TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

  • registrering av euro spec

  • Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt Supra
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt Supra

 #171243  av Rockon GT-R
 
CelicaTurbo skrev:
Rockon GT-R skrev:
CelicaTurbo skrev:som tommis skriver; så lenge bilen har vært godkjent i annet eu-land og så lenge den er standard (med unntak av ting som felger), kan ikke bilen godkjennes på unntaksregelen da (§1-15)? Dvs at fremvisning av vognkort fra eu-land samt dokumentasjon på bilens vekt og effekt (kopi av brosjyre skal holde). En ny paragraf som amcar klubben har fått presset frem, blir brukt ved enkelt import fra USA for det stiller ikke krav til at lyktene er CE-merket engang, men paragrafen gjelder biler både fra USA og EU (men av en eller annen snodig grunn annerkjenner paragrafen ikke Canada, Japan osv..)
KAN ikke registreres på unntaksregel? Om jeg tar inn en Supra fra Japan/England/USA... Hvordan får jeg skilt på denne da? Samme mölla som med Skylines fra ett EU-land? 1.15 regelen?
Slik jeg har forstått det kan ikke Skyline tidligere registrert i England registreres i Norge på unntaksregelen, pga at Skyline i utgangspunktet ble registrert på en unntaksregel (SVA) i England, og ikke ved vanlig typegodkjenning. Om den omtalte Supraen er registrert på vanlig vis med typegodkjenning i et Europeisk land så skal unntaksregelen kunne brukes.
Får en ikke registrere en Supra på vanlig måte da? Noe forskjeller mellom japan, england og usa biler med tanke på registreringen? Ikke de tekniske forskjellene mellom bildene jeg tenker på...

 #171259  av sindrejl
 
Rockon GT-R skrev:
CelicaTurbo skrev:som tommis skriver; så lenge bilen har vært godkjent i annet eu-land og så lenge den er standard (med unntak av ting som felger), kan ikke bilen godkjennes på unntaksregelen da (§1-15)? Dvs at fremvisning av vognkort fra eu-land samt dokumentasjon på bilens vekt og effekt (kopi av brosjyre skal holde). En ny paragraf som amcar klubben har fått presset frem, blir brukt ved enkelt import fra USA for det stiller ikke krav til at lyktene er CE-merket engang, men paragrafen gjelder biler både fra USA og EU (men av en eller annen snodig grunn annerkjenner paragrafen ikke Canada, Japan osv..)
KAN ikke registreres på unntaksregel? Om jeg tar inn en Supra fra Japan/England/USA... Hvordan får jeg skilt på denne da? Samme mölla som med Skylines fra ett EU-land? 1.15 regelen?
uh les hva han har skrevet en gang til du.. han skrev det som et sprm.. "kan den ikke registreres som unntak?"

 #171260  av sindrejl
 
Rockon GT-R skrev:
CelicaTurbo skrev:
Rockon GT-R skrev: KAN ikke registreres på unntaksregel? Om jeg tar inn en Supra fra Japan/England/USA... Hvordan får jeg skilt på denne da? Samme mölla som med Skylines fra ett EU-land? 1.15 regelen?
Slik jeg har forstått det kan ikke Skyline tidligere registrert i England registreres i Norge på unntaksregelen, pga at Skyline i utgangspunktet ble registrert på en unntaksregel (SVA) i England, og ikke ved vanlig typegodkjenning. Om den omtalte Supraen er registrert på vanlig vis med typegodkjenning i et Europeisk land så skal unntaksregelen kunne brukes.
Får en ikke registrere en Supra på vanlig måte da? Noe forskjeller mellom japan, england og usa biler med tanke på registreringen? Ikke de tekniske forskjellene mellom bildene jeg tenker på...
jo såklart kan skyline det.. er den registrert i england er det mye enklere :) Veldig mange tar bilene gjennom england for nettopp å gjøre prossessen i norge mye enklere..

er noen forskjeller fra japan og usa iaff.. fra japan går det ofte på tüv papirer og styling osv har ikek så mye å si. fra usa må bilen alltid være dønn original

 #171278  av CelicaTurbo
 
Min post om unntaksregelen var ment som et spørsmål/forslag ja ;) Jeg er ganske sikker på at så lenge den omtalte Supraen er registrert på ordinært vis i et europeisk land, og bilen fremdeles er standard og umodifisert slik den kom fra fabrikk (altså tilfredsstiller typegodkjenningen som lå til grunn når den ble registrert første gang i europa/usa) da kan den enkelt godkjennes i Norge på unntaksregelen, kun ved å vise vognkortet fra landet hvor den kommer fra, samt informasjon om bilens vekt og effekt (og en salgsbrosjyre er tilstrekkelig dokumentasjon på det). TÜV dokumenter er ikke nødvendig. Det er kun et fåtall trafikkstasjoner som kan godkjenne biler på unntaksregelen, med Drammen som hovedbase. Denne regelen har kun eksistert det siste året eller halvannet så det er relativt nytt.

Sindre: stemmer at flere Skylines har blitt tatt inn fra England og registrert på grunnlag av unntaksregelen. Men Skylines i England er registrert på grunnlag av SVA som er regler som brukes ved f.eks kitcars. En slik test er kun ment å sjekke om bilen er kjørbar for veien og er en ganske simpel test av at hjuloppheng og bremser fungerer, omtrent som eu-kontrollen vår. Det virket ikke som at biltilsynet her til lands var klar over at enkelte biler i England var godkjent på grunnlag av en så simpel test, men de har nå forstått det og så langt jeg har hørt er det nå full stopp på godkjenning av SVA-registrerte biler fra England..

 #172072  av Rockon GT-R
 
Hvor sikker er kilden du har denne infoen fra da????? Blir sagt mye vas på forum rundtomkring...

 #172124  av CelicaTurbo
 
Rockon GT-R skrev:Hvor sikker er kilden du har denne infoen fra da????? Blir sagt mye vas på forum rundtomkring...
angående skylines eller unntaksregelen? Angående Skyline fra England var det fra en post på et forum fra en fyr som importerte Skyline med denne hensikten men fikk problemer, men som du sier sies det mye vas på forum så man bør jo være naturlig kritisk til slikt. Om du siktet til unntaksregelen er det jo bare å lese paragrafen selv, står alt du trenger.

 #175851  av Rockon GT-R
 
Har snakket med BT i flere regioner nå... De har feiltolket 1.15 regelen og godkjent Skylines som er SVA-godkjente i England. Dette er en feil fra BT sin side... :( Så ikke mer skilt på SVA-Skylines....

Koslig land vi bor i...