TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Kjøp av MR2 MKii. Hva skal jeg se etter?

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt MR2
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt MR2
 #167502  av joachims

Tenkte jeg skulle ut og handle meg en MR2 nå om ikke alt for lenge. Har vel et budsjett på ca 80-120k, og hadde håpet å finne en grei bil i det pris området.

Er det noe spesiellt de her bilene er plaget med av feil? rust? girkasse? dempere? i det hele tatt hva skal jeg se etter?

Hvordan er det med delepriser ol. til denne bilen.

#167506  av Andy_Celica

Tror du får en ganske fin mr2 mk2 til 120, skal du ha turbomodellen eller?? motor og girkasse pleier å være veldig bra på de bilene, ikke plaget av mye rust heller, deler er kurant, gode priser i norge, og enda bedre priser i utlandet.

#167511  av CelicaTurbo

syncroringer i girkasse er vel noe å være obs på, spesiellt til 2. giret. Ellers forhør deg om oljeforbruket, ellers er det det vanlige som gjelder ved kjøp av alle biler, kjør bilen og kjenn om den ligger bra, går rett frem når du bremser, ingen spesielle ulyder osv.

#167515  av Andy_Celica

og husk å ta bilen på naf test før du kjøper den, gå også inn på naf og skriv ut kontrakta de har for kjøp av bruktbil

#167518  av FireWalk

Jeg lurer på hvor mange ganger akkurat dette spørsmålet har vært stilt før... :roll:

Så kjent som fenomenet "forum" er på internett om dagen så må vel de fleste av oss være kjent med "SØK" funksjonen? Der finner du iallefall svar på det meste av spørsmål. Skulle det være noe du ikke finner etter et søk så kan man skrive en ny post om det. Men det blir fort litt rotete og useriøst for majoriteten på forumet når de samme spørsmålene dukker opp hele tiden..

Så folkens: Husk søk funksjonen! ;)

(Nå var det min tur å være streng onkel) :wink:

#167523  av joachims

Takker for meget raske svar. Tenkte jeg skulle ta en tur til TG Bil i Drammen da de hadde en par stykker. Noen som vet noe om seriøsiteten til de? Ser at de har hatt en god del MR2 til salgs opp igjennom årene.

Mao er det trygt å kjøpe bil av de?

#167524  av angrykid

er alltids "trygt" å kjøpe bil av tg. men dem har ikke noe særlig godt rykte på seg blandt oss gutta på berget. :-| vært mye sånn nedjustering på tripteller på bilene og litt slike ting, men for all del... er jo forhandlergaranti.

Jeg har forsåvidt en til salgs selv, så om du er interessert i å kjøpe brukt fra troms, så er det bare å rope ut. vi kan snakkes nærmere på det.

#167525  av FireWalk

joachims skrev:Takker for meget raske svar. Tenkte jeg skulle ta en tur til TG Bil i Drammen da de hadde en par stykker. Noen som vet noe om seriøsiteten til de? Ser at de har hatt en god del MR2 til salgs opp igjennom årene.

TG bil ble jo sterkt kritisert av TV2 hjelper deg for en stund siden.. Det ble avslørt at de stiller tilbake kilometerstanden på bilene sine. (jeg syntes alltid det var betenkelig at alle bilene deres hadde gått rundt 120.000 km....)

Ellers var det visst dårlig utført arbeid og litt diverse..

Men trygt? tja... kanskje, kanskje ikke...

#167529  av Larsen

Ville heller kjøpt brukt bil enn fra tg. De tar jo rimlig høye priser for bilene sine også. Hvis du ikke skal ha turboen, så lett litt etter 2 liter 94+ modellene. De er litt mer skjelden enn de eldste men har en del oppgradering som kan være verdt prisen.

#167530  av joachims

Med 94+, mener du da alle 94 modellene, eller kun de som var levert med 175hk?

Om det er 175hk modellen er utvalgtet heller begrenset, ihvertfall på finn.no og autodb.no

Jeg var forresten og så på en 94mod 175hk som står på Alfa bil, men de var ikke interessert i å la meg få prøvekjøre den, da det var så mange som kom bare for å "gasse" litt. Jeg måtte liksom bestemme meg om jeg ville ha bilen først. Så da bare dreit jeg i hele bilen.

#167539  av Larsen

Jeg tenkter på alle modeller fra 94 og nyere. 94 modellen og oppover ble vel levert med 175 hk eller mer. Men det er flere forskjeller en hk som skiller de nye. Det er enn del ting som pener baklykter, frontleppe, abs, airbag og forbedret kjøreegenskaper som skiller model skille.

#167727  av predator

FireWalk skrev:
joachims skrev:Takker for meget raske svar. Tenkte jeg skulle ta en tur til TG Bil i Drammen da de hadde en par stykker. Noen som vet noe om seriøsiteten til de? Ser at de har hatt en god del MR2 til salgs opp igjennom årene.

TG bil ble jo sterkt kritisert av TV2 hjelper deg for en stund siden.. Det ble avslørt at de stiller tilbake kilometerstanden på bilene sine. (jeg syntes alltid det var betenkelig at alle bilene deres hadde gått rundt 120.000 km....)

Ellers var det visst dårlig utført arbeid og litt diverse..

Men trygt? tja... kanskje, kanskje ikke...
Kjøpte selv min Mr2 på TG-Bil, og kan med handen på hjertet si at du får det du betaler for.
Riktig nok, kan de Mr2ene på tg bil være litt dyrere enn hos en privat persjon, men du får ikke en garanti hos en privat persjon til vanlig iallefall...
Etter jeg kjøpte min dukket det opp små feil etterhvert som dagene gikk og kilometrene rullet. Som f.eks morkne mansjetter, stabstagforinger,lekasje i targa/dørene,u-lyd i girkasse...
Ringte Tg-Bil 1mnd etter garantien gikk ut, og fikk overaskende positivt svar.
Tg-Bil har en 50/50 garanti der kjøperen normalt må betale 50 prosent av kostnadene på deler og verkstedarb.
Men fyren på tg-bil sa til meg at hvis jeg kom ned til drammen med bilen, skulle de stå for alle kostnadene utenom reisen.
Noe som i mitt tilfelle lønner deg i store doser med den lyden i girkassen og alle de små delene som må skiftes...
Må også legge til at jeg ikke har dratt nedover enda , pga jeg jobber på sjøen pluss at jeg har drevet og flyttet mm, men ringte han igjen i går og fikk svaret: Ringer du ett par dager før du kommer ned, så vi får bestille deler, så er det ingen problem...
Man kan si masse om Tg-Bil, men noen "snyltere" er de ikke nei...
Og den saken i tv2 dreper deg- Var det ikke Tg-bil som stilte tilbake Km-telleren, men den forige brukeren av bilen.
Bilen var en tidligere leasing bil som brukeren skulle slippe og betale så masse penger på når han leverte den tilbake (jo mere km- jo mere må man betale) pluss- den lekasjen det var snakk om, ordnet de selv.
Bilen hadde en morken vinduvspakning, som det kom noen få dråper inn ved spyling av høytrykk.
Noen som de skulle skifte , bare han kom med bilen på verkstedet deres, men han kontaktet heller tv2 dreper deg , og tok saken igjennom de heller.
Det var fin vær under repotasjen som dere husker hvis dere så?
Så teamet bak programmet , tok sakene i egene hender og tommte vann i dørken på bilen og filmet "lekasjen"...

Nei , jeg kjenner ikke sjefen på Tg_bil eller har boe mere og gjøre med de utenom i mitt tilfelle (verksted arbeid og gratise deler)

Men jeg synes ikke de fortjener den dårlige omtanken de har fått når den er ufortjent

:?

#167742  av CelicaTurbo

i de diskusjoner som har vært om TG-bil tidligere på forumet så har også flere folk rapportert gode erfaringer med det selskapet og deres service og det er vel ikke uten grunn heller ;)

En annen ting å sjekke når man ser på MR2: pass på at det er forskjellig dekkdim fremme og bak, med 215-225 bredde bak og 195-205 fremme avhengig av årsmodell. Alt for mange kjører med lik dimensjon fremme og bak, og mange MR2'er har dette feil oppført i vognkort etter import. Det er en grunn til at Toyota utrustet disse bilene med bredere dekk bak og bilen er jo beryktet for å være vanskelig å håndtere når rompen slenger, den saken blir ikke bedre av at folk kjører med dekkdimmensjoner som ødelegger hele ballansen i bilen ;)

#167780  av lasse

Har vel heller ikke noe vondt å si om tg-bil, kjøpte min der i -04, og de eneste problemene jeg har hatt på de 40000 kilometerne jeg har kjørt den er vannpumpa, et lager i støtdemperen og bremseklosser bak, synes det er bra for en bil som nå er 15 år gammel.
Bilen er forøvrig helt rustfri, han som understellsbehandlet den fikk helt sjokk da jeg sa det var en -91.

Så jeg tror det er vel så trygt å kjøpe fra de, litt dyrere, men jeg er ihvertfall knallfornøyd!

#167801  av kake

Syntes det er mye variert på TG-bil. Har vært innom der noen ganger, men ikke på en stund nå. Husker en gang da det sto 3 mr2'er ved siden av hverandre, 2 med fullstendig lik km.stand, og en til med 1000km i avvik :) Var veldig mye slitent der da, og når interiøret og ratt ser ut som det har gått dobbelt så langt som resten av bilen så er det veldig suspekt mener jeg. De ligger jo også endel høyere enn privatpersoner i pris, men det går kanskje opp i opp hvis man får bruk for garantien ?

Hvis du ikke har noen spes. erfaring med MR2 og vet hva du skal se etter, så kan det jo være fornuftig og ta bilen med på en slik NAF-test. Er flinke til å finne svakheter de :) I tillegg til testen, betal et par hundrelapper ekstra og få de til å ta en kompresjonstest på motor. Er den sliten og bruker olje, vil det nok vise seg her.

Du burde kunne finne et pent original-eksemplar for 120k iallefall, men det er jo greit å titte på litt fler slik at du får noe å sammenligne med, ville iallefall ikke kjøpt første og beste. Er nemlig altfor mange slitne stygge mr2'er rundt om kring :(