TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• For/imot motorbytte HELP

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt Celica
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt Celica
 #166913  av Kaizern

Følgende "problemstilling" har dukket opp....

Motoren som står i har gått 194.000km å den har følgende problemer som jeg vet om:

1 - Fjusker på tomgang, hopper fra 1100rpm til 600-700rpm.
2 - Ventil kakkling
3 - Bruker olje, 1/3 tank olje på en full tank bensin.
4 - Bruker kjøleveske, en tank på 2-3 mnd'er.
-------------------------------------------------------------------------------------

1- Tomgangsstabilisator som er gåen??
2- Nye shims på ventilene.
3- Stempelringer eller topp pakningen som er feil?
4- Har ingen lekkasje ved vannpumpe eller radiator, hvor blir kjølevesken av?

Jeg har en liten mistanke om at den uoriginale topp pakningen som ble satt på etter andre topp pakning haveriet er feil. Jeg la den originale pakningen oppå den uoriginale, å nesten ingen av hullene stemte overens. Dette kan forklare kjøleveske og oljeforbruk som ikke var eksisterende før toppakningen ble byttet. Noen enige?

Men verkstedet som byttet topp pakningen sa pakningen passet til min bil, å det måtte være kanalene i blokken som var gåene, derfor anbefalte de meg å kjøpe bytte motor.

SÃ¥ var det bytte motoren.

Har funnet en hos Bil1din i Namsos, den har gått 135.000km koster meg 10.000 inkl mva følger også med 3 mnd garanti.
Så skal vel helst registerreim og topp pakning byttes når man kjøper byttemotor ++ at den skal monteres, da ligger regnestykket mitt å lukter på 20.000 +/-

Trenger litt ekspertisehjelp her, hva kommer til å lønne seg?

Satse på at det er topp pakningen som er feil, få Toyota til å bytte til original pakning samt bytte tomgangsstabilisator og sette på nye shims på ventilene.

Eller

rett å slett, kjøpe bytte motor?

H_E_L_P! :lol:

#166931  av cs2451

Litt vanskelig å si hva du bør gjøre.
Du vet jo egentlig ikke stand på den motoren du skal kjøpe heller. hjelper jo med 3 mnd garanti, men viss den motoren ryker får du jo masse arbeid igjen.
Kan virke som det er toppakningen som er feil ja. Er det olje i kjølevannet, eller kjølevann i oljen?

Er et veldig dårlig verksted som har utført dette viss pakningen skulle være feil.

Men viss det bare er pakning, hadde jeg skiftet den, og da er jo toppen ute og lett for toyota å shimse. :D

#166952  av Kaizern

Nei, det som er. Kanskje jeg kjøper meg mere problemer med å kjøpe bytte motor. Synes det kommer alt for mye hvit røyk av eksosen.

Har tatt bilder av topp pakningene, så får du se hvor forskjellige de er.
Grunnen til at jeg har den uoriginale er at første gangen de byttet, så holdt det i 6 uker da gikk bilen tom for kjøleveske og topp pakningen gikk igjen.

http://home.no/kais/Ny%20mappe/pakning1.JPG

http://home.no/kais/Ny%20mappe/pakning2.JPG

Den til venstre er original, høyre er uoriginal som står på motoren nå.

#166988  av sotevik

Du burde la et toyota verksted se på motoren ,hvis det er satt på feil toppakning har du krav på erstatning. Det kan toyotaverkstedet sikkert hjelpe deg med.

#167194  av 2fastgt4

jeg hadde helt klart satsa på riktig orginal pakning eller noe som er likt den orginale.
så sant du ikke har fått ødelagt noen stempelringer på dette så er det greiest å bare skifte pakning og gå over toppen.

spørsmål:
har du noen utvendige lekasjer?
er stempel ringene ødelagte?

er svaret nei på begge her så er det bare å kreve å få gjort jobben på nytt.Grunnen til at jeg mener det er fordi den pakninga skulle aldri ha vært montert.I værste fall så har stempelringene tatt kvelden pga dette.
Gode muligheter for at motoren har vært "lokalt"for varm og tatt skade av det.

Her hadde jeg krevd at dem kontrolerte alt +at dem får det til å virke igjen.
Og gjerne be om å få se at den nye pakningen passer med kjølekanalene før dem skrur i sammen.
jeg blir rent forbannet når jeg ser slikt dårlig arbeid og dem skylder på alt annet.

#167210  av Kaizern

Jeg kommer ingen vei med det verkstedet som har gjort jobben, de skylder på alt annet og bortforklarer alt.
Eneste jeg kan gjøre er å få et annet verksted til å plukke ifra hverandre motoren, å mener de at toppakningen ikke stemmer så får jeg da ta dette opp med verkstedet som byttet først. Går ikke de med på å dekke reperasjonen, så blir jeg NAF medlem på sekundet.

Det er ingen utvendig lekkasje, dette har det verkstedet som byttet til den uoriginale pakningen sjekket. Ingen lekkasje ved vannpumpe eller radiator. Om stempelringene er ødelagte, det vet jeg dessverre ikke. Det er vel enest høyt oljeforbruk som kan avsløre det? Eller er det andre måter?

Bilen skal til Toyota så fort den er ferdig lakkert, etter den 28april.

Takk for tilbakemelding