompressoren skrapa nedi pga slitte lager f.eks?
noen som har vært borti noe lignende? tips til hvor jeg kan begynne å lete etter løsning på problemet?
Men så slo det meg jo 5 sekunder etter det igjen at det er da vel ikke MULIG! selv ikke for meg med min uflaks! For turboen er jo nyoverhalt. Kjørt kanskje 10-15 mil siden den var totaloverhalt for 5000 kr... Så det skal da vel teknisk sett ikke kunne være mulig... turboen har jo en garanti på et halvt år, eller 100.000 km etter overhaling. Om det er turboen kommer vel lyden som en direkte følge av slitte lager, og på en nyoverhalt turbo så er det vel strengt talt ikke mulig at det kan ha blitt slitt så fort.
Ladetrykket har aldri vært over 0,6 bar, ettersom at vi driver og setter opp datasprutet for tiden..
Fikk en erfaren Turbo mekaniker til å sitte på og høre lyden, han mente på det helt sikkert var en luft-lekasje et sted... eventuelt vakum lekasje.. han sa at om det var turboen så vil lyden være mye høyere og mer høyfrekvent..
Men jeg finner ingen lekasjer noe sted, det ser ut som om rørene etter turbo sitter godt også, alle slangeklemmer sitter godt, og jeg finner ingen vakum lekasjer heller, har jo byttet alle vakum slanger til samco silikon slanger og nå.
Lyden kommer først når trykket når ca 0,5 bar... Jeg hører tydelig spoole lyden fra turboen som en høyfrekvent hvinelyd, men denne "plystre" lyden har mye lavere frekvens.. Derfor tror jeg det må være noe luft lekasje, men FINNER den jo ikke! urtolig irriterende...

noen som har vært borti noe lignende? tips til hvor jeg kan begynne å lete etter løsning på problemet?
- MR2 TURBO -