TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Lov eller ikke?!

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt Celica
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt Celica
 #173800  av Epiphany

Er det lov å tone ALLE rutene i bilen?? eller er det kun de bak.... Har sikkert hørt 40 versjoner og grunner... Håper på svar fra noen som har "virkelig" peiling...

Pft :)

#173802  av Fred

Ikke lov å tone sideruter foran og frontrute.

#173809  av Tor

Du kan tone alle rutene fra B stolpen og bak.

#173814  av Peak

Om jeg ikke tar mye feil så er reglene for PKK (EU-kontroll) slik at det er kun lov med solfilm på bakruten hvis man ser blinkende blått lys, men man kan derimot laste bilen så full med ting at det ikke er mulig å se bak gjennom vinduet....

Edit: skal sjekke dette i kveld..

#173860  av sleeper

Peak skrev:Om jeg ikke tar mye feil så er reglene for PKK (EU-kontroll) slik at det er kun lov med solfilm på bakruten hvis man ser blinkende blått lys, men man kan derimot laste bilen så full med ting at det ikke er mulig å se bak gjennom vinduet....

mener faktisk at du kan bruke en sponplate som bakvindu hvis du vil..

#173867  av celica4ever

sleeper skrev:
Peak skrev:Om jeg ikke tar mye feil så er reglene for PKK (EU-kontroll) slik at det er kun lov med solfilm på bakruten hvis man ser blinkende blått lys, men man kan derimot laste bilen så full med ting at det ikke er mulig å se bak gjennom vinduet....

mener faktisk at du kan bruke en sponplate som bakvindu hvis du vil..
kjører en ford connect kassebil på jobben , og den har ikke noe bakrute i det hele tatt. enig med sleeper

#173915  av tojo

Er lov å bruke solfilm på bakruten og siderutene bak.
IKKE lov på frontrute og sideruter foran.
Har selv blitt Bilde 2 ganger angående dette.(iallefall den beskjeden jeg har fått hos Bilde her oppe i nord.

#173918  av hybris

Du har lov til å tone ruter bak b-stolpen. Du har ikke lov til å dekke bakruten helt i biler som kommer med sladrespeil montert, da dette skal fungere(kunne sees gjennom).

#173919  av Goose

Så er sprørsmålet.

Hvor ofte blir man stoppet? :roll:

Soting av frontruta synes jeg helt koko, men siderutene foran, ja takk!

#173925  av Fred

Blir ikke ofte stoppa nei, derfor sota jeg siderutene foran også. Men så har du det med eu kontroll da. Men jeg skal selge bilen før den er 4 år, så det blir ikke mitt problem. Et alternativ er jo å få tak i ett ekstra sett med sideruter foran da. En times jobb annethvert år, kan være verdt det...

#173940  av hybris

Goose skrev:Så er sprørsmålet.

Hvor ofte blir man stoppet? :roll:

Soting av frontruta synes jeg helt koko, men siderutene foran, ja takk!
Det spørs jo hvor mye man soter da. gamlebilen min var tonet 35% på alle fem ruter (alle untatt frontruten). Jeg ble rutinemessig stoppet i teknisk kontroll, var på eukontroll samt var hos biltilsynet for godkjenning av ny bakfanger med lite skilt uten at noen reagerte på toningen. Trikset er å ha moderat toning, og få det gjort hos en forhandler slik at det blir så bra at det ser originalt ut.

#173945  av Andy_Celica

Jeg hadde 96% på alle rutene undtat frontruta, ble stopet i teknisk kontrol, fiks magellap på rutesenker i frontruta. viste bilen på biltilsynet de sa ikke noe om rutene. så det er vel hipp som happ.

#173971  av Epiphany

Takker for alle svar :)

Mvh:

Jan Olav

#174017  av Rømmling

de firmane som driver med toning av vinduene har lov å tone siderutene og fikse så man får det i vognkortet. vis man har rå så er det løsningen
og når onkel blå stopper deg og sier det derre må du rive av. så kan du svare hahahaha og vise dem vognkortet ditt