TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Sveise fra utsiden?

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt MR2
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt MR2
 #169379  av FireWalk

SÃ¥ ble det litt mer uflaks igjen da..

Demonterte halve motorrommet for å få komme til å skifte dynamo reim.

1. fjerne cruise control boksen
2. fjerne diagnose terminalen
3. fjerne rør fra hotpipe til intercooler
4. fjerne rør fra intercooler til innsugsmanefold
5. fjerne wideband lambda brakett
6. fjerne undercower under bilen.
7. ta vekk hjulet
8. slakke opp reim på AC kompressor og ta av denne reimen
9. løsnet dynamo og slakket ut for så å ta av reimen.

Pakket ut den nye dynamo reimen jeg kjøpte på toyota, for så å finne ut at de har gitt meg FEIL reim!!!!! så da stod jeg der med uforettet sak...

Gadd ikke sette sammen igjen alt møkket heller.. får stikke til byen i morgen og håpe på at noen har en reim som passer..

Merket forøvrig også at ene festet på intercooleren har knekt tvers av!
Skal vedde på at det er pga alle de enorme hullene i veien her jeg bor. :evil:

Jeg tror vi får prøve å sveise den fra utsiden slik den står nå. Det er utrolig mye arbeid å ta den UT og så sette den inn igjen. Så vi får gjøre et tappert forsøk på å sveise fra utsiden, gjennom side inntaket. :twisted:

Hva tror dere? noen gode sveisere her som har noen formening?
Vedlegg
Bilde286.jpg
Bilde286.jpg (134.28 kiB) Vist 99 ganger

#169389  av toyota_mr2

er ikke den i aliminium da? tror ikke de er så små aperater at du får den opp der
er ikke sikerm men di pleier å sveise de med bue mener jeg :(

#169404  av Larsen

Er det feste oppe eller nede?

#169417  av sleeper

skal du sveise alu der det står nå så ville jeg ivertfall hatt noen bøtter med vann og branslukningsapparat... blir fort varmt når du sveiser alu....

#169453  av Larsen

Er vel feste opp det der. Det går ann å sveise med elektrode, men som sagt så blir det fort varmt.

#169530  av FireWalk

ja er jo mye plast på oppsiden der.. må i så fall bruke en metall plate over som varmeskjold da, så ikke plasten tar fyr...

litt risky, men heller noen svimerker enn å begynne å ta ut ICen.. jeg sleit som en slave for å få på plass den skruen der... så må jo viften og alt av også.. off.. er jo en dagsjobb det der!

Så får prøve på det enkleste først..

#169571  av GT4 CS

FireWalk skrev:ja er jo mye plast på oppsiden der.. må i så fall bruke en metall plate over som varmeskjold da, så ikke plasten tar fyr...

litt risky, men heller noen svimerker enn å begynne å ta ut ICen.. jeg sleit som en slave for å få på plass den skruen der... så må jo viften og alt av også.. off.. er jo en dagsjobb det der!

Så får prøve på det enkleste først..

Med tanke på din bakgrunn så ville jeg nokk tatt den dagsjobben :lol:
Nå har bilen din riktignokk fått ELSJOKK sertifikatet av det runde bord, så at bilen din brenner opp pga kortsluttning behøver du ikke bekymre deg for.. Men sveise sertifikatet av det ovalebord har ikke bilen din enda, kansje ikke værdt og prøve :wink:

#169674  av cs2451

jeg klarer ikke se for meg hvor stor plass det er mellom ic og chassis på bilen, men er det plass til et sveisemunnstykke vil jeg tro dette går fint.

få noen som kan sveise alu til å gjøre det. er ikke bare å kjøre på her. det som er med alu er at plutselig blir alt til smør og renner bort. men sveiser du litt om gangen går det fint. bruk lufttrykk og kjøl ned med, funker fint.

#170175  av mr_2

Det som er drit med alu-sveising,er at det må være så rent som mulig..du skulle helst hatt slipt der hvor du skal sveise. :?

#170240  av andre 1

Hmmm det der så ikke lett ut , har selv sveiset en del alu i jobbsammenheng og det krever en del trening ! Kjenner du en som er flink til å sveise i alu så kan det jo være vært et forsøk,men er nok redd at det blir litt for trangt til å få et godt resultat . Om du tar på deg jobben med å ta ut ic så kan det kansje være en ide og lage et form for gummioppheng slik at belastningen på festene blir mindre !

#170254  av cameleon

Hvilken IC er det du har da? Tar jo ikke så langt tid for å demontere de om de sitter på orginalplassen...