TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Hvor mye hk kan jeg forvente?? spørsmÃ¥l ang trimming..

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt MR2
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt MR2

#176583  av Xtr mk2 turbo

Jeg er åpen for forslag jeg... hvor bør jeg kjøpe dette og hvor mye bør jeg legge meg på?? bytter det som skal til jeg for å nærme meg 300hk...

#176586  av sleeper

tja, det kommer ann på hvor mye penger du har og hvor lenge du forventer at det skal holde det.. :wink:

en til 1000kr holder ikke stort mer en 1 års tid (ivertfall ikke før du må reparere på den..., mens en til 4k sansynligvis holder i mange flere år...

#176590  av Xtr mk2 turbo

He he man får det man betaler for... nei får vel tenke meg litt om.... har fått meg turbotimer og boost controller pluss har handlet en hks ssq dump i løpet av noen dager... så kan kansje være en ide å roe penge bruken nuh.. men 1000kr høres ikke så galt ut... hvis det bare er rør kan jeg bruke den til mal og så bygge en som virkelig holder... men hvis jeg bytter DP må jeg bytte resten av anlegget også??

har lyst til å beholde det org turbo anlegget.. det er cool

#176751  av sleeper

du må ivertfall lage til en overgang fra 3" til 2.5"?? (er ikke helt sikker på hvor stort det org er..)

men hvorfor ikke kjøpe resten av eksosen da? så får du litt gromlyd i brakka også :wink:

#176761  av FireWalk

Bytt downpipe og eksos, sport-filter og øk trykket til 1 bar. Sett på en ny intercooler. Det er vel det enkleste. Skal man ha mer hk enn dette så blir det fort dyrt.

Da må man fort ha ny ECU, fuelrail, bensinpumpe, dyser og hele pakka.. og ikke lenge etter der igjen må man ha ny innmat i motoren også.

Rundt 280 hk burde du greie med det orginale som du har, om du gjør alt riktig. Skal du ha mer enn det så må du belage deg på å åpne lommeboka.

Japansk 2. gen motor har 225 hk fordi den har noen små tweaks over usa motoren, blant annet at den går på premium bensin, samt at den blant annet mangler EGR gjenvinningsystemet som USA motoren på 204 hk har.

ellers, vil jeg anbefale at du skaffer deg en nøyaktig turbotrykk måler. Når man skal øke trykket er dette noe en MÅ ha! kjipt om du skulle få en surge og du ikke er klar over det..

#176801  av Xtr mk2 turbo

Hei ja det høres jo lurt ut det ja, det jeg bytter nå er:

1:kjøpte meg greddy turbotimer og boostcontroller i dag
2:downpipe (skal se om jeg bytter mening ang bytte ut det orginale anlegget)
3: Walbro 255pumpe samt fuel rail.
4:Har apexi luftfilter kitt fra før av.
5:Turbotrykksmåler som måler riktig..(har bestillt boostcontrolleren så jeg vet ikke mye om denne, men er det ikke nokså riktig trykk angitt på denne??) Den er elektronisk..

Med dette oppsettet... slik blir det i år.. Hva kan jeg forvente?? neste steg er data sprut tenker jeg.. kammer osv.. men som sagt det blir til neste år..

#176812  av FireWalk

skjønner ikke helt hva du skal med pumpe og fuelrail da? har du planer om å sette på større dyser samt gå over til datasprut? hvis ikke så er det etter min mening bortkastede penger å investere i pumpe og fuelrail. Dette er jo forholdsvis kostbart, og uten datasprut og større dyser så har det ikke så veldig mye for seg desverre.. Da vil en justerbar bensintrykkregulator gjøre samme nytta egentlig.

Skal du OVER 280 hk så trenger du mer enn 1 bar ladetrykk. Da trenger du også mer bensin og større dyser. Da trenger du også vesentlig modifisering av motorstyringen, siden den orginale hjernen er LÅST til gitte verdier. Putter du på større dyser på orginal hjerne så vil du jo få ALT for mye bensin siden hjernen da ikke vil skjønne at du har satt på større dyser.

Så å oppgradere bensinsystemet sånn helt uten videre tror jeg ikke har så mye for seg.

Da hadde jeg heller villet brukt pengene på å kjøpe en ny intercooler da det nok vil gi mer effekt. Om du skal trimme opp mot 280 hk med orginal intercooler så skal jeg love deg at den blir heatsoaked ganske kjapt.. da vil ICen hjelpe til å varme OPP luften istedetfor å kjøle den ned.. og dette inviterer jo til tenningsbank..

Så jeg hadde villet gått for intercooler lenge før jeg hadde tenkt på å oppgradere bensinsystemet. Bensinsystemet er noe man ikke begynner å tukle med før man har fått på datasprut eller i det minste en piggyback løsning. Ellers vil det ha så lite for seg.. bortkastede penger! med mindre pumpa synger på siste verset og railen er defekt på en eller annen måte..

Min mening iallefall..

#176816  av FireWalk

Skal man oppgradere så syntes jeg dette er en ganske kurant rekkefølge å gjøre ting i:

1. Luftfilter / sportsfilter (gir kanskje en knapp hk ekstra (mer jo mer man trimmer)

2. Downpipe (pga restriktiv orginal dp og kat burde en 3" oppgradering gi rundt 10-13 hk mer, og mere til jo mer man trimmer)

3. Effekt anlegg (eksos fra downpipe og bakover)

4. Intercooler (klargjør bilen for videre trimming. Den orginale duger ikke til noe)

5. Turbotrykkmåler

6. Boostcontroller (trykket kan orginalt sett settes til en trygg grense på 1 bar)

7. Vifte-oppgradering til intercooler. F.eks en SPAL Push & Phull løsning dersom en går for en sidemontert løsning.

Nå burde man ha rundt 250-280 hk alt ettersom. Vil man ha mer så må man gå litt mer grundig til verks:

8. Datasprut. PÅ dette punktet vil den orginale hjernen bli en flaskehals for videre trimming. For å få mer effekt ut av motoren må motorens parametre forandres, noe den orginale ikke kan gjøre. Dermed må man bytte til en ettermarkeds motorstyring, eventuelt en piggy back løsning alt ettersom hvor langt en vil gå.

9. Ny bensinpumpe

10. Ny fuelrail og bensintrykksregulator

11. nye dyser (550cc - 850cc alt ettersom hvor mye man skal trimme)

Nå kan man trygt øke trykket mer. Men den orginale turboen vil ikke klare å levere så veldig mye mer, så nå er det på tide å tenke på å oppgradere turboen.

12. Større turbo.

Nå har man muligheten til å få over 300 hk ut av motoren, men skal man ha 300 SIKRE hester må man tenke på hva motoren skal tåle. Så nå må man eventuelt begynne å tenke på å bygge om hele motoren invendig med stempler, råder, kvassere kammer og hele pakka.

Så spørs det jo hvor langt lommeboka rekker da...

uansett, på http://www.mrcontrols.com har de en veldig bra powerprimer du kan lese. Den forteller deg alt du trenger å vite om 3s-gte motoren. (3s-ge er sugemotoren).

Listen over er bare hvordan JEG hadde villet gjort det, det er sikkert noen som er uenig. :)

#176828  av Xtr mk2 turbo

Det høres bra ut, jeg er som sagt ny på turbo området så det hjelper med litt inføring ja... grunnen til at jeg bytter bensin pumpe som koster (800 kr ink frakt) er fordi jeg har gti pumpe nå og etter det jeg skjønner klarer den ikke å levere nok bensin til turbo motoren...
Fuel rail koster under 1000 lappen så jeg tenkte det var greit å handle det også...
Ang downpipe så bytter jeg denne, men har lyst til å beholde org anlegget da... hater råne lyden.... men må kansje bukke under...
Takker for mye bra kommentarer altså!!!! føler meg velkommen på forumet.... mr2en skal ha 300hk.. etter hvert... sånn er det bare... koste hva det koste vil...

#176835  av FireWalk

jeg har sports-eksos, men får ikke noe Rånelyd akkurat. Det velger du jo selv utifra hvilken eksos du kjøper. Hvor kjøper du fuelrail hen da?

#176843  av Larsen

FireWalk skrev:jeg har sports-eksos, men får ikke noe Rånelyd akkurat. Det velger du jo selv utifra hvilken eksos du kjøper. Hvor kjøper du fuelrail hen da?
Samme her. Hvis du velger riktig anlegg for du en litt mer snerten lyd uten at du trenger å føye deg blandt 240 rånerene! Turboen lager også mindre lyd enn vanlig motorer.

#176853  av sleeper

hm... hvor i svarte får du fuel rail til 1000kr da? billigste jeg har funnet som er BRA er ca 2500...

hvis du kjører med gti pumpe så for all del: IKKE SKRU OPP TRYKKET!!
den greier akkurat og levere nok til org motor, men med en gang du justerer opp trykket så vil du med stor sansynlighet knekke motoren.. :shock:

#176870  av Xtr mk2 turbo

Jeg handler fra hong kong.. blant annet. Vet det er mulig å ordne seg sports eksos som ikke høres ut som en sierra med 5" enderør.. Men vet liksom ikke hva jeg skal velge... Men det kommer sikkert etterhvert
Husker bare lyden av mk1 en min som var trimmet og hadde sports luftfilter.... på 4000 hørtes den ut som en ferrari.... neste, nydelig var det i alle fall...

#176879  av FireWalk

sleeper skrev:hm... hvor i svarte får du fuel rail til 1000kr da? billigste jeg har funnet som er BRA er ca 2500...

:shock:
Akkurat... har sett litt på ATSracing sitt modifiserte orginal rail, samt wolfkatz sitt.. ATS sitt er overkommelig, men det er jo bare et modifisert orginal rail, så da er det jo egentlig like greit å få ens eget orginale modifisert for samme prisen her hjemme.

Wolfkatz sitt virker mer forseggjort og en god del bedre flow, men det koster jo skjorta også...

Rail til 1000 kr skulle jeg gjerne likt å vite hvor man får kjøpt... :D

#176885  av sleeper

kan gjerne poste link til den railen til 1000kr...

(jeg skal kjøpe meg ny rail nå snart, og da var planen en wolfkatz rail..)