Følgende "problemstilling" har dukket opp....
Motoren som står i har gått 194.000km å den har følgende problemer som jeg vet om:
1 - Fjusker på tomgang, hopper fra 1100rpm til 600-700rpm.
2 - Ventil kakkling
3 - Bruker olje, 1/3 tank olje på en full tank bensin.
4 - Bruker kjøleveske, en tank på 2-3 mnd'er.
-------------------------------------------------------------------------------------
1- Tomgangsstabilisator som er gåen??
2- Nye shims på ventilene.
3- Stempelringer eller topp pakningen som er feil?
4- Har ingen lekkasje ved vannpumpe eller radiator, hvor blir kjølevesken av?
Jeg har en liten mistanke om at den uoriginale topp pakningen som ble satt på etter andre topp pakning haveriet er feil. Jeg la den originale pakningen oppå den uoriginale, å nesten ingen av hullene stemte overens. Dette kan forklare kjøleveske og oljeforbruk som ikke var eksisterende før toppakningen ble byttet. Noen enige?
Men verkstedet som byttet topp pakningen sa pakningen passet til min bil, å det måtte være kanalene i blokken som var gåene, derfor anbefalte de meg å kjøpe bytte motor.
SÃ¥ var det bytte motoren.
Har funnet en hos Bil1din i Namsos, den har gått 135.000km koster meg 10.000 inkl mva følger også med 3 mnd garanti.
Så skal vel helst registerreim og topp pakning byttes når man kjøper byttemotor ++ at den skal monteres, da ligger regnestykket mitt å lukter på 20.000 +/-
Trenger litt ekspertisehjelp her, hva kommer til å lønne seg?
Satse på at det er topp pakningen som er feil, få Toyota til å bytte til original pakning samt bytte tomgangsstabilisator og sette på nye shims på ventilene.
Eller
rett å slett, kjøpe bytte motor?
H_E_L_P!
Motoren som står i har gått 194.000km å den har følgende problemer som jeg vet om:
1 - Fjusker på tomgang, hopper fra 1100rpm til 600-700rpm.
2 - Ventil kakkling
3 - Bruker olje, 1/3 tank olje på en full tank bensin.
4 - Bruker kjøleveske, en tank på 2-3 mnd'er.
-------------------------------------------------------------------------------------
1- Tomgangsstabilisator som er gåen??
2- Nye shims på ventilene.
3- Stempelringer eller topp pakningen som er feil?
4- Har ingen lekkasje ved vannpumpe eller radiator, hvor blir kjølevesken av?
Jeg har en liten mistanke om at den uoriginale topp pakningen som ble satt på etter andre topp pakning haveriet er feil. Jeg la den originale pakningen oppå den uoriginale, å nesten ingen av hullene stemte overens. Dette kan forklare kjøleveske og oljeforbruk som ikke var eksisterende før toppakningen ble byttet. Noen enige?
Men verkstedet som byttet topp pakningen sa pakningen passet til min bil, å det måtte være kanalene i blokken som var gåene, derfor anbefalte de meg å kjøpe bytte motor.
SÃ¥ var det bytte motoren.
Har funnet en hos Bil1din i Namsos, den har gått 135.000km koster meg 10.000 inkl mva følger også med 3 mnd garanti.
Så skal vel helst registerreim og topp pakning byttes når man kjøper byttemotor ++ at den skal monteres, da ligger regnestykket mitt å lukter på 20.000 +/-
Trenger litt ekspertisehjelp her, hva kommer til å lønne seg?
Satse på at det er topp pakningen som er feil, få Toyota til å bytte til original pakning samt bytte tomgangsstabilisator og sette på nye shims på ventilene.
Eller
rett å slett, kjøpe bytte motor?
H_E_L_P!
