Skal man oppgradere så syntes jeg dette er en ganske kurant rekkefølge å gjøre ting i:
1. Luftfilter / sportsfilter (gir kanskje en knapp hk ekstra (mer jo mer man trimmer)
2. Downpipe (pga restriktiv orginal dp og kat burde en 3" oppgradering gi rundt 10-13 hk mer, og mere til jo mer man trimmer)
3. Effekt anlegg (eksos fra downpipe og bakover)
4. Intercooler (klargjør bilen for videre trimming. Den orginale duger ikke til noe)
5. Turbotrykkmåler
6. Boostcontroller (trykket kan orginalt sett settes til en trygg grense på 1 bar)
7. Vifte-oppgradering til intercooler. F.eks en SPAL Push & Phull løsning dersom en går for en sidemontert løsning.
Nå burde man ha rundt 250-280 hk alt ettersom. Vil man ha mer så må man gå litt mer grundig til verks:
8. Datasprut. PÅ dette punktet vil den orginale hjernen bli en flaskehals for videre trimming. For å få mer effekt ut av motoren må motorens parametre forandres, noe den orginale ikke kan gjøre. Dermed må man bytte til en ettermarkeds motorstyring, eventuelt en piggy back løsning alt ettersom hvor langt en vil gå.
9. Ny bensinpumpe
10. Ny fuelrail og bensintrykksregulator
11. nye dyser (550cc - 850cc alt ettersom hvor mye man skal trimme)
Nå kan man trygt øke trykket mer. Men den orginale turboen vil ikke klare å levere så veldig mye mer, så nå er det på tide å tenke på å oppgradere turboen.
12. Større turbo.
Nå har man muligheten til å få over 300 hk ut av motoren, men skal man ha 300 SIKRE hester må man tenke på hva motoren skal tåle. Så nå må man eventuelt begynne å tenke på å bygge om hele motoren invendig med stempler, råder, kvassere kammer og hele pakka.
Så spørs det jo hvor langt lommeboka rekker da...
uansett, på
http://www.mrcontrols.com har de en veldig bra powerprimer du kan lese. Den forteller deg alt du trenger å vite om 3s-gte motoren. (3s-ge er sugemotoren).
Listen over er bare hvordan JEG hadde villet gjort det, det er sikkert noen som er uenig.
