TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Servostyring + Datasprut...

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt MR2
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt MR2

#170167  av Andy_Celica

Andy_Celica skrev:slik jeg har fortått det er at servopumpa kobler seg ut mekanisk, når den når et vist turtal, da vil delenen inne i servopumpa ikke fungere slik de fungerer når den har et lavt turtal, hvis dere har overhalt den servopumpa før, har den et hjul med en del løse kompnenter, og ved et vist turtal vil de gli helt ut og ikke hjelpe til å pume olja rundt.

muligens jeg tar helt feil, men det er ihvertfal min teori, siden det på min bil ikke er koblet på noen kontakt, ledninger osv.

men det er en st205 og det er jo ikke sikkert det er likt på en sw20

Gi meg gjerne tilbakemeldinger hvis jeg er helt på bærtur! :oops:
var dette så dumt at ingen gidder å svare??

#170181  av sleeper

tviler på at det er sånn det funker... (for da hadde jo servoen blitt tyngre jo høyere turtall du har på motoren...( litt merklig følelse på 1 gir ved pådrag kan jeg tenke meg..!)

servopumpa merker ikke forskjell om du har 6000rpm på 1 eller 6000rpm på 4 gir, den må ha et elektrisk signal om dette..

#170184  av Andy_Celica

sleeper skrev:tviler på at det er sånn det funker... (for da hadde jo servoen blitt tyngre jo høyere turtall du har på motoren...( litt merklig følelse på 1 gir ved pådrag kan jeg tenke meg..!)

servopumpa merker ikke forskjell om du har 6000rpm på 1 eller 6000rpm på 4 gir, den må ha et elektrisk signal om dette..
Ja du sier noe der!

#170232  av FireWalk

jeg har forsket litt på dette nå, og om jeg ikke tar helt feil så er det slik at bilen har en egen hjerne til servostyringen. Denne er imidlertid koblet til hoved ECUen som gir servostyrings-hjernen beskjed om når den skal koble inn.
Nå er jeg ikke noe geni på å lese elektriske diagrammer, men om jeg ikke tar helt feil så er dette signalet et short to ground signal, og det burde jo være ganske enkelt å replikere.

Hva som skjer når den skal kobles ut vet jeg ikke, men jeg tipper på at servostyringshjerna ordner dette selv når farten blir høy nok, den er jo tross alt progresiv. Det eneste den trenger å få beskjed om er NÅR den skal aktiveres.

Kan dette høres logisk ut ? eller er jeg helt på bærtur nå?

#170239  av Larsen

Tegninga jeg la ut på side to er jo ecu til servoen. Det ser ut til at den har et eget signal fra speedometer sensoren, så den klarer nok å finne ut på egen hånd hvordan den ska styres. Prøv å legg den ledningen merket i grønt til jord.