TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Eksosmanifold

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt Celica
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt Celica
 #17659  av Bjørn E

Da har jeg kjørt en stund med ny slange på innsug (se tidligere tråd), og kan desverre fastslå at rykkingen i motor er der fremdeles. Siste verkstedbesøket jeg hadde angående problemet ble det konstatert at alt var i tilsynelatende perfekt orden bortsett fra ateksosmanifolden har en knekt bolt og der er tegn til eksoslekkasje ved siden av.

Kan en liten eksoslekkasje føre til rykking? Vet at tap av turbotrykk selvfølgelig kan resultere i det, men hører ingen frieksos så lekkasjen må da være minimal...

Og så er det da et lite helv..... å demontere seg fram til manifolden, med fastbrente skruer + + +

Er det noen som mener det er verdt bryderiet med å ta jobben? Kunne tenke meg å bytte downpipen når jeg først holder på, bare for å rettferdigjøre arbeidet ....
Sist redigert av Bjørn E den 28 okt 2003 20:19, redigert 1 gang totalt.

#17670  av kennethx

For å bytte DP trenger du ikke ta av noe serlig. Klarer det uten å ta av IC, i allefall gjorde dem det på Toyoya.

Har du montert trykkmåler? Da kan du jo se hva som skjer med trykket, synker det? kommer det aldri skikkelig opp?

Jeg hadde problemer med rykking, dårlig boost i helgen. Men det ordnet seg plutselig av seg selv igjen. Jeg kunne høre en kraftig susing fra motoren når dette inntraff.

Det jeg nå i ettertid nesten er sikker på at det må har vært er:
Dårlig wastegate. Den må ha kilt seg i åpen/halvåpen posisjon, og da lekket ut turbotrykk så det sang etter, eller var det suste etter...

Prøv å rikke i staget som går inn til waste gate for å se om det er bevegelse i det?

Jeg er kvitt nøkking og dårlig boost så lenge det varer...

Når dette skjedde mistet jeg også wastegate "flaffre lyden"

Den som kommer når jeg girer eller om jeg rev'er litt mellom 4000 og 5000 rpm. Wastegaten pleide å lage sånn flaffre lyd når den åpnet og lukket seg. Den lyden ble borte mens jeg hadde problemer, og ble altså erstattet av en økende susing i takt med økende trykk. I.o.m at jeg har liten tro på at slanger bare kan tette seg selv når det åpenbart var snakk om en stor lekkasje, så ja, wastegaten er trolig synderen hos meg. Nå er forøvrig "flaffringen" tilbake og alt ok....

mulig jeg gjentok meg selv litt der...

HÃ¥per du finner ut av det.

#17681  av Bjørn E

Dumt spørsmål, men:
Hva kalles wastegate på "Toyota-språket"? De bruker så mange bokstav-kombinasjoner at man kan bli gær'n....

#17692  av kennethx

Nå er ikke jeg så inne på terminologi...så jeg vet ikke annet navn enn wastegate jeg ;/

Men staget jeg snakker om er lokalisert til høyre for turboen, litt nedenfor. Du ser der noe Kristian kallte for wastegate klokken (tror jeg, han retter meg vel hvis jeg husker feil)

Det er en rund metall dings som det stikker ett stag ut fra. dette staget går inn og forsvinner ut av synet under tuboen ett sted. Det er dette staget jeg mente du kunne prøve å rikke på.

#17693  av kennethx

mener jeg kunne se et slags nummer på det jeg kallte wastegate klokken, det var en W etterfulgt av masse tall...

#17696  av Bjørn E

Skrudde av deksler og ic'en med det samme,jeg. Er det det staget som er merket med grønn pil du snakker om? Står DØNN fast hos meg... Er det virkelig mulig at jeg har funnet feilen? :D

Hva har isåfall kilt seg, er det inne i manifolden??
Vedlegg
Wastegate.jpg
Wastegate.jpg (47.69 kiB) Vist 3626 ganger

#17699  av kennethx

Det er det staget jeg snaket om ja. Tror det skal gå ann å rikke 1cm eller noe i det. Sånn jeg har forstått det er det koblet inn på wastegaten og styrer åpning lukking?? anyone? /me er på veldig tynn is :D

#17700  av tbergstad

stemmer nok bra det ja.. Men vet ikke om det er så løst at det kan rikkes på med handa..

#17701  av Bjørn E

Kan kanskje prøve med en tang, men er litt redd for å skade pakninger + +.....
Etter mine symtomer er det meget sannsynlig at det kan være her feilen ligger:
Når jeg kjører normalt f.eks. 50km/t og 1500o/min og gir ca. halv gass så nøler motoren for deretter å rykke og komme "lagvis". Men hvis jeg drar på tre-fire ganger i tredje gir, så vil den etterhvert dra normalt. Hvis wastegaten er treig og ikke lukker skikkelig så kan vel det skje? Men: er først ventilen lukket, så vil den vel aldri tre i funksjon under "vanlig" kjøring??

#17711  av kennethx

Høres veldig ut som det samme jeg hadde, men nå er alt vel og bra igjen som sagt. Er godt mulig at litt rikking i staget vil få wastegaten til å virke igjen. Min begynnte å virke igjen helt av seg selv, men for hvor lenge vet jeg jo ikke....

#17716  av Bjørn E

Joda, klarte å bevege den ved hjelp av en tang, får montere sammen og prøve. Men har ikke hørt noen suselyd under kjøring slik som du Kenneth sa. Forresten; kan noen fortelle hva de fire avmerkede føleene er?
Vedlegg
Følere.jpg
Følere.jpg (51.87 kiB) Vist 3603 ganger

#17737  av CelicaTurbo

Enten C eller D er "idle up" for AC.. sørger for at turtallet går opp når AC kobles inn. Mer vet ikke jeg om det.. :)

Ellers, jeg tviler på at en fast wastegate kan føre til rykking og napping, den kan føre til tap av effekt og kanskje ujevn økning av drag om den henger litt igjen, men rykking og napping tviler jeg på. Har dessverre ingen flere forslag enn å byttelåne deg en luftmengdemåler fra noen som ikke har dette problemet, eventuellt sjekke ut "trottle positioning sensor". Mener å huske du har byttet alle tennplugger og ledninger, rotor osv tidligere i forbindelse med dette problemet..

#17738  av kennethx

Har ikke noe å tilføye på sensorene nei ;/

Men det er sant som Kristan sier, at det virker ikke helt som om det er Wastegaten som er problemet ditt? Det eneste måtte jo da være at den ikke holdt i mot skikkelig når trykket bygger seg opp, og "glipper" slipper ut litt og litt. Men det skulle vel være hørbart som sånn "flaffre" lyd. Riktig nok om trykket rekker bli tilstrekkelig høyt. Har du måler?

#17739  av Bjørn E

Nix, har kun org. måler. Kunne godt tenke meg en mer nøyaktig, men har ikke vært prioritert. Leste at Kristian hadde montert sin under stereoen, kunne tenkt meg det samme.
Spørs om jeg må bite i det sure eplet og demontere manifold/turbo en dag, må vel bytte samtlige festebolter på manifold for å være sikker på at ikke flere knekker etterpå. Blir mye arbeid dette....
Vedlegg
Manifold.jpg
Manifold.jpg (36.73 kiB) Vist 3585 ganger

#17742  av kennethx

Kjipe greier. Lykke til i allefall, og når du finner ut av det så må du huske å skrive hva det var for noe da.