TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

  • mÃ¥ bytte ecu i min mr2 mk3

  • Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt MR2
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt MR2
 #172175  av oskar
 
Hei;

Motorlampen i min bil begynte å lyse her en dag. Etter å ha hatt den på diagnose, for jeg beskjed om at en av de 4 dysene må byttes. Toyota bytter den ene dysen, men lampen slår seg på igjen, de bytter også maf sensoren. Bilen går mye bedre etter dette men lampen lyser fortsatt. Toyota sier jeg må bytte hele Ecu enheten da det er denne som sender feilsignaler slik at den samme dysen vil bli slitt igjen og igjen og igjen. (det tennes inne i den ene dysen slik at den på sikt blir svidd i stykker)

Dette koster 10.500 kr for ny ecu ink arbeid. 3 års garantien på bilen er jo ikke gyldig lengre, og 5 års kjøpslov gikk jo ut i fjor.

Det er en toyota mr2 2000 modell som er kjørt 75.000

En annen her på forumet har hatt det samme problemet som meg. Etter at han byttet sin ecu lyste fortsatt motorlampen. Toyota byttet da til slutt alle dysene. Da ble bilen helt fin og lampen kom ikke på igjen. Han fikk dekket dette men det var tydeligvis innen for de 5 første årene.

Finnes det noen løsning på dette problemet bortsett fra å bla opp lommeboken?

Er det mulig å få tak i brukt ecu ? Eller billigere fra utlandet?

Trenger hjelp :(

 #172190  av tojo
 
Har du testet dysene? (målt motstand å om dysene fungerer)
Fremgangsmåte finner du her:(OBS dette er til 7MGTE,ikke samme ohm verdi)
http://www.cygnusx1.net/supra/library/T ... I_083.html

Brukt ECU kan du kjøpe bla. her:
http://www.bildelsbasen.se/asp/partsear ... ction=list

Om du evnt skal bytte dyser kan di kjøpes på:
http://www.ebay.com

 #172202  av Andy_Celica
 
jeg har ikke så mye peilig på dette, men jeg prøver meg, er det ikke en fordel når man først skal bytte ecu å kjøpe datasprut, mulig disse ikke hjelper på n/a biler, men sprut pleier jo oxo å være billigere en org ecu.
 #172262  av sindrejl
 
oskar skrev:Hei;

Motorlampen i min bil begynte å lyse her en dag. Etter å ha hatt den på diagnose, for jeg beskjed om at en av de 4 dysene må byttes. Toyota bytter den ene dysen, men lampen slår seg på igjen, de bytter også maf sensoren. Bilen går mye bedre etter dette men lampen lyser fortsatt. Toyota sier jeg må bytte hele Ecu enheten da det er denne som sender feilsignaler slik at den samme dysen vil bli slitt igjen og igjen og igjen. (det tennes inne i den ene dysen slik at den på sikt blir svidd i stykker)

Dette koster 10.500 kr for ny ecu ink arbeid. 3 års garantien på bilen er jo ikke gyldig lengre, og 5 års kjøpslov gikk jo ut i fjor.

Det er en toyota mr2 2000 modell som er kjørt 75.000

En annen her på forumet har hatt det samme problemet som meg. Etter at han byttet sin ecu lyste fortsatt motorlampen. Toyota byttet da til slutt alle dysene. Da ble bilen helt fin og lampen kom ikke på igjen. Han fikk dekket dette men det var tydeligvis innen for de 5 første årene.

Finnes det noen løsning på dette problemet bortsett fra å bla opp lommeboken?

Er det mulig å få tak i brukt ecu ? Eller billigere fra utlandet?

Trenger hjelp :(
hva med å kjøpe "datasprut" som feks apexi powerFC? koster rundt 4-5000 fra greenline om dem selger til mk3 og er plug'n'play

 #172320  av Magne_F
 
Ikke for å ødelegge tråden her, men kan noen fortelle meg hva "datasprut" er?

 #172329  av Andy_Celica
 
Magne_F skrev:Ikke for å ødelegge tråden her, men kan noen fortelle meg hva "datasprut" er?
Datasprut erstatter du med den org ecu (hjernen på bilen) på en datasprut har DU mulighet til å stilli inn bilens system slik du vil, en ecu er programert av fabrik, og en datasprut programerer du (en som har greie på det) til å få opp ytelsen på bilen. der du kan stille bensinforbruk, luft, osv. et must hvis du skal trimme turbo bil.

 #172337  av Magne_F
 
Interessant. Må man være "hjernekirurg" for å installere dette å få det til å funke, eller kan man gjøre det selv? Hvor kan man evt gå for å få hjelp til å få tunet dette riktig?

 #172341  av Andy_Celica
 
Magne_F skrev:Interessant. Må man være "hjernekirurg" for å installere dette å få det til å funke, eller kan man gjøre det selv? Hvor kan man evt gå for å få hjelp til å få tunet dette riktig?
Instalere datasprut er gjort på 5 min (hvis du kjøper apexi fc, som er plug and play) bare tar ut noen kontakter fra den gamle ecu og setter inne kontaktene i dataspruten.

Bjørnstad bil, og de fleste som driver med dynotest klarer vel å mappe (stilt inn) en datasprut. dette er da ganske dyrt å få gjort. tror bjørnstad bil tar 950 kr timen.

 #172346  av FireWalk
 
Nå må dere ikke forveksle piggyback løsninger med komplett datasprut da. For å bytte hele ecuen med en ettermarked enhet, det er ikke gjort på 5 minutt, langt derifra. 5 dager kanskje.. Man får kjøpt systemer som er så nært plug and play som man kommer, men man må fremdeles stille inn ganske mye og tune den godt før den går skikkelig.

Jeg hadde iallefall gått for datasprut om jeg først måtte bytte ecuen. Du kan jo alltids sjekke på EBAY og lignende sider for å se om noen har noen brukt mk3 ecu billig. Hvis ikke er nok datasprut veien å gå.

 #172349  av Andy_Celica
 
FireWalk skrev:Nå må dere ikke forveksle piggyback løsninger med komplett datasprut da. For å bytte hele ecuen med en ettermarked enhet, det er ikke gjort på 5 minutt, langt derifra. 5 dager kanskje.. Man får kjøpt systemer som er så nært plug and play som man kommer, men man må fremdeles stille inn ganske mye og tune den godt før den går skikkelig.

Jeg hadde iallefall gått for datasprut om jeg først måtte bytte ecuen. Du kan jo alltids sjekke på EBAY og lignende sider for å se om noen har noen brukt mk3 ecu billig. Hvis ikke er nok datasprut veien å gå.
det jeg mente er at det tar 5 min å koble den til, det som tar lang tid er jo å mappe den.

 #172350  av FireWalk
 
Andy_Celica skrev:
FireWalk skrev:Nå må dere ikke forveksle piggyback løsninger med komplett datasprut da. For å bytte hele ecuen med en ettermarked enhet, det er ikke gjort på 5 minutt, langt derifra. 5 dager kanskje.. Man får kjøpt systemer som er så nært plug and play som man kommer, men man må fremdeles stille inn ganske mye og tune den godt før den går skikkelig.

Jeg hadde iallefall gått for datasprut om jeg først måtte bytte ecuen. Du kan jo alltids sjekke på EBAY og lignende sider for å se om noen har noen brukt mk3 ecu billig. Hvis ikke er nok datasprut veien å gå.
det jeg mente er at det tar 5 min å koble den til, det som tar lang tid er jo å mappe den.
riktig :) Er ikke bare bare å mappe den faktisk, vil på det sterkeste anbefale at man får noen som virkelig KAN det og som har erfaring med slikt til å gjøre det. En motor som er mappet feil eller dårlig er en ulykke som venter på å skje for motoren sin del iallefall.. :?

 #172355  av Andy_Celica
 
FireWalk skrev:
Andy_Celica skrev:
FireWalk skrev:Nå må dere ikke forveksle piggyback løsninger med komplett datasprut da. For å bytte hele ecuen med en ettermarked enhet, det er ikke gjort på 5 minutt, langt derifra. 5 dager kanskje.. Man får kjøpt systemer som er så nært plug and play som man kommer, men man må fremdeles stille inn ganske mye og tune den godt før den går skikkelig.

Jeg hadde iallefall gått for datasprut om jeg først måtte bytte ecuen. Du kan jo alltids sjekke på EBAY og lignende sider for å se om noen har noen brukt mk3 ecu billig. Hvis ikke er nok datasprut veien å gå.
det jeg mente er at det tar 5 min å koble den til, det som tar lang tid er jo å mappe den.
riktig :) Er ikke bare bare å mappe den faktisk, vil på det sterkeste anbefale at man får noen som virkelig KAN det og som har erfaring med slikt til å gjøre det. En motor som er mappet feil eller dårlig er en ulykke som venter på å skje for motoren sin del iallefall.. :?
Bjørnstad bil, og de fleste som driver med dynotest klarer vel å mappe (stilt inn) en datasprut. dette er da ganske dyrt å få gjort. tror bjørnstad bil tar 950 kr timen.

 #172383  av CelicaTurbo
 
FireWalk skrev:Nå må dere ikke forveksle piggyback løsninger med komplett datasprut da. For å bytte hele ecuen med en ettermarked enhet, det er ikke gjort på 5 minutt, langt derifra. 5 dager kanskje.. Man får kjøpt systemer som er så nært plug and play som man kommer, men man må fremdeles stille inn ganske mye og tune den godt før den går skikkelig.

Jeg hadde iallefall gått for datasprut om jeg først måtte bytte ecuen. Du kan jo alltids sjekke på EBAY og lignende sider for å se om noen har noen brukt mk3 ecu billig. Hvis ikke er nok datasprut veien å gå.
Apexi PowerFC er faktisk ren plug&play for den bilmodellen som den er bestilt til (og kan kun brukes på den modellen i ettertid), og kommer ferdig programmert for en standard bil, men er da programmert for japansk bensin med høyere oktan. Hvor optimalt programmet er er ikke godt å si, men det er konstruert for å erstatte orginal ECU, ikke bare for å bringe deg til nærmeste dyno.

Om dette egentlig er løsningen på Oskar sitt problem er en annen sak, litt uheldig å bytte ECU bare for å prøve det. Da hadde jeg heller prøvd en brukt ECU fra en skrothandler f.eks..

 #172386  av sindrejl
 
FireWalk skrev:Nå må dere ikke forveksle piggyback løsninger med komplett datasprut da. For å bytte hele ecuen med en ettermarked enhet, det er ikke gjort på 5 minutt, langt derifra. 5 dager kanskje.. Man får kjøpt systemer som er så nært plug and play som man kommer, men man må fremdeles stille inn ganske mye og tune den godt før den går skikkelig.

Jeg hadde iallefall gått for datasprut om jeg først måtte bytte ecuen. Du kan jo alltids sjekke på EBAY og lignende sider for å se om noen har noen brukt mk3 ecu billig. Hvis ikke er nok datasprut veien å gå.
du har aldri hørt om PowerFC du? den byttes på 5min fordi den kommer ferdig med en basemap som er faktisk hakket bedre enn original mappet.. men kan likevel være lurt å få den programmert på rulle når man har muligheten, da den er som org ecu.. går litt vel rich for å spare motor.